montering af harddisk
Fra : Ole Jakobsen

Dato : 11-10-04 15:45

hej alle

Hvordan monterer jeg bedst et cd drev, en cd brænder, en 40 og en 110 gb
harddisk. og skal harddiskene evt deles op og hvor skal jeg instalerer
windows.

Hilsen ole

Fra : Vega

Dato : 11-10-04 16:05

"Ole Jakobsen" <guffy2@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> hej alle
>
> Hvordan monterer jeg bedst et cd drev, en cd brænder, en 40 og en 110 gb
> harddisk. og skal harddiskene evt deles op og hvor skal jeg instalerer
> windows.

Jeg har selv monteret en 80 og en 160 GB ATA 133 harddisk sammen med et DVD
drev og en DVD brænder på følgende måde:

Primary 1: 80 GB'en som master delt op i et C og D: drev, hvor C: drevet er
på 10 GB med Windows XP installeret, og den sidste plads på D: drevet til
programmer og spil.

Primary 2: 160 GB'en som slave delt op i et E og F: drev, hvor E: drevet er
til diverse .exe programmer og andet ikke installeret materiale, og F:
drevet er til mine digitale billeder dokumenter og andre små ting.

Secondary 1: Her sidder mit DVD drev som master.

Secondary 2: Her sidder min DVD brænder som slave.

Det er mit forslag til hvordan du kan gøre. Det kører upåklageligt her og
hastigheden er god.

Mvh. Vega.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 11-10-04 18:29

Ole Jakobsen wrote:

> Hvordan monterer jeg bedst et cd drev, en cd brænder, en 40 og en 110
> gb harddisk. og skal harddiskene evt deles op og hvor skal jeg
> instalerer windows.

Lad endeligt være med at dele noget op. Små partitioner fragmenterer
hurtigere end store og man spilder hurtigt en masse plads.

Husk at formattere diskene til NTFS. Sæt 40GB disken som master på
primærcontrolleren og 110GB-disken som master på sekundærcontrolleren.
Sæt CD-drevene som du selv synes.

Placér sidefilen på 110GB-disken.

Jesper G. Poulsen

Fra : Vega

Dato : 11-10-04 18:59

> Lad endeligt være med at dele noget op. Små partitioner fragmenterer
> hurtigere end store og man spilder hurtigt en masse plads.

Det synes jeg er dumt især på den disk hvor windows ligger, hvis man nu skal
ha windows reinstalleret. Så sletter man alt det man har på disken.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 11-10-04 20:21

Vega wrote:

> Det synes jeg er dumt især på den disk hvor windows ligger, hvis man
> nu skal ha windows reinstalleret. Så sletter man alt det man har på

Nej, man reinstallerer. Man kan uden problemer installere uden at
formattere.

Jesper G. Poulsen

Fra : Dr.Ralph

Dato : 12-10-04 04:13

On 11 Oct 2004 19:21:00 GMT, Jesper G. Poulsen wrote:

> Nej, man reinstallerer. Man kan uden problemer installere uden at
> formattere.

En efter min mening endnu bedre ide er, at lægge sine dokumenter og andre
filer, man gerne vil tage backup af på den fysiske disk, hvor man IKKE har
windows liggende. Så behøver man ikke tænke på dem, når/hvis windows skal
reinstalleres og man gerne vil formattere disken først.

Drive image 7 er nok den bedste ide til backup - men ellers kan man gøre
flere tiltag selv for at gøre en reinstallation lettere.

Jeg hører selv til de type, der ind imellem simpelt hen gerne vil have
formatteret min system disk med windows på og foretage en ny reinstallation
af windows på en helt tom disk.

Derfor tager jeg af nemhedshensyn ofte en driveimage kopi, samt har mine
dokumenter og data liggende på anden fysisk disk end den, min windows
ligger på.
Min image fil ligger af sikkers heds hensyn på en helt tredje fysisk disk
samt også på en ekstern disk - rigtige mænd græder nemlig, når de har glemt
at tage backup :)

Min dokument mappe, som win xp går ind i er derfor sat til at være placeret
på anden fysisk disk - dette kan man nemt sætte den til i windows.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Ole Jakobsen

Dato : 12-10-04 10:03

hej og tak for svarene. hvad er sidefilen i snakker om

hilsen ole

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 12-10-04 17:16

Ole Jakobsen wrote:

> hej og tak for svarene. hvad er sidefilen i snakker om

Windows' virtuelle hukommelse. Den hedder 'pagefile.sys'.

Jesper G. Poulsen

Fra : Ole Jakobsen

Dato : 13-10-04 10:30

ok hvordan flytter jeg den over på en anden disk??

hilsen ole

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-10-04 11:59

Ole Jakobsen wrote:

> ok hvordan flytter jeg den over på en anden disk??

Det er der nok én i dk.edb.system.ms-windows der ved - jeg ved det
ikke, da jeg ikke bruger XP.

Men før du prøver i den gruppe, så er der lige et link du på kigge lidt

Jesper G. Poulsen

Fra : Thomas Hansen

Dato : 11-10-04 21:56

On Mon, 11 Oct 2004 16:45:07 +0200, Ole Jakobsen <guffy2@mail.tele.dk>
wrote:

> [...]
>
> Hvordan monterer jeg bedst et cd drev, en cd brænder, en 40 og en 110 gb
> harddisk. og skal harddiskene evt deles op og hvor skal jeg instalerer

Hej Ole
Det er en god ide at have en partision dedikeret til windows
installationen. F.eks. 10-15gb. Det er også en god ide at have et
dedikeret partision til side/page/swap filen.
Mit bud er.
IDE 1 master- 40GB delt i C på 15gb til windows og konto programmer resten
af drevet bliver så D til installerede spil.
IDE 1 Slave- 110GB delt i E på 1 gb til page/side/swap fil. Resten til
billeder, dokumenter, mp3 osv.
Grunden til at du skal have windows på sin egen partision er at det gør
det meget lettere at formatere og geninstallere hvis du får brug for det.
Det gør det også meget lettere at lave backup at windows installationen.
Til det formål bruger jeg norton ghost 2003. Hvis du har DVD brænder kan
du gemme et ghost image direkte på DVD. Jeg bruger DVDRW så kan jeg
genbruge disken. Du kan også bruge CD'er til at lave backup på men det
kræver en del cd´er har kan det også betale sig at bruge CD-RW. Ellers kan
du bare lægge image filen på 110gb disken.
Grunden til at du skal have page filen på sit eget drev at for at undgå at
den bliver fragmenteret. Og hvis du sørger for at lægge den ydderst på
disken er den hurtigere end hvis den ligger inderst. Det er den første
primære partision som ligger ydderst.Husk også at bruge NTFS fil system
frem for FAT32.

Det er imo ligegyldigt hvor de optiske drev sidder. Du sætter dem bare
hvor det rent fysisk passer dig bedst.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-10-04 22:09

"Thomas Hansen" <thomas.hansenGORILLA@lite.dk> wrote:

> Det er også en god ide at have et
>dedikeret partision til side/page/swap filen.

Det er nu en sandhed med modifikationer: Microsoft anbefaler at man
lægger sidefilen på 'den mest anvendte partition på den mindst anvendte
disk'.

Lægger du sidefilen på en dedikeret partition på en disk som du iøvrigt
bruger til programmer og data, kan du være forvisset om at der skal
flyttes grundigt rundt på diskhovederne hver gang windows skal bruge
sidefilen. Og det er jo netop denne flytten rundt med diskhovederne vi
for alt i verden gerne vil undgå.....

<mlr>

Fra : Thomas Hansen

Dato : 11-10-04 22:28

> [...]
> flyttes grundigt rundt på diskhovederne hver gang windows skal bruge
> sidefilen. Og det er jo netop denne flytten rundt med diskhovederne vi
Netop derfor lægger jeg den på disken som kun bruges til data.
Programmerne bliver jo afviklet fra en anden disk. Eller bedst ville det
jo være hvis man havde en disk som KUN blev brugt til pagefilen. Men det
er nok lidt spild.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Leony

Dato : 11-10-04 22:05

> [...]

> Hvordan monterer jeg bedst et cd drev, en cd brænder, en 40 og en 110
> gb harddisk. og skal harddiskene evt deles op og hvor skal jeg

Primær master : 110 GB med Windows
Primær slave : cd-drev
Sekundær master : 40 GB med sidefil
Sekundær slave : cd-brænder

Du installerer Windows på 110GB'eren. Partitioner den evt i 2 stykker (1
til Windows + 1 til diverse).
Partitioner kan være en fordel, men er ikke strengt nødvendige. Fordelen
vil være hvis du en dag kommer ud for at alt går i ged og intet virker,
så kan du indlæse en ny Windows på den partition uden at røre de andre
partitioner.

40 GB'eren placeres som backup/diverse drev, sidefilen kan placeres på
dette drev, det vil øge hastigheden (i hvert fald i teorien)

De optiske drev placeres på hver sin controller. Der kan frit byttes om
på dem, brænderen skal bare sidde modsat den disk, du vil brænde oftest
fra (dette fordi de 2 drev deles om kablet, så hvis de har hver sit, så
vil man ikke opleve den hastighedsnedsættelse der opstår fordi de skal
vente på hinanden - i hvert fald i teorien).

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Leony

Dato : 12-10-04 00:23

"Leony" <leonyremovethis@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Du installerer Windows på 110GB'eren.

Fordi den garanteret er hurtigere end 40GB'eren.

> 40 GB'eren placeres som backup/diverse drev,

Stadigvæk med øje for at den kan gå ned, så brænd det vigtigste på
cd/dvd.