Genopslag: Byg sin egen PC
Fra : Ronnie

Dato : 10-10-04 13:10

Hej NG

Jeg har nu efter min ret begrænsede kvalifikationer, læst diverse tests
på hardwaretidende, hardware-test, og toms hardware, og har derfor nu en
mere præcis beskrivelse af hvad det er jeg går efter.

Formål at få den bedste og fremtidssikret 3D spillemaskine.

Jeg har følgende begræsninger:

Max budget kr. 8000,- eksl. skærm.
Handler nok hos shg.dk da de generelt er billige, og derfor kun skal
betale en gang fragt.

I første omgang måtte jeg sige farvel til Geforce 6800 GT da kr. 3500,-
åd for meget. Dernæst AMD64 proceesor da jeg igen fik overskredet
budgettet. (310568 Asus K8V/SE Deluxe, K8T800, Athlon64 899,00 + 320678
AMD Athlon64, 3200+, S754, 1609,00)

Jeg står nu med følgende:

Varenummer - Produkt - Pris

310523 Asus A7N8X-E Deluxe, nForce2        699,00
320441 AMD Athlon Barton XP 3200+/400, BOX    1.575,00
750625 LiteOn SOHW-1633-02-C DVDRW 16xDual    649,00
340697 POV Geforce 6800 128MB DDR TV/DVI    2.409,00
420203 Maxtor +9 SATA, 200GB, 8MB, Fluid,7200 919,00
810382 Chenbro GB Black/Silver, 400W Delux    729,00
350430 Corsair Value Kit DDR3200, 2x512 MB    1.499,00
999999 Montering, med emballage            450,00

Varebeløb inkl. moms:                DKK 8.929,00

Så de store spørgsmål er nu:

1) VIGTIGTS: Passer MB, CPU, RAM og Grafikkort godt sammen.
2) Hvad skal jeg gøre for at komme ned på 8000,-
3) Er der nogle af tingene som med fordel kan skiftes ud, med et bedre
valg.

Hvis der er nogle søde sjæle der kan hjælpe med nogle bud, er det
vigtigt at spørgsmål 1 er opfyldt.

Sidst og ikke mindst, dette indlæg VIL udmunde i køb af ny PC, (har
søvnbesvær, og koncentrationsbesvær indtil den er købt så gode råd
er ikke spild af tid.

Mvh Ronnie

Fra : Casper Bang

Dato : 10-10-04 13:19

> 2) Hvad skal jeg gøre for at komme ned på 8000,-

Spar de 450, og saml den selv. Det er faktisk ikke særligt svært!
Samtidig tror jeg du mister dine 14 dages returret, hvis du får dem til at
samle det - noget med at det bliver tilpasset brugeren, og derfor opfattes
som en del af et køb af serviceydelse.

Resten kan jeg ikke hjælpe med, da jeg ikke er AMD-mand.

Fra : Ronnie

Dato : 10-10-04 13:54

> [...]
> derfor opfattes som en del af et køb af serviceydelse.
>
> Resten kan jeg ikke hjælpe med, da jeg ikke er AMD-mand.

Tak for svaret, er selvfølgelig meget nærliggende, ender det nok også med.
Men det forudsætter at alle dimser er lige til at sætte i, uden at der skal
rettes jumber alle mulige forskellige steder. Og at BIOS finder det selv.

Mvh Ronnie

Fra : Anders Lund

Dato : 10-10-04 14:57

Ronnie wrote:

> [...]
> rettes jumber alle mulige forskellige steder. Og at BIOS finder det selv.

Der er ikke noget svært i at samle en computer. Alle følger de
specifikationer som der er, så tingene skal nok passe fysisk sammen. Det
er svært, hvis ikke umuligt at sætte kablerne forkert sammen. Og
opsætning af tingene i BIOS - ja, det er stort set også plug-n-play hele
vejen.

De 2 "sværeste" ting skulle være at jumperen på DVD-drevet sidder som
"slave" - det skal være "master", fordi det kommer til at sidde alene.
Det andet er monteringen af CPU køleren, som kan føles alt for stram at
sætte på og man derfor er bange for at knække noget. Det kan du
selvfølgelig også være uheldig at gøre, så pres det fast uden at volde
det. :)

Ellers plejer der gerne at følge en manual med til bundkortet, som viser
der punkt for punkt, hvad du skal gøre for at samle bundkortet og alle
de ting som skal sidde til der (dvs. alting!).

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Ronnie

Dato : 10-10-04 15:48

> [...]
> viser der punkt for punkt, hvad du skal gøre for at samle bundkortet
> og alle de ting som skal sidde til der (dvs. alting!).

Ok - så kaster jeg mig ud i det.

kr. 450,- sparet, mangler så kun 450 for at lande på de 8000.

Er der noget hælp at hente mht til de dele jeg valgt (bedre bud) ?

Mvh Ronnie

Fra : Martin Schoedt

Dato : 10-10-04 15:57

"Ronnie" <newsreader@FJERNmail-online.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 810382 Chenbro GB Black/Silver, 400W Delux 729,00
> 350430 Corsair Value Kit DDR3200, 2x512 MB 1.499,00

Det ser ok ud. shg har endda det bundkort til at stå til 749 hos edb priser.
Du bør dog købe en spire 4 køler istedet for Box køleren som kører med
5500omd. kører denne spire (fås hos shg) næsten lydløst med 2200
omdrejninger. Processoren kan du bestille her
http://www.bj-trading.dk/dk/info.asp?varenr=AMD-B-3200 og spare portoen, men
du bør stadig samle pc'en selv; men pas på når du monterer køleren på
processoren. Du skriver 2x512 mb ram. Jeg går ikke ud fra du vil køre dual,
men 1024mb ialt. Du får ihvertfald ikke mere ud af at køre dual på dette
system, iforhold til hvis du har 1024mb istedet for 512. 256mb på
grafikkortet ville dog passe badre til cpu'en, men det koster jo alt sammen.

Mvh Martin

Fra : Martin Schoedt

Dato : 10-10-04 16:07

ok bartonen (bulk) koster næsten det samme hos shg så det kan sagtens betale
sig at købe den dér

Mvh Martin

Fra : Ronnie

Dato : 10-10-04 16:22

-CUT-
> [...]
> ud af at køre dual på dette system, iforhold til hvis du har 1024mb
> istedet for 512. 256mb på grafikkortet ville dog passe badre til

Hej Martin

Tak for svaret, det var rart at få en snak igang omkring delene.

Ja jeg vil kører 1024Mb ialt.

Forskellen på cpu imellem shg og bj-trading er, at den hos bj kører 512
kb L2 cache, men s den hos shg kører 1 Mb.

Har det nogen betydning ?

SNIP
>men pas på når du monterer køleren på processoren

Her går jeg sukkerkold og er i ren panik ved at betale kr. 400 for
montering igen.

Hvad skal jeg passe på og er det svært ?

Mht til grafikkort skriver du at 256 MB ville være bedre, men jeg har
netop valgt de billige fra, da jeg læser f.eks en test som denne at mit
128 Mb Geforce 6800 er bedre en f. eks Radeon 9800XT 256MB og GeForceFX
5950 Ultra 256MB.

Er jeg totalt galt i skoven ?

Mvh Ronnie

Fra : Ronnie

Dato : 10-10-04 16:30
Fra : Martin Schoedt

Dato : 10-10-04 16:46

> [...]
>
> Forskellen på cpu imellem shg og bj-trading er, at den hos bj kører 512
> kb L2 cache, men s den hos shg kører 1 Mb.

Det var mest fordi jeg så bulk (ikke box) versionen var 500kr billigere hos
bj, men den er, som jeg skrev, ligeså billig hos shg og hvis den har mere
cache bedre, så vælg ikke den dyre box med en dørligere køler der larmer
mere.

> Har det nogen betydning ?
>
> SNIP
>
> Her går jeg sukkerkold og er i ren panik ved at betale kr. 400 for
> montering igen.
>
> Hvad skal jeg passe på og er det svært ?

Du kan feks gå ind på spire whisperrock 4 køleren hos shg eller dens
hjemmeside og se vejledningerne, her står advarsler om hvodan du kan smadre
processorkernen når du 'clipser' køleren på processoren. Jeg har monteret
mange og taget nogle brutalt af uden at ødelægge noget, men du Kan altså
risikere at få trykket køleren således at din nye 1000krs cpu ryger. Men det
er jo spændene at tage chancen især når man trykker på power on første gang.
400kr sparet eller 1k væk

> [...]
> netop valgt de billige fra, da jeg læser f.eks en test som denne at mit
> 128 Mb Geforce 6800 er bedre en f. eks Radeon 9800XT 256MB og GeForceFX

Det er bedre end disse grafikkort primært fordi processoren på g6800 er
hurtigere, men når de nyeste spil snart kræver/kan udnytte 256mb ram
textures vil du få brug for den ekstra ram så grafik-cpu'en ikke 'begrænses'
af for lidt ram. Når jeg skriver kræver, mener jeg ikke du ikke kan spille
med 128mb, eller at det er tilstrækkeligt nu, men når du køber g6800 ville
jeg mene processor og ram-mængde passer bedre med 256mb. Men de ekstra ram
koster normalt en del ekstra på disse highend kort.

Mvh Martin

Fra : Brian Olsen

Dato : 10-10-04 16:30

"Martin Schoedt" <schoedt5442@commonmail_5_.dk> wrote in message news:41694dcc$0$172$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> Du bør dog købe en spire 4 køler istedet for Box køleren som kører med
> 5500omd. kører denne spire (fås hos shg) næsten lydløst med 2200

Med strømforsyningen og grafikkortet i systemet får han næppe meget ud af
at ofre alverden på en lydløs cpu-køler.

Men du kan netop spare på budgettet her, din cpu koster 1575,- kr og hvis
du istedet køber en XP 3000/333 fsb bulk + TR2-M3 Thermaltake køleren
slipper du med 899,- + 69,- kr, du kan så selv clocke cpu'en op til 400 fsb.

Har du ikke mod på at clocke cpu'en, så giver du 949,- + 69 kr for en
XP3000/400 fsb bulk + Thermaltake køleren, begge dele giver dig en
besparelse på over 500,- kr.

Du kan selvfølgelig også spare ved at købe bulk-versionen af XP3200/400 fsb
versionen + thermaltake køleren, men der ser ud til at være lang ventetid på
leveringen af sådan en, derfor de andre forslag

Mvh
Brian Olsen

Fra : Ronnie

Dato : 10-10-04 16:42

"Brian Olsen" <penol@mailme.dk> wrote in

> [...]
> XP3200/400 fsb versionen + thermaltake køleren, men der ser ud til at
> være lang ventetid på leveringen af sådan en, derfor de andre forslag

Hej Brian

Tak til dig også.

500,- sparet på CPU og montering så er jeg nede på de 8000. Men hvad
taber jeg performance mæssigt vid at købe din forslået cpu. Noget
nævneværdig ? Og det er også en anden Socket hvilket MB ville du så
foreslå ?

Mvh Ronnie

Fra : Brian Olsen

Dato : 10-10-04 17:15

"Ronnie" <newsreader@FJERNmail-online.dk> wrote in message news:Xns957EB41ADAD28newsreadermailonline@194.255.237.231...

> [...]
> taber jeg performance mæssigt vid at købe din forslået cpu. Noget
> nævneværdig ? Og det er også en anden Socket hvilket MB ville du så

De CPU'er jeg foreslår passer i det motherboard du har valgt, det er alle Socket A.

Den performance du mister fra XP3000 til XP3200 vil du ikke kunne mærke, hvis du
endda vælger XP3000/333 fsb versionen og clocker den til 400 fsb, vil den være
marginalt, men ikke mærkbart hurtigere end den oprindelige XP3200/400 fsb.

Mvh
Brian Olsen

Fra : Thomas Hansen

Dato : 11-10-04 00:17

Hej

Jeg ville vælge en
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=320665
Og en ordenlig køler f.eks. en
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=320745
med en støjsvag blæser
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=830023
Med denne kombo kan du overclocke til over hvad en standart AMP barton
3200+ kører.
Prisen er 1250.- dvs. billigere end dit første forslag. Det er meget mere
støjsvagt og tilmed hurtigere.
Jeg har selv en mobil barton xp. Den kører 13X200=2600mhz det svarer til
en XP 4100+. Det er ikke sikkert at du kan komme lige så højt op. Men
2400=12*200 eller 2500=12,5*200 kan den næsten med garanti løbe.
Du kan også sparer lidt på køleren og nøjes med en
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=320417
Den er der flere herinde som er ret vild med. Jeg syntes lidt det er noget
discount, men hvis den gør jobbet er det vel ok. Men de 2200mhz kan den
uden tvivl godt klare. Så du sparer stadig penge og får en mere stille
maskine.

Hvis du ikke har overclocket før er det intet problem. Det kan ALLE finde
ud af. Det er bare at sætte TO indstillinger i biosen. Multiplireren skal
sættet til 11 og FSB til 200, That's it. Meget let.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : none

Dato : 11-10-04 01:00

> Jeg har selv en mobil barton xp. Den kører 13X200=2600mhz det svarer til
> en XP 4100+.

Hvad bruger du af blæser/køleprofil ?

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas Hansen

Dato : 11-10-04 06:20

On Mon, 11 Oct 2004 02:00:20 +0200, none <none@none.no> wrote:

> Hvad bruger du af blæser/køleprofil ?

Jeg har en hjemmelavet væskekøler. Radiatoren bliver kølet af en 120mm
papst blæser ved 700-1500rpm, hvilket er stort set lydløst.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : none

Dato : 11-10-04 08:30

> Jeg har en hjemmelavet væskekøler. Radiatoren bliver kølet af en 120mm
> papst blæser ved 700-1500rpm, hvilket er stort set lydløst.

Ahh ok øv, havde lige set muligheden for at få den til at køre så
hurtigt uden for megen støj, men væskekøling er jo noget mere effektivt

MVH

Jakob

Fra : Thomas Hansen

Dato : 11-10-04 16:36

On Mon, 11 Oct 2004 09:30:00 +0200, none <none@none.no> wrote:

> Ahh ok øv, havde lige set muligheden for at få den til at køre så
> hurtigt uden for megen støj, men væskekøling er jo noget mere effektivt
>

> MVH
>
> Jakob

Hej
Med high end luftkøler burde det heller ikke være umuligt.
En http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=95531 brude gøre jobbet. Jeg
har bygget en maskine til en ven. Den har jeg sat et ultra high output
blæser på og forbundet den via en fan controler. Så kan han skrue ned for
blæseren når han ikke spiller. Og skrue op når der er brug for ekstra
køling.
Du kan også gå efter en
Den køler også rigtig godt med en lavtlydtryk.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : none

Dato : 11-10-04 17:27

> [...]
> køling.
> Du kan også gå efter en
> Den køler også rigtig godt med en lavtlydtryk.

OK tak for hjælpen

Jakob

Fra : Ronnie

Dato : 11-10-04 08:46

> [...]
> finde ud af. Det er bare at sætte TO indstillinger i biosen.
> Multiplireren skal sættet til 11 og FSB til 200, That's it. Meget

Hej Thomas

Tak for det gode svar med links, begrundelse og howto.
Nu afhænger det bare af om jeg er mand nok til, at tage udfordringen op.

Mvh Ronnie

Fra : Leony

Dato : 11-10-04 22:29

"Thomas Hansen" <thomas.hansenGORILLA@lite.dk> skrev i en meddelelse
newssfof96n6uxvtjp@sprinteren

> Jeg har selv en mobil barton xp. Den kører 13X200=2600mhz det svarer
> til en XP 4100+.

I følge uAMDtool og OCinside er det kun 3300+.
http://www.ocinside.de/go_e.html?/html/workshop/socketa/tbred_painting.html
http://www.wintotal.de/softw/index.php?rb=36&id=2023

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Thomas Hansen

Dato : 11-10-04 22:38

On Mon, 11 Oct 2004 23:28:44 +0200, Leony <leonyremovethis@tiscali.dk>
wrote:

> [...]
> newssfof96n6uxvtjp@sprinteren

> I følge uAMDtool og OCinside er det kun 3300+.

Det er ellers uAMDtool som har fortalt mig at det svaret til +4100. Du har
sikkert glemt at rette cpu type til Barton. Prøv igen

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Leony

Dato : 12-10-04 00:28

"Thomas Hansen" <thomas.hansenGORILLA@lite.dk> skrev i en meddelelse
newssfp6d8ttuxvtjp@sprinteren

> Det er ellers uAMDtool som har fortalt mig at det svaret til +4100.
> Du har sikkert glemt at rette cpu type til Barton. Prøv igen

En XP-M kører kun med en fsb på 133, mens en Barton kører 166.

Hvis du vælger Barton i uAMDtool får du 4100+, men det ville vel være
mere korrekt at vælge Pally/T-bred som kører med samme fsb som XP-M.

Eller tager jeg fejl? I så fald må du overbevise om hvorfor.

http://www.ocinside.de/go_e.html?/html/workshop/socketa/tbred_painting.html
får 3300+ uanset hvilken cpu der vælges.
Hvordan kom du frem til 4100+

Fra : Thomas Hansen

Dato : 12-10-04 06:07

On Tue, 12 Oct 2004 01:28:12 +0200, Leony <leonyremovethis@tiscali.dk>
wrote:

> "Thomas Hansen" <thomas.hansenGORILLA@lite.dk> skrev i en meddelelse
> newssfp6d8ttuxvtjp@sprinteren

> En XP-M kører kun med en fsb på 133, mens en Barton kører 166.
En XP-M er en Barton som kører 133fsb. Det er korrekt. Men det er stadig
en barton. Forskellen imellem T-bred og en Barton er mængten af Cachram
ikke fsb'en. En XP-M som kørers på 133 eller 200 er stadig en barton.

> Hvis du vælger Barton i uAMDtool får du 4100+, men det ville vel være
> mere korrekt at vælge Pally/T-bred som kører med samme fsb som XP-M.
LOL. Hvorfor?

> Eller tager jeg fejl? I så fald må du overbevise om hvorfor.
Det gør du. Se ovenfor eller sæt dig lidt ind i emnet.

> http://www.ocinside.de/go_e.html?/html/workshop/socketa/tbred_painting.html
> får 3300+ uanset hvilken cpu der vælges.
Det er fordi den ikke tager højde for at Bartonen har en højere PR en
T-Bred. Det er en gammel side som åbenbart ikke er opdateret efter
Bartonen kom på markedet.
> Hvordan kom du frem til 4100+
Ved at vælge den korrekte cpu type.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Leony

Dato : 12-10-04 18:02

"Thomas Hansen" <thomas.hansenGORILLA@lite.dk> skrev i en meddelelse
newssfqq6qj9uxvtjp@sprinteren

> Det gør du. Se ovenfor eller sæt dig lidt ind i emnet.

Vi kan jo ikke vide alt om alting - undskyld.

Derfor er det rart at man kan spørge og få svar. Nogle svarere er lidt
overlegne og arrogante, men de tager sig tid til at oplyse og uddanne de
uvidende, tak for det.

> Det er fordi den ikke tager højde for at Bartonen har en højere PR en
> T-Bred. Det er en gammel side som åbenbart ikke er opdateret efter
> Bartonen kom på markedet.

Må lige sende en mail til forfatterne og høre hvad det er for noget
snavs de har lavet.
Høre hvad det for noget gammelt materiale de har liggende, der bliver
vrøvl nårt de knap så kyndige støtter sig op af deres påståede
ekspertise. Jeg var så fokuseret på fsb at jeg fuldstændig blokerede for
cache.

Jeg undskylder endnu en gang min uvidenhed/glemsomhed.

Fra : Jesper

Dato : 11-10-04 20:58

> [...]
> 999999 Montering, med emballage            450,00
>
> Varebeløb inkl. moms:                DKK 8.929,00

Du kan få en Athlon 64 3000+ til 1149,-
Abit KV8-PRO 3rd Eye til 835,-
Elixir 2 x 512 MB pc3200 ram á 549

Jeg har ovenstående - dog Athlon 64 3400+
Selvom det er billig RAM kører det perfekt

Med disse ting + dem du selv nævner, ender du på 7788,- + porto hvis du
monterer selv. Husk at der ikke er fare for at ødelægge noget med en
Athlon 64. Kærner er indkapslet i aluminium og clips systemet er ret
smart - hvis man køber den rigtige køler - kan du sige Arctic Cooling?

Du skal også have en CPU køler. Jeg kører med en Arctic Cooling til
199,- den er HELT lydløs og holder min Athlon 64 på 29 grader idle med
Cool n' Silent slået til. Køleren kører med 480 rpm ved idle :)

Jeg kender ikke lige priserne hos SHG, men hvis der er flere hundrede
kroners forskel (tvivler!) er portoen jo ikke noget problem

Hvis du stadig synes at det er for mange penge kan du jo spare et par
hundrede på kabinettet.

Det er efter min mening et bedre køb end en Barton. Du får heller ikke
de evindelige problemer med temperaturen på CPU'en

/jesper

Fra : Leony

Dato : 11-10-04 22:39

"Ronnie" <newsreader@FJERNmail-online.dk> skrev i en meddelelse

> 2) Hvad skal jeg gøre for at komme ned på 8000,-

Drop fremtidssikringsteorien og tænk praktisk/økonomisk.

Saml selv. Den er vist diskuteret.
Køb en mindre harddisk. 120 GB burde være nok til at starte med.
Har du brug for en DVD-brænder?
Nøjes med 512 MB RAM. Det er snart jul (du kvalificerer sikkert til et
par gaver).
Kan et grafikkort til 1700 kr klare ærterne (200 fps i Quake er sikkert
lige så godt som 222 fps - det er tydeligt jeg ikke spiller).

> 3) Er der nogle af tingene som med fordel kan skiftes ud, med et bedre
> valg.

Maxtor ud - Seagate ind.
Mindre varme, mindre støj - imo.