Data fra 2½" disk til 3½" disk
Fra : Jens

Dato : 06-10-04 19:22

Hej

Jeg har en disk i en bærbar pc, hvor styresystemet (win xp home) er defekt,
så jeg ønsker at trække data ud og geninstallere maskinen totalt.

Jeg har ikke diskettedrev i min pc og disken er formatteret med NTFS.

Findes der en hardware dims (konverter), så man kan sætte en 2½" disk i en
alm. pc, som bruger 3½" diske og større strømstik?

Alternativt: Findes der en måde at hive mine data ud af disken. Jeg har en
USB disk som findes ved opstart på en WinXP cd i Repair mode, men her kan
man kun kopiere en fil ad gangen og det dur ikke. Jeg kan godt se data på
min 2½" disk når der startes op i Repairmode.

Håber I kan hjælpe.

På forhånd tak.
Jens

Fra : Thorkild Dalsgaard

Dato : 06-10-04 19:50

Jens wrote:
> [...]
> men her kan man kun kopiere en fil ad gangen og det dur ikke. Jeg kan
> godt se data på min 2½" disk når der startes op i Repairmode.

Jeg har lavet mig en "Live Windows Boot CD med netværkssupport"
som mange PC'er kan boote på,
altså køre operativsystemet som er brændt på PC'en,
selvom opertivsystemet på harddisken ikke virker.
Live CD'en er lavet på grundlag af min XP CD,
service pack 1 (eller 2) til XP,
og en masse freeware værktøj.

Med denne Live CD har jeg kunnet hive data ud af harddisken via en
netværksledning til et netdrev (alternativt en shared folder på en anden PC)

Bart's Preinstalled Environment (BartPE) bootable live windows CD/DVD
http://www.nu2.nu/pebuilder/

Screenshot med filemanager A43 kørende:
http://www.nu2.nu/pebuilder/images/high/a43.gif

It will give you a complete Win32 environment with network support, a
graphical user interface (800x600) and FAT/NTFS/CDFS filesystem support.
Very handy for burn-in testing systems with no OS, rescuing files to a
network share, virus scan and so on.
This will replace any Dos bootdisk in no time!

Mvh
Thorkild Dalsgaard

Fra : Jens

Dato : 07-10-04 10:00

Hej Thorkild

> [...]
> network share, virus scan and so on.
> This will replace any Dos bootdisk in no time!

Tak for dit svar. Jeg vil forsøge at lave en boot-cd til senere brug. Lige
nu og her klarer jeg det med hardware.

mvh
Jens

Fra : Anders Lund

Dato : 06-10-04 21:31

Jens wrote:
> Findes der en hardware dims (konverter), så man kan sætte en 2½" disk i en
> alm. pc, som bruger 3½" diske og større strømstik?

Ja.

http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=23518

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Jens

Dato : 07-10-04 10:01

Tak Anders. Det var hvad jeg havde tænkt mig.

mvh
Jens

Fra : Anders Lund

Dato : 07-10-04 10:03

Jens wrote:
> Tak Anders. Det var hvad jeg havde tænkt mig.

Og husk hvor du lægger dem! De bliver nemlig altid væk! :)

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk