Ny printer
Fra : Flemming Holm Jensen

Dato : 06-10-04 12:15

Hej NG.

Den gamle ærværdige blækprinter er nu endeligt afgået ved døden, og skal
skiftes ud.

I den forbindelse overvejer jeg en multi-printer, der kan
scanne-printe-læse memorykort-lave kant-til-kant fotoprint og al den slags.

Har nogen erfaring med den slags printere?
Kan nogen ligefrem anbefale en bestemt?

På forhånd tak
Flemming
Aalborg

Fra : Peter Jensen

Dato : 06-10-04 15:23

"Flemming Holm Jensen" <fhjFJERN@hum.aau.dk> skrev i en meddelelse
> Har nogen erfaring med den slags printere?

Ikke specielt nej

> Kan nogen ligefrem anbefale en bestemt?

Denne her fra HP ser ud til at kunne det hele.
Og HP har jeg i hvert fald generelt gode erfaringer med, også
når det kommer til multifunktionsmaskiner.

PSC 2410 all-in-one
printer/flatbedfax/scanner/kopimaskine
med display og kortlæser:

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/dk/da/ho/WF06b/2211-2453-7372863-7372863-2493-1046283-4339013.html

--
Peter J

Fra : Thomas Kristiansen

Dato : 06-10-04 16:02

Hej

Vi har lige købt 4 stk. HP 1215 multimaskiner til arbejde. Og jeg har selv
idag købt en.
Og dem kan jeg kun anbefale.

Men da de ikke har kortlæser skal du kigge efter model 1315 tror jeg den
hedder.

De fylder næsten ingen ting på bordet og er virkeligt kram til prisen,

mvh
TK

Fra : Heidi

Dato : 06-10-04 16:03

Flemming Holm Jensen wrote:
> [...]
> slags.
> Har nogen erfaring med den slags printere?

Vi købte en Canon MP700 for et par måneder siden, og er indtil videre
fuldt ud tilfredse med den.
Den har scan, kopi (også i farve), og kan også printe billeder ud til
kant (den strækker dem godt nok lidt, så man skal lige lægge mærke til
om motivet i forvejen er tæt på kanten - men mon ikke det fungerer sådan
med de fleste).

Og så har den separate farvepatroner (altså 4 i alt), hvilket efter min
mening må være et stort plus. (Men det er også muligt at de fleste har
det).

--
Heidi

Fra : Kim Michael Larsen

Dato : 06-10-04 16:59

> [...]
> kant (den strækker dem godt nok lidt, så man skal lige lægge mærke til
> om motivet i forvejen er tæt på kanten - men mon ikke det fungerer sådan

Måske har i samme program til at printe photos ud med, så her er et tip.
Jeg har en Canon IP4000 Printer (kun printer), og hvis i har Easy-PhotoPrint
installeret så kik under file/preferences, her kan man finde nederst på
siden under print noget der hedder "Amount of extension of borderless
printning" i denne rude er der Large, medium, small og none, sæt den på none
så bliver billedet ikke trukket så meget.

mvh Kim.

Fra : Heidi

Dato : 06-10-04 20:21

Kim Michael Larsen wrote:
> [...]
> extension of borderless printning" i denne rude er der Large, medium,
> small og none, sæt den på none så bliver billedet ikke trukket så

Tak for tippet - jeg har godt nok ikke installeret den endnu, men vil
kigge på det ved lejlighed.

--
Heidi

Fra : Kim Michael Larsen

Dato : 06-10-04 17:02

> I den forbindelse overvejer jeg en multi-printer, der kan
> scanne-printe-læse memorykort-lave kant-til-kant fotoprint og al den
slags.

Hvad med denne her Epson Stylus Photo RX600, den har det hele og så kan den
også scanne dias og negativer.

mvh Kim.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-10-04 18:01

Flemming Holm Jensen wrote:

> Har nogen erfaring med den slags printere?

Har ingen personlige erfaringer...

> Kan nogen ligefrem anbefale en bestemt?

Skal jeg være ærlig - nej. Jeg har regnet ud at sideprisen er høj og at
sådan en printer kræver at alle farverne anvendes jævnligt, da de
ellers tørrer ud.

Jeg regner selv med at købe en Epson farvelaser til ca. 3000,-
Farverne bliver ikke for gamle og toner til 4500 sider koster ca. 300,-
for den sorte og 1100,- for hver af farverne.. Dertil kan man vælge en
god scanner.

Jeg er pt. indehaver af 2 gode blækprintere, men livet er for kort til
blækprintere...

Jesper G. Poulsen

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 06-10-04 19:29

Den 06 Oct 2004 17:00:48 GMT, "Jesper G. Poulsen"
<ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> skrev:

>Jeg regner selv med at købe en Epson farvelaser til ca. 3000,-

Må man spørge om hvilken model?
Ved du hvordan kvaliteten på udskrifterne er?

--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-10-04 21:21

Michael Pilgaard wrote:

> Må man spørge om hvilken model?

AcuLaser C900.

> Ved du hvordan kvaliteten på udskrifterne er?

Nej. Ligesom mine blækprintere har jeg valgt udfra parametre der ikke
omfatter udskriftskvalitet.

Jesper G. Poulsen

Fra : Vidal

Dato : 07-10-04 11:14

Jesper G. Poulsen wrote:

> Farverne bliver ikke for gamle og toner til 4500 sider koster ca. 300,-
> for den sorte og 1100,- for hver af farverne..

Vil det sige det koster 3600,- at sætte nye
farvepatroner i?

Ouch..!
--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-10-04 17:10

Vidal wrote:

> Vil det sige det koster 3600,- at sætte nye
> farvepatroner i?

Ja, til 4500 sider!

> Ouch..!

Hvad koster blæk til 4500 sider for en blækprinter (vælg bare den
billigste)?

Jesper G. Poulsen

Fra : Vidal

Dato : 07-10-04 19:26

Jesper G. Poulsen wrote:

> Vidal wrote:

>Vil det sige det koster 3600,- at sætte nye

> Ja, til 4500 sider!

> Hvad koster blæk til 4500 sider for en blækprinter (vælg bare den
> billigste)?

Jeg har en laserprinter til mine sorthvide prints, og
jeg fylder altid blækpatronerne med den billigste væske
fra Aldi, så det er meget langt fra 3600,-.

Det er selvfølgeligt også en prioritering, men beløbet
er jo det samme som en ny printer (eller for mig 10 nye
printere), eller en ny computer.

Jo, jeg er discount af natur, derfor slog det mig nok
som dyrt. Mine behov for kvalitetsprint svarer nok
heller ikke til dine.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Anders Lund

Dato : 07-10-04 20:46

Vidal wrote:
> Jeg har en laserprinter til mine sorthvide prints, og
> jeg fylder altid blækpatronerne med den billigste væske
> fra Aldi, så det er meget langt fra 3600,-.

Uden at vide det med sikkerhed, tror jeg også at sort er adskildt fra
farverne. Dvs. du måske skal bruge 2-3 eller flere sorte, før du skal
til at skifte farverne. Det er i hvert fald min erfaring fra min HP
Deskjet 820 Cxi.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 09-10-04 08:06

Anders Lund wrote:

> Uden at vide det med sikkerhed, tror jeg også at sort er adskildt fra
> farverne. Dvs. du måske skal bruge 2-3 eller flere sorte, før du skal

I Epson AcuLaser C900, ja. Der er 4 separate tonere (CMYK). Og toneren
bliver jo brændt fast i papiret, så de er også vandfaste

Jesper G. Poulsen

Fra : Leony

Dato : 07-10-04 21:14

Det blev vist klart da du skrev:
"jeg fylder altid blækpatronerne med den billigste væske fra Aldi"

Man kan ikke sammenligne priser for toner med blæk - imo.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-10-04 21:43

Vidal wrote:

> jeg fylder altid blækpatronerne med den billigste væske
> fra Aldi, så det er meget langt fra 3600,-.

Er du sikker?

Hvor mange sider er der i en billig blæk fra Aldi?

> Jo, jeg er discount af natur, derfor slog det mig nok

Discount og blæk passer ikke sammen, for blækprintere skal bruges
jævnligt for at dyserne ikke stopper til og patronerne tørrer ud. Og
det koster blæk at holde blækprinteren fit for fight - den hage er der
ikke ved en farvelaser.

Hvilken farve bruger du mest af i din blæksprøjte?

Jesper G. Poulsen

Fra : Esben

Dato : 08-10-04 19:26

> Ja, til 4500 sider!

> Hvad koster blæk til 4500 sider for en blækprinter (vælg bare den
> billigste)?

Ca. 2.400 kr for en HP Business Inkjet 1100D. Det er originalt blæk med
separate printhoveder. Husk at en laserprinter også har andre
forbrugsstoffer (drum og transfer kit typisk).

--
Esben

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 09-10-04 07:13

Esben wrote:

> Ca. 2.400 kr for en HP Business Inkjet 1100D. Det er originalt blæk
> med separate printhoveder. Husk at en laserprinter også har andre

Iflg. de priser jeg har set på blæk til den printer, så er
printhovederne ikke inkluderet i denne pris.

> forbrugsstoffer (drum og transfer kit typisk).

Der er også printhoveder til HP Business Inkjet 1100D - hvorom alting
er, så skal en inkjet bruges regelmæssigt, hvis den stadig skal virke.
Således forholder det sig ikke med en laserprinter.

Jesper G. Poulsen

Fra : Esben

Dato : 09-10-04 10:10

> Iflg. de priser jeg har set på blæk til den printer, så er
> printhovederne ikke inkluderet i denne pris.

Det er korrekt - prisen vil så være omkring 2.600 kr.

> Der er også printhoveder til HP Business Inkjet 1100D - hvorom alting
> er, så skal en inkjet bruges regelmæssigt, hvis den stadig skal virke.
> Således forholder det sig ikke med en laserprinter.

Det er korrekt - jeg har dog ikke oplevet problemer i den henseende med
blækprintere med separate skrivehoveder.

--
Esben

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 09-10-04 11:13

Esben wrote:

> Det er korrekt - jeg har dog ikke oplevet problemer i den henseende
> med blækprintere med separate skrivehoveder.

Hvis du feks. ikke bruger den gule i længere tid, så tørrer den gule ud
- end of story.

Jesper G. Poulsen

Fra : Kristian Andersen

Dato : 07-10-04 17:45

> Vil det sige det koster 3600,- at sætte nye
> farvepatroner i?

Hvis alle toner patroner udskiftes samtidig koster det lige så meget (eller
måske mere) som en helt ny printer, når vi er i low end.

De 4500 sider er ved en dækning på x% (sandsynligvis 4 eller 5 %), hvis du
printer billeder er dæknings graden sikkert væsentlig højere.

Dertil kommer en tromle som måske holder 40000.

Hvis man regner det ud pr side, er den nok alligevel meget billigere i drift
end en blækprinter.

Hvor tror du Epson (og alle andre producenter) tjener pengene, ved salg af
printere eller ved salg af forbrugs stoffer ?

Bemærk iøvrigt: opløsning 600 DPI, antal farvesider pr min: 4

--
Kristian

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-10-04 18:42

Kristian Andersen wrote:

> Hvis alle toner patroner udskiftes samtidig koster det lige så meget
> (eller måske mere) som en helt ny printer, når vi er i low end.

En ny printer har ikke 4500 sider i de medfølgende tonere.

> Bemærk iøvrigt: opløsning 600 DPI, antal farvesider pr min: 4

Laserprintere har en større nøjagtighed end blækprintere og behøver
derfor ikke så mange prikker pr. tomme for at levere et pænt resultat.

Jesper G. Poulsen

Fra : Esben

Dato : 08-10-04 19:33

> En ny printer har ikke 4500 sider i de medfølgende tonere.

Ikke Epsons måske, men en HP CLJ 3500 leveres fx med fuldt sæt toner.

--
Esben

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 09-10-04 07:19

Esben wrote:

> Ikke Epsons måske, men en HP CLJ 3500 leveres fx med fuldt sæt toner.

Epson AcuLaser C900 koster 2.677 kr.
HP Color LaserJet koster 5.399 kr.

Jesper G. Poulsen