Scanner-køb: gode råd ?
Fra : CarstenWM

Dato : 06-10-04 09:29

Hej gruppe.

Tænker på at købe en scanner - først og fremmest for at scanne/kopiere fra
dokumenter / opgaver / bøger - dvs. den skal kunne sende (mere eller mindre)
direkte til printeren uden software-indblanding (så hurtigt som muligt) -
har I gode råd til indkøb ? (jeg har i forvejen laserprinter)
Tænker selv, at 'Canon CanoScan 3000 ex' måske var nok ??

Mvh. Carstenwm

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 06-10-04 13:58

On Wed, 6 Oct 2004 10:28:52 +0200, "CarstenWM"
<carstenwm@FJERNESfanoe.info> wrote:

> [...]
>har I gode råd til indkøb ? (jeg har i forvejen laserprinter)
>Tænker selv, at 'Canon CanoScan 3000 ex' måske var nok ??

Det er alt rigeligt. Måske enddda tæt på at være overkill til det
formål.
Canon CanoScan LiDE 20 kan klare opgaven cirka 100 kr. billigere - og
så fylder den mindre (i højde/længde), kan stå på højkant og
strømforsynes desuden med USB-stikket alene (CS 3000 kræver et
strømstik) ligesom den bruger 4-6 gange mindre strøm.

Til gengæld er opløsningen lavere, men skal du ikke scanne fotos, so m
senere skal printes ud på fotopapir, er det unødvendigt. Det er også
kun USB 1.1, så scanning af farve o.lign tager længere tid, ligesom
den også er en anelse langsommere generelt.
Et preview tager 15 sekunder mod 8 på CS 3000 og en scanning tager 5,3
milisek./linje mod 4 milisek på CS 3000 mod 5 milisek. på LiDE 20.

Jeg har forgængeren til LiDE 20, FB 636U, den blev købt med til stort
set samme formål som dine - og efter 6 år stadig fungerer den stadig
upåklageligt, også med nyere OCR-software.

Du kan læse en test her:
http://www.devhardware.com/c/a/Peripherals/Scanning-the-Canon-CanoScan-LiDE-20/3/

Lars

Fra : CarstenWM

Dato : 06-10-04 21:15

Det var da noget af en god og grundig gennemgang, Lars ! Tak for det.

Det glæder mig, at Canons scannere fungerer så godt.

Hvordan med OCR-software - fungerer det godt uden alt for mange fejl ?

Carsten

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 07-10-04 12:27

On Wed, 6 Oct 2004 22:15:08 +0200, "CarstenWM"
<carstenwm@FJERNESfanoe.info> wrote:

>Hvordan med OCR-software - fungerer det godt uden alt for mange fejl ?

Canon laver ikke selv OCR-software, så derfor får du formentlig en
OEM-version af et kommercielt program med i pakken.
Den OCR-software, jeg fik med til min scanner, var en light-udgave af
Omnipage så vidt jeg husker. Det virkede nogenlunde men manglede en
masse smarte funktioner (f.eks. at kunne lære af sine fejl), som der
er i den fulde version.

Lars

Fra : CarstenWM

Dato : 29-10-04 15:05

Så fik jeg købt scanneren: lide 50 (til 30,er-pris).
Fungerer rigtigt godt !!!
Tak for hjælpen, Lars :->

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 29-10-04 15:23

On Fri, 29 Oct 2004 16:04:32 +0200, "CarstenWM"
<carstenwm@FJERNESfanoe.info> wrote:

>Så fik jeg købt scanneren: lide 50 (til 30,er-pris).
>Fungerer rigtigt godt !!!

Lyder godt

>Tak for hjælpen, Lars :->

det var en fornøjelse at kunne hjælpe