PC til mindre virksomhed
Fra : Fam. Gunst

Dato : 14-05-01 12:06

Hej

Idet jeg ønsker en PC til en mindre virksomhed/skole, som skal kunne fungere
i et internt netværk og bruges til tekstbehandling og mindre multimedia
opgaver, ønsker jeg gode råd mht. til anskaffelse af ovenstående.

- At PC'en er stabil og har udvidelsesmuligheder prioriteres højere end
ydelsen.
- Budgettet er på ca. 10.000,-

En medarbejder fandt dette tilbud på en Packard Bell i A-Z:

Packard Bell I-Connect 800 MHz

AMD Duron 800 MHz processor,
128 MB ram,
20 GB harddisk,
48x speed CD-rom-drev,
56K modem,
32 MB grafik Savage 4 (4x AGP) shared m/1 ledig AGP slot til andet
grafikkort,
Desuden: 16 bit lyd, headset, mus, tastatur og 3 mdr. HotLine. Inkl. 17"
monitor med indbyggede højttalere samt KÆMPE SOFTWARE-PAKKE med bl.a. WIN
M.E., Word & Works 2000, Norton Anti Virus 2001 (90 dage), forskellige spil
m.m.

kr. 8999,00

Er ovenstående tilbud fornuftigt mht. vores krav?

Mange tak for hjælpen

Jacob Gunst

Fra : -=Madsen=-

Dato : 14-05-01 13:13

Mit råd er, hold jer meget langt fra mærkevare, de er meget dyre og er meget
besværlige og måske kan de slet ikke opgraderes.

Prøv at se her hvad man kan få for samme penge

http://www.edbpriser.dk/computere/homemade-info.asp?Kode=15&ID=3

Men det er jo slet ikke nødvendigt, jeg vil mene at i kan nøjes med den
billigste som i kan finde her
http://www.edbpriser.dk/computere/homemade-show.asp

Fra : Carsten Riis

Dato : 14-05-01 13:25

"Fam. Gunst" wrote:

> [...]
> opgaver, ønsker jeg gode råd mht. til anskaffelse af ovenstående.

> Er ovenstående tilbud fornuftigt mht. vores krav?

Personlig ville jeg ikke købe pakken til jeres behov.

Derudover er der en masse biks i maskinen som I ikke har brug for:
Kæmpe grafikkort, spil, WinME (I har vel en styresystem i jeres gamle
system i forvejen), word og works (tja, I kan da bruge jeres nuværende
software, så det er ingen grund til at købe nyt)

Derudover vil jeg tilslutte mig Madsens råd. Saml selv jeres maskine
via http://www.edbpriser.dk eller ta en tur til forskellige
edbforhandlere.

At sammensætte en PC er ikke så svært. Hvis I har leget med
legoklodser + lidt elektronik, da I var små, så har man sådan set
teknikken.
Plus, at de følger instruktionshæfter med til de enkelte dele.

Derudover, så ved I også hvad der er i maskinen. Og hvordan den ser
ud, når den er skilt ad.
Så er I fri for at smide den til forhandleren i tide og utide fordi
"der er noget i vejen".

Hvis jeg var jer, så ville jeg vælge et HighTower-kabinet fx aopen
HX08, der er i hvert fald rigelig plads til harddiske, cdbrænder,
backupudstyr (vigtigt for firmaer for fx regnskaber, kundekartoteker,
leverandørfortegnelse mv).

Hvis I tænker på arbejdsmiljø (her: støj. Det bør I gøre for
medarbejdernes skyld), så et kabinet fra noicecontrol (fåes bl.a. hos
http://www.atcomputing.dk/ eller http://www.webconsult.dk.) HUSK: at
få kabinettet med 300watt strømforsyning.
De er lidt dyre, men så kan I jo nøjes med en lidt mindre processor
eller et mindre grafikkort.

Det var bare mine 23 øre. Og der må gerne rundes op.
--
Med venlig hilsen Carsten Riis (for email: se godt efter i headeren)
Hvis du i emnelinjen begynder med Sv: så kan ikke alle læse dine

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 14-05-01 14:54

Riis:
> [...]
> legoklodser + lidt elektronik, da I var små, så har man sådan set
> teknikken. Plus, at de følger instruktionshæfter med til de enkelte dele.

Hvis det var en maskine til privat brug er jeg enig. Men hvis en medarbejder
skal have løn for at samle maskinen bliver det hurtigt en dyrere fornøjelse
da der nemt kan gå en dag eller to inden man har den oppe at køre (Hvis bare
et eller andet driller ... )

Jeg ville købe en komplet maskine med os preinstalleret - men jeg ville
stadig vælge en maskine baseret på std. componenter. Om den så er fra zitech
eller acer (2 jeg har gode erfaringer med) er mindre vigtigt ...

/A

Fra : Brian Fisker

Dato : 15-05-01 12:25

> [...]
fornøjelse
> da der nemt kan gå en dag eller to inden man har den oppe at køre (Hvis

2 dage! Så skal det da vist drille temmelig meget :)

\Mandal

Fra : Carsten Riis

Dato : 15-05-01 12:38

wrote:

> [...]
> da der nemt kan gå en dag eller to inden man har den oppe at køre (Hvis bare

Tja, nu er medarbejdere også en flygtig størrelse, så jeg vil da råde
ejeren af virksomheden selv afsætte en weekendt på at samle dyret.

Så forbliver den viden, som er opsamlet omkring maskinen i
virksomheden selvom medarbejderen måtte søge nye udfordringer.

Fra : Thumb

Dato : 14-05-01 13:48

On Mon, 14 May 2001 13:06:25 +0200, "Fam. Gunst"
<fam.gunst@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>opgaver, ønsker jeg gode råd mht. til anskaffelse af ovenstående.
>
>- At PC'en er stabil og har udvidelsesmuligheder prioriteres højere end

er det med moms ?

>En medarbejder fandt dette tilbud på en Packard Bell i A-Z:
>

>Packard Bell I-Connect 800 MHz

mærket er ikke berømt

>AMD Duron 800 MHz processor,

tilstrækkeligt, men hvorfor ikke hellere en 1 GHz Thunderbird eller
PIII.
Sidstnævnte varmer og dermed larmer mindst, men er mindre hurtig.

>128 MB ram,

for lidt ram, 256 Mbyte pc133 sdram koster 800 kr. evt. 396 Mbyte med
henblik på Windows XP (oktober), som kommer til at kræve 320 mindst.

>20 GB harddisk,
det er ikke overvældende i dag
>48x speed CD-rom-drev,
ja, jo, men hvorfor ikke dvd-drev. det er også cd-drev eller en
cd-brænder også. det er gavnligt for virksomheden.

>56K modem,
hvad skal I med det ?
>32 MB grafik Savage 4 (4x AGP) shared m/1 ledig AGP slot til andet
>grafikkort,

Det grafikkort sidder på bundkortet og tager ram fra bundkortets ram.
Derfor meget ram !! Det er _ikke_ noget godt spiller kort, men det er
godt til dvd dekodning, og det har I ikke købt drevet til.

Jeg vil anbefale: http://www.zitech.dk, men det bliver mindst 11000 m.
moms, og 500 mere med noget mere ram.

hilsen

John

Fra : Brian Fisker

Dato : 14-05-01 14:04

> tilstrækkeligt, men hvorfor ikke hellere en 1 GHz Thunderbird eller
> PIII.
> Sidstnævnte varmer og dermed larmer mindst, men er mindre hurtig.

De 800 MHz er vel mere end nok til de opgaver som skal løses af spørger.

> for lidt ram, 256 Mbyte pc133 sdram koster 800 kr. evt. 396 Mbyte med
> henblik på Windows XP (oktober), som kommer til at kræve 320 mindst.

Er det ikke lidt overkill - taget i betragtning hvad computeren skal
anvendes til? 256 bør være nok.

> det er ikke overvældende i dag

Næh, men når computeren tilsyneladende ikke skal bruges til film, spil og
mp3ere burde det være mere end nok.

Et DVD-drev er vel unødvendigt i denne sammenhæng.

> hvad skal I med det ?

Enig - det kunne nok godt skippes!

> Det grafikkort sidder på bundkortet og tager ram fra bundkortets ram.
> Derfor meget ram !! Det er _ikke_ noget godt spiller kort, men det er
> godt til dvd dekodning, og det har I ikke købt drevet til.

Hmm - til tekstbehandling og let multimedie vil jeg mene, "kortet" er
tilstrækkeligt.

> Jeg vil anbefale: http://www.zitech.dk, men det bliver mindst 11000 m.
> moms, og 500 mere med noget mere ram.

Som tidligere nævnt - kig på EDB-priser.

For 10.000 kr får man en helt del :) - Hvis der skal tilbringes mange timer
ved computeren, så overvej eventuelt en 19" skærm!

\Mandal

Fra : JK

Dato : 14-05-01 14:09

> [...]
> opgaver, ønsker jeg gode råd mht. til anskaffelse af ovenstående.
> - At PC'en er stabil og har udvidelsesmuligheder prioriteres højere end
[snip]

ikke et ondt ord om Dell (har faktisk ingen erfaring med mærket) - men du
får formodentlig en masse 'gejl' med i pakken - det meste får du aldrig brug
for.

- jeg ville ta' en runde på Falkoner Allé og se hvad de har af tilbud i den
prisklasse - prøv f.eks. Multimediaworld eller Zitech. - og så få
Window2000 i maskinen det er mere stabilt, og mht. spil (hvis PC'en også
skal bruges til dét) - så udgiver Microsoft løbende patches, som dækker
nogle af de kompatibilitetshuller som W2k har med nogen programmer (læs
Spil!)

/JK