Langsom USB 2.0 pen drive
Fra : Martin Larsen

Dato : 04-10-04 12:42

Hej NG

Jeg har fået en 256 MB USB 2.0 pen drive i fødselsdaggave. Når man læser
fra den går det hurtigt, godt og vel 5 mb/s, men skrivning til den er
gaaabende langsomt. Selv det at slette filer er temmelig langsommeligt.
Er der mon noget galt med den, eller er flashmedier simpelthen langsomme
at skrive på?

Hilsen
Martin

To reply please remove the "spamfree"
part of the email address

Fra : Per

Dato : 04-10-04 14:14

"Martin Larsen" <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> der mon noget galt med den, eller er flashmedier simpelthen langsomme at

---

Hej Martin!

Der er stor forskel på de forskellige pen-drives.

Jeg havde selv en Acer 256 mb - den var ulideligt langsom både mht. skrive
og læse. Det var også USB 1

Har netop anskaffet en Sandisk mini cruzer 1.0Gb USB 2 og den er til min
forbløffelse ret hurtig. 3 gange så hurtig som den Aceren.

Der er dog en klar forskel i skrive/læse hastigheden.

Har lige lavet et forsøg med en filmfil på 121 mb.

Det tog 44 sekunder at skrive til Flashen.

Det tog 12 sekunder at læse fra Flashen.

Kan i øvrrigt nævne at der også er stor forskel på hvilke filer det drejer
sig om. Programfiler er noget længere om at blive kopieret fordi de har en
masse underfiler.

Det samme gælder når de skal slettes - programfiler kan tage lang tid at
slette. Prøv selv med et filmklip.

Mvh. Per!

Fra : Martin Larsen

Dato : 05-10-04 11:02

Hej Per

> Det samme gælder når de skal slettes - programfiler kan tage lang tid at
> slette. Prøv selv med et filmklip.

Det er ligegyldigt hvad jeg overfører. Hastigheden er på ca. 350-400
kb/s. Når jeg læser går det som sagt hurtigt nok, så det er ikke
interfacet, der er langsomt. Måske må jeg bare leve med det

Hilsen
Martin

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 05-10-04 13:06

On Tue, 05 Oct 2004 12:01:54 +0200, Martin Larsen
<martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> wrote:

> [...]
>kb/s. Når jeg læser går det som sagt hurtigt nok, så det er ikke
>interfacet, der er langsomt. Måske må jeg bare leve med det

De 350-400 kb/s du opgiver - er det kilobit eller kilobyte?

Det er meget normalt, at man kan læse hurtigere end man kan skrive,
men det burde ikke gå så langsomt som du opgiver - selv om man skal
være opmærksom på, at 100 filer af 10 KB går markant langsommere end 1
fil af 1.000 KB.

En mulighed kan dog være, at du har fået en "fake" USB 2.0-pen. De
sælges nemlig både som high speed og full speed - hvor full speed
reelt er det samme som USB 1.1 og dermed 40 gange langsommere.

Lars

Fra : Martin Larsen

Dato : 07-10-04 07:36

Hej Lars

> De 350-400 kb/s du opgiver - er det kilobit eller kilobyte?

Kilobyte.

> En mulighed kan dog være, at du har fået en "fake" USB 2.0-pen. De
> sælges nemlig både som high speed og full speed - hvor full speed
> reelt er det samme som USB 1.1 og dermed 40 gange langsommere.

Det tror jeg nu ikke, med mindre det kun er "fake" i den ene retning.
For den læser klart hurtigere end USB1.1. Desuden står der USB 2.0 på
den ikke, ikke high eller full speed etc.

Jeg tror jeg vil henvende mig til forhandleren, den kunne jo også være
defekt.

Hilsen
Martin

Fra : NEiL DANELAW

Dato : 04-10-04 22:56

> [...]
> gaaabende langsomt. Selv det at slette filer er temmelig langsommeligt.
> Er der mon noget galt med den, eller er flashmedier simpelthen langsomme

Hatighed på USB2 er afhængig af processorhastighed samt hvilket chipset der
styrer porten.

Men prøv om du ikke kan slå det til der hedder 'aktiver skrivecache'. Det
gør
du under egenskaber for disken. Det vil sikkert gøre overførslen hurtigere.

Fra : Martin Larsen

Dato : 05-10-04 11:10

NEiL DANELAW wrote:

> Hatighed på USB2 er afhængig af processorhastighed samt hvilket chipset der
> styrer porten.

Ja, men i mit tilfælde er læsehastigheden jo høj, så det er næppe selve
USB2-interfacet den er gal med.

> Men prøv om du ikke kan slå det til der hedder 'aktiver skrivecache'. Det
> gør du under egenskaber for disken. Det vil sikkert gøre overførslen hurtigere.

Næh, desværre....

Martin