Køler til CPU
Fra : dav

Dato : 03-10-04 13:21

Hej

Jeg har en CPU blæser der er begyndt at larme en del.

Kan man købe selve "propellen" uden at skulle skifte hele "pakken" af
køleribber og hvad der ellers hører til?

Venlig hilsen

Jes

Fra : Anders Lund

Dato : 03-10-04 14:53

dav wrote:

> Kan man købe selve "propellen" uden at skulle skifte hele "pakken" af
> køleribber og hvad der ellers hører til?

Det kommer da sandelig meget an på hvilken CPU køler/blæser der er tale
om. Umidlbart vil jeg tro at det er hurtigere at købe en helt ny køler
til nogle hundrede kroner, end at skulle til at undersøge hvor man kunne
købe blæseren henne, hvis det er en speciel en.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : dav

Dato : 03-10-04 15:20

> [...]
> til nogle hundrede kroner, end at skulle til at undersøge hvor man kunne
> købe blæseren henne, hvis det er en speciel en.

Ok - jeg troede/håbede at størrelsen på den ramme som blæseren er
monteret på
var et standard mål.
Jeg er helt ny i dette og såvidt jeg forstår indebærer udskiftningen af
hele køleren at man skal igang med kølepasta og den slags. Noget jeg
gerne ville undgå. Hvor den anden operation er lige til at gå til.

Venlig hilsen

Jes

Fra : Anders Lund

Dato : 03-10-04 16:10

dav wrote:

> Ok - jeg troede/håbede at størrelsen på den ramme som blæseren er
> monteret på
> var et standard mål.

Der findes mange forskellige kølere til CPUer og også en del forskellige
blæsere til disse.. kig på Edbpriser:
http://edbpriser.dk/Listproducts.asp?Gallery=true&ID=240&Parent=25

Men hvis det er en af de kølere som er fulgt med til CPUen, ville det
være en meget god idé at nævne hvilken CPU du har, for så kan det jo
være at der er nogen som har erfaringen med lige netop dit problem.

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Mads

Dato : 03-10-04 16:11

On Sun, 03 Oct 2004 16:20:17 +0200, dav
<davinci@REMOVEmail.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>hele køleren at man skal igang med kølepasta og den slags. Noget jeg
>gerne ville undgå. Hvor den anden operation er lige til at gå til.

Nogen kølere bruger standard blæsere som er nemme at skifte.
De har som regel målene 40mm, 60mm og 80mm målt imellem
2 skruehuller ( ikke diagonalt ).
I så fald kan du finde en ny blæser i en god computer biks
eller en elektronik biks. Du skal dog være helt sikker på at
stikket på blæseren passer i bundkortet. Den blæser du har
nun har sikkert 3 ledninger ( 2 til strøm og 1 til måling af
omdrejninger ) Det skal den nye blæser også have.
Som du måske kan se, så er det faktisk ikke bare så ligetil endda.

Det er nok nemmere at skifte hele køleren. Det er faktisk ikke
så svært som du tror. Bare læs manualen og gå langsomt og
forsigtigt frem.
Og er du i tvivl om noget, ja så har du jo gruppen her.

mvh Mads

Fra : Leony

Dato : 03-10-04 18:18

"Mads" <Mads@nospam.portalen.no> skrev i en meddelelse

> Nogen kølere bruger standard blæsere som er nemme at skifte.
> De har som regel målene 40mm, 60mm og 80mm målt imellem
> 2 skruehuller ( ikke diagonalt ).

Som et lille supplement kan det nævnes at der også er forskel på højden.
Der er kølere som er 1 cm høje, mens de alm. standardkølere er 2,5 cm
høje - svjh.

> stikket på blæseren passer i bundkortet. Den blæser du har
> nun har sikkert 3 ledninger ( 2 til strøm og 1 til måling af
> omdrejninger ) Det skal den nye blæser også have.

Hvis den bare har 2 ledninger til strøm, så er blæseren helt fin.
RPM er jo bare overflødigt lir, som ikke rigtig kan bruges til noget.

Hvis man har et bundkort som lukker systemet ned hvis RPM kommer under
en afsat grænse, så kan dette slås fra i BIOS.

> Det er nok nemmere at skifte hele køleren. Det er faktisk ikke
> så svært som du tror. Bare læs manualen og gå langsomt og
> forsigtigt frem.

4 skruer ud ny køler på og 4 skruer i.
(Boxkøler til P4 er en undtagelse.)

Afmontere køleprofil, fedte med kølepasta, sætte profilet på bundkortet,
slås med en stram klips, risiko for at ødelægge processor + bundkort.

Det er ikke svært at skifte profilet, men det er da noget nemmere at
skifte blæseren.
Især hvis man skal gøre det for første gang.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Leony

Dato : 03-10-04 18:21

"dav" <davinci@REMOVEmail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har en CPU blæser der er begyndt at larme en del.

Prøv at skrue blæseren af, løft klistermærket og giv den et dryp syrefri
olie.
Det gør i de fleste tilfælde underværker.

Fra : Anders F

Dato : 11-10-04 21:45

"Leony" <leonyremovethis@tiscali.dk> wrote in message
> "dav" <davinci@REMOVEmail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv at skrue blæseren af, løft klistermærket og giv den et dryp syrefri
> olie.
> Det gør i de fleste tilfælde underværker.

Og rens ved samme lejlighed alle vingerne for støv (vatpinde...!).

/Anders

Fra : dav

Dato : 03-10-04 20:07

Det er en Pentium 4 1,8 Ghz.

Jeg tror jeg prøver den med olien - ellers tager jeg den med ned i en
velassorteret computerbutik - så er jeg vel sikker på at de giver mig
den rigtige blæser.

Venlig hilsen

Jes