Forskel på 32 og 64 bit
Fra : Casper Bang

Dato : 30-09-04 09:56

Hej,

De nye AMD-processorer kører med 64 bit - men HVOR kører de med 64 bit? Kan
de regne med 64 bit ad gangen, eller...?
Kan man i så fald (i teorien) forvente den dobbelte ydelse, med et
styresystem som rent faktisk bruger de 64 bit?

Jeg håber i kan kaste lidt mere lys på det for mig :)

Tak
~Casper

Fra : iddqd

Dato : 30-09-04 16:35

Casper Bang wrote:

> Hej,
>
> De nye AMD-processorer kører med 64 bit - men HVOR kører de med 64 bit? Kan
> de regne med 64 bit ad gangen, eller...?

En 64 bit processor som AMD's kører med 64 bit over det hele, medmindre
der er tale om at den udføre 32 bit instuktioner. Det betyder
eksempelvis at den kan styrer væsentlig mere hukommelse, samt håndtere
beregninger med meget høj præcision.

> Kan man i så fald (i teorien) forvente den dobbelte ydelse, med et
> styresystem som rent faktisk bruger de 64 bit?

Hvis alt andet er lige og det du ønsker og behandle kan drage nytte af
de 64 bit, men til alm. ikke matematik brug så er der mere noget og
hente i at alt andet i CPU'en er hurtigere/bedre end de tidligere. Selv
fordelen med at kunne håndtere meget mere RAM er temmelig akademisk til
de fleste formål.

> Jeg håber i kan kaste lidt mere lys på det for mig :)

Håber du kan bruge ovenstående til noget, der er tale om noget meget
gennerelle betragtninger blot er emnet af en sådan natur at du skal vide
ret meget om hvordan computere arbejder på instruktionsniveau for rigtig
at kunne bruge en mere teknisk forklaring til noget.

I stedet for at spekulere over evt. teoretiske fordele, så find i stedet
nogle anmeldelser som kigger på hvordan forskellige processorer er i
stand til at håndtere de ting du skal bruge din computer til.

Mvh

Bruno

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-04 16:45

"iddqd" <DontUse@ThisAdress.Ever> skrev i en meddelelse

> [...]
> nogle anmeldelser som kigger på hvordan forskellige processorer er i stand
> til at håndtere de ting du skal bruge din computer til.

Kan man køre 64 bit med en AMD Athlon64 sokkel 754, sokkel 939 0,13 mikron
og sokkel 939 0,09 mikron eller er det kun dem som hedder noget med FX?

Hvordan får man den så til at køre 64 bit når man har den rigtige cpu osv. -
skal man ind et sted i bios og indstille det eller hvor/hvordan gør man det?

Virker alle programmer og funktioner ved 64 bit som man normalt ellers
kender det?

Fra : Michael Pilgaard

Dato : 30-09-04 17:20

Den Thu, 30 Sep 2004 17:44:52 +0200, "Peter" <-> skrev:

>Kan man køre 64 bit med en AMD Athlon64 sokkel 754, sokkel 939 0,13 mikron
>og sokkel 939 0,09 mikron eller er det kun dem som hedder noget med FX?

Athlon64 kører med 64 bit. Den har indbygget instruktionssæt så den er
kompatibel med 32 bit programmel, hvilket den kører fint.

>Hvordan får man den så til at køre 64 bit når man har den rigtige cpu osv. -
>skal man ind et sted i bios og indstille det eller hvor/hvordan gør man det?

Det går ganske automatisk da det er indbygget i processoren.

>Virker alle programmer og funktioner ved 64 bit som man normalt ellers
>kender det?

Det fulde udbytte af 64 bit arkitekturen fås ved 64 bit OS, programmer
og drivere.
Der findes en betaversion af Windows XP Proffesional på engelsk der kan
hentes hos Microsoft.
Der findes også Linux-versioner der er 64 bit. F.eks. Mandrake.
--
Med venlig hilsen, Michael Pilgaard

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-04 17:32

"Michael Pilgaard" <mipi@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hentes hos Microsoft.
> Der findes også Linux-versioner der er 64 bit. F.eks. Mandrake.

Det vil sige hvis jeg installerer min alm. Windows XP (dansk) så kører den
ikke 64 bit?

Fra : Leony

Dato : 30-09-04 17:37

"Peter" <-> skrev i en meddelelse

> Det vil sige hvis jeg installerer min alm. Windows XP (dansk) så
> kører den ikke 64 bit?

Nej.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-04 17:47

"Leony" <leonyremovethis@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> "Peter" <-> skrev i en meddelelse

> Nej.

Hvor finder man en Windows på dansk som kan køre 64 bit?

Fra : Casper Bang

Dato : 30-09-04 17:54

> Hvor finder man en Windows på dansk som kan køre 64 bit?

Det kan du ikke - der er kun enkelte engelske beta-versioner ude indtil
videre.

Fra : Casper Bang

Dato : 30-09-04 17:59

> [...]
> at den kan styrer væsentlig mere hukommelse, samt håndtere beregninger med

Og derved jonglere med større tal, kan jeg forestille mig!?
Det er vel egentligt ikke noget man kan bruge som den "normale" bruger lige
nu - det vil vel kræve at programmer og spil bliver programmeret til at
udnytte det rigtigt (hvilket ikke vil ske, før der er MEGET få 32 bit
processorer på markedet...)

> [...]
> ret meget om hvordan computere arbejder på instruktionsniveau for rigtig
> at kunne bruge en mere teknisk forklaring til noget.

Jeg er *lidt* inde i den tekniske del... er under uddannelse som
datamatiker, så har rodet lidt med assembler og maskinkode.

> I stedet for at spekulere over evt. teoretiske fordele, så find i stedet
> nogle anmeldelser som kigger på hvordan forskellige processorer er i stand
> til at håndtere de ting du skal bruge din computer til.

Dét er jeg som sådan ligeglad med - har en fin computer. Er mere
interesseret i det teoretiske i det :)

Tak for hjælpen indtil videre!

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 30-09-04 17:38

Casper Bang wrote:

> De nye AMD-processorer kører med 64 bit - men HVOR kører de med 64
> bit? Kan de regne med 64 bit ad gangen, eller...?

Instruktionerne og registrene er 64bit.

Jesper G. Poulsen

Fra : Casper Bang

Dato : 30-09-04 17:56

> Instruktionerne og registrene er 64bit.

Hvad får du så ud af de 64 bit? At du kan gemme lidt mere i de midlertidige
lagre, og at der er mulighed for en hel masse flere instruktioner?
Umidelbart kan jeg ikke se fordelen ved 64 bit arkitekturen på kort sigt...

Når man får et windows der understøtter 64 bit, vil man så egentligt få
meget ud af det? Har det meget at sige?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 30-09-04 18:11

Casper Bang wrote:

> Hvad får du så ud af de 64 bit? At du kan gemme lidt mere i de

Du får en arkitektur der kan håndtere 32^2 gange så mange bit i ét hug.

> instruktioner? Umidelbart kan jeg ikke se fordelen ved 64 bit
> arkitekturen på kort sigt...

Det afhænger af om dit OS understøtter 64-bit. Microsoft har ikke et
GA-produkt der gør, men der er jo andre leverandører af OS'er

> Når man får et windows der understøtter 64 bit, vil man så egentligt
> få meget ud af det? Har det meget at sige?

Du kan da prøve at kigge på datamængderne i en film eller et moderne
spil. At konvertere en film bliver en klaks med en 64-bit arkitektur.

Jesper G. Poulsen

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 30-09-04 21:18

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> writes:

> Du får en arkitektur der kan håndtere 32^2 gange så mange bit i ét hug.

> Det afhænger af om dit OS understøtter 64-bit. Microsoft har ikke et
> GA-produkt der gør, men der er jo andre leverandører af OS'er

AMD's 64-bit udvidelse indeholder også et antal ekstra "synlige"
registre (engelsk: architected registers), hvilket gør det nemmere for
en compiler at arbejde med mange mellemværdier på een gang. Blot ved
at udnytte dette får man en forøget ydelse, selv i 32-bit mode.

> Du kan da prøve at kigge på datamængderne i en film eller et moderne
> spil. At konvertere en film bliver en klaks med en 64-bit arkitektur.

Der er en anden effekt, som man måske ikke tænker så meget over i det
daglige: Hvis man har 1-2GB fysiske hukommelse i en maskine med et
32-bit OS, kan OS'et løbe ind problemer med fragmentering af den
virtuelle hukommelse. Problemet opstår når man allokerer og
deallokerer meget hukommelse, da kan man opnå en tilpas "hullet"
virtuel addresse område, at OS'et ikke kan finde et sammenhængende
virtuelt område som det kan give til programmet. Og så er man lige
pludselig løbet tør for virtuel hukommelse, selvom der er nok fysisk
hukommelse tilbage.

En anden fordel ved 64-bit adressering er når man arbejder med meget
store filer (f.eks databaser). Ofte vil programmerne mmap()'e filen,
dvs lave et "spejl" af den fysiske fil ind i memory, for så nemmere at
kunne søge rundt i filen eller bearbejde den. Til dette kan man have
behov for massive mængder af _virtuel_ hukommelse, uden at skulle
bruge megen fysisk hukommelse.

For undertegnede, som laver chipudvikling til daglig, er 64-bit
adressering interessant fordi en "gate-level" simulering af en hel
100Mio transistors chip kræver 8-12GB RAM til selve simuleringen - og
så skal jeg pine død have fat i en af vores 64-bit maskiner. Og en
Opteron er rigtig meget hurtigere (og billigere) end en 64-bit Sun
eller HP maskine

Kai

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-10-04 17:30

Kai Harrekilde-Petersen wrote:

> Opteron er rigtig meget hurtigere (og billigere) end en 64-bit Sun
> eller HP maskine

Er det generelt at Opteron er hurtigere end UltraSparc?

Jesper G. Poulsen

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 06-10-04 19:37

> Er det generelt at Opteron er hurtigere end UltraSparc?

På alle de programmer som vi bruger/har prøvet på arbejdet, ja.

Kai

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-10-04 21:27

> På alle de programmer som vi bruger/har prøvet på arbejdet, ja.

Hvilken Opteron og hvilken UltraSparc?

Jesper G. Poulsen

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 07-10-04 22:36

> Hvilken Opteron og hvilken UltraSparc?

Opteron 250. Jeg kan ikke huske nøjagtig hvilke(n) US model(ler), men
Sun Enterprise 420R modellen; 2 x US4 med 8GB ram.

Men det er knapt en fair sammenligning overhoved. Opteron er vel 4-6x
hurtigere end Sun'en.

Kai