"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> writes:
> Casper Bang wrote:
>
>> > Instruktionerne og registrene er 64bit.
>> Hvad får du så ud af de 64 bit? At du kan gemme lidt mere i de
>
> Du får en arkitektur der kan håndtere 32^2 gange så mange bit i ét hug.
>
>> instruktioner? Umidelbart kan jeg ikke se fordelen ved 64 bit
>> arkitekturen på kort sigt...
>
> Det afhænger af om dit OS understøtter 64-bit. Microsoft har ikke et
> GA-produkt der gør, men der er jo andre leverandører af OS'er
AMD's 64-bit udvidelse indeholder også et antal ekstra "synlige"
registre (engelsk: architected registers), hvilket gør det nemmere for
en compiler at arbejde med mange mellemværdier på een gang. Blot ved
at udnytte dette får man en forøget ydelse, selv i 32-bit mode.
>> Når man får et windows der understøtter 64 bit, vil man så egentligt
>> få meget ud af det? Har det meget at sige?
>
> Du kan da prøve at kigge på datamængderne i en film eller et moderne
> spil. At konvertere en film bliver en klaks med en 64-bit arkitektur.
Der er en anden effekt, som man måske ikke tænker så meget over i det
daglige: Hvis man har 1-2GB fysiske hukommelse i en maskine med et
32-bit OS, kan OS'et løbe ind problemer med fragmentering af den
virtuelle hukommelse. Problemet opstår når man allokerer og
deallokerer meget hukommelse, da kan man opnå en tilpas "hullet"
virtuel addresse område, at OS'et ikke kan finde et sammenhængende
virtuelt område som det kan give til programmet. Og så er man lige
pludselig løbet tør for virtuel hukommelse, selvom der er nok fysisk
hukommelse tilbage.
En anden fordel ved 64-bit adressering er når man arbejder med meget
store filer (f.eks databaser). Ofte vil programmerne mmap()'e filen,
dvs lave et "spejl" af den fysiske fil ind i memory, for så nemmere at
kunne søge rundt i filen eller bearbejde den. Til dette kan man have
behov for massive mængder af _virtuel_ hukommelse, uden at skulle
bruge megen fysisk hukommelse.
For undertegnede, som laver chipudvikling til daglig, er 64-bit
adressering interessant fordi en "gate-level" simulering af en hel
100Mio transistors chip kræver 8-12GB RAM til selve simuleringen - og
så skal jeg pine død have fat i en af vores 64-bit maskiner. Og en
Opteron er rigtig meget hurtigere (og billigere) end en 64-bit Sun
eller HP maskine
Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen <khp(at)harrekilde(dot)dk>