Printer: HP 1010
Fra : Karsten Jensen

Dato : 25-09-04 14:22

Er der nogen der har erfaringer med HP 1010 ?

--

Med venlig hilsen fra

Karsten Jensen
k-j_absolute_no_spamming@direkte.org

Fra : Ukendt

Dato : 26-09-04 15:27

"Karsten Jensen" <k-j_absolute_no_spamming@direkte.org> skrev i en
meddelelse news:v5sal0lv87m5cpfkm85ucsefn6757l22sa@4ax.com...
> Er der nogen der har erfaringer med HP 1010 ?

Jeg er godt tilfreds med min, den laver utrolig flotte udskrifter og har
fungeret uden fejl af nogen slags.

Mv. Henrik.M

Fra : Kristian Andersen

Dato : 26-09-04 21:05

"Karsten Jensen" <k-j_absolute_no_spamming@direkte.org> skrev i en
meddelelse news:v5sal0lv87m5cpfkm85ucsefn6757l22sa@4ax.com...
> Er der nogen der har erfaringer med HP 1010 ?

Det er da en fiks lille windows printer (Værtsbaseret*) med de begrænsninger
sådan en nu har. Der kan ikke fås duplex enhed eller ekstra papir kasette
til den, og du skal nok ikke regne med at den kan bruges som netværks
printer.

* Al print processing foregår på PC´en.

Hvis du kan leve med de begrænsninger HP Laserjet 1010 har kan jeg godt
anbefale den, andre laser printere i samme prisklasse har sandsynligvis de
samme begrænsninger.

Sammenligner du den med f.eks Brother HL-1430 så er der ikke de store
forskelle på specifikationer/ydelse, Brother er lidt billigere men til
gengæld lidt større og med lidt mere gammeldags teknologi (charge wire =
ozon). HP har toner og tromle som et modul, medens Brother har separat toner
og tromle. Teoretisk skulle separat toner og tromle give en lavere sidepris,
men om det holder i praksis er det meget svært at udregne, og går tromlen i
Brother printeren i stykker før den er udslidt kan det sandsynligvis ikke
betale sig at udskifte den.

--
Kristian

Fra : Karsten Jensen

Dato : 28-09-04 18:50

On Sun, 26 Sep 2004 22:05:12 +0200, "Kristian Andersen"
<kristian_andersen@IngenSpamtdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>sådan en nu har. Der kan ikke fås duplex enhed eller ekstra papir kasette
>til den, og du skal nok ikke regne med at den kan bruges som netværks

Ok - tak for info. Jeg har pt. en HP 5L som jeg er meget godt tilfreds
med, men den er desværre ved at være slidt op. Den er fra 1995 og den
har fået én renovering ( til kr. 1600 + moms) og så var det jeg tænkte
at 1010'eren måske var en værdig afløser for mig, blandt andet pga.
størrelsen.

Jeg ved ikke om min nuværende 5L er en værtsbaseret printer? Hvad
menes der med det?

>Sammenligner du den med f.eks Brother HL-1430....

Åhhh, den kender jeg godt og er egentlig ikke særlig begejstret for
den.

Fra : Kristian Andersen

Dato : 29-09-04 17:21

> [...]
> har fået én renovering ( til kr. 1600 + moms) og så var det jeg tænkte
> at 1010'eren måske var en værdig afløser for mig, blandt andet pga.

HP Anbefaler at Laserjet 5L bliver erstattet af Laserjet 1300!

Nu er Laserjet 1300 måske lidt stor og klodset til hjemmebrug, så jeg vil
nok mene at en Laserjet 1015 kan gøre det og for kun lidt mere end du har
givet for en renovering af din gamle printer.

> Jeg ved ikke om min nuværende 5L er en værtsbaseret printer? Hvad
> menes der med det?

Laserjet 5L har printer sproget PCL5e og er dermed ikke værts baseret.

En værts baseret eller windows GDI (Graphics Device Interface) printer er en
dum enhed som kun kan modtage de grafiske image data der skal på papiret -
computeren udregner hvor alle billedpunkter skal være.

Har printeren derimod et printer sprog, bliver der sendt kommandoer til
printeren om hvordan udskriften skal se ud, og printeren udregner derefter
selv de grafiske image data der skal på papiret. Derudover har de normalt
også et antal indbyggede skrift typer (fonte) som programmet blot kan bede
printeren om at benytte

Printer sprog kan f.eks. være:

HP PCL4,5 (ældre printere) / PCL5e / PCL6 - PCL står for Printer Command
Language og en kommando
IBM Proprinter
Epson FX
Adobe Postscript

Skal du kun printe fra windows programmer betyder det måske ikke så meget,
men store tunge printjobs kan godt tage en del rescourcer så din PC bliver
langsom medens der printes.

> Åhhh, den kender jeg godt og er egentlig ikke særlig begejstret for
> den.

Heller ikke rigtigt her - men den er ret populær og man får tilsyneladende
meget for pengene.

--
Kristian

Fra : Kristian Andersen

Dato : 29-09-04 17:34

Ups - en smutter

> HP PCL4,5 (ældre printere) / PCL5e / PCL6 - PCL står for Printer Command
> Language og en kommando

Der skulle kun stå

Fra : Karsten Jensen

Dato : 29-09-04 20:11

On Wed, 29 Sep 2004 18:21:15 +0200, "Kristian Andersen"
<kristian_andersen@IngenSpamtdcadsl.dk> wrote:

>HP Anbefaler at Laserjet 5L bliver erstattet af Laserjet 1300!
Da økonomien ikke har det for godt pt. bliver det ikke en 1300

Kigger meget på 1010'eren da den er prisbillig - og i en passende
størrelse og lavet af HP. Det skal være laser - skal IKKE være en
ink-printer.

>Nu er Laserjet 1300 måske lidt stor og klodset til hjemmebrug, så jeg vil
>nok mene at en Laserjet 1015 kan gøre det og for kun lidt mere end du har
>givet for en renovering af din gamle printer.

Ja, men 1010'eren er endnu billigere. Jeg satser på at der på et
tidspunkt (en gang i 2005) også skal være en af de billigere
farvelasere her i huset. Derfor er jeg heller ikke så interesseret i
at udskiftningen af 5L'eren bliver for bekostelig.

> [...]
>også et antal indbyggede skrift typer (fonte) som programmet blot kan bede

Åhhh, ja, nu husker jeg det. Min 5L belaster jo ikke computeren når
der skrives. Det er ihvertfald sjældent - og kun ved meget tunge
opgaver når printerens indbyggede hukommelse er ved at løbe tør.

Frygter dog at WordPerfect ver. 9 ikke har det så godt med eksempelvis
en 1010 - man kan sgu aldrig vide sig for sikker med WP. Ja, jeg var
én af dem der for mange herrens år siden hoppede med på WP-vognen og
stadig hænger fast fordi jeg kan programmet til fingerspidserne - i
modsætning til Word som jeg er ved at lære......

Hidtil har jeg heller ikke haft problemer med at udskrive tunge
dokumenter fra Adobe InDesign eller PhotoShop - men det kunne jeg godt
frygte lidt med 1010'eren hvis den ikke har sit eget sprog.

>Skal du kun printe fra windows programmer betyder det måske ikke så meget,
>men store tunge printjobs kan godt tage en del rescourcer så din PC bliver
>langsom medens der printes.

Hmmmmm..... computeren er kun en 800 MHz 768 MB Ram på XP. Men mon
ikke computeren kan klare printeropgaverne.

>Heller ikke rigtigt her - men den er ret populær og man får tilsyneladende
>meget for pengene.

Ja - helt enig - jeg synes bare der er for meget bøvl ved de to min
søster har i sit firma.

Fra : Kristian Andersen

Dato : 29-09-04 21:21

> Kigger meget på 1010'eren da den er prisbillig - og i en passende
> størrelse og lavet af HP.

Du skal nu ikke være for sikker på at den er lavet af HP, mig bekendt laver
HP ikke nogen af deres printere selv.

> Ja, men 1010'eren er endnu billigere.

Og den er værts baseret - i modsætning til 1015

> [...]
> stadig hænger fast fordi jeg kan programmet til fingerspidserne - i
> modsætning til Word som jeg er ved at lære......

Det kan meget vel tænkes at der kan opstå problemer, prøv at gå ind på
www.corel.com - Support - Older product releases - WordPerfect ver. 9

Hvis der opstår problemer med en værts baseret printer kan det være meget
svært at løse, der er jo ingen "kompatible" drivere man kan prøve istedet.

Har du en en printer som har et eller flere printer sprog, er det ofte
muligt at finde en anden "kompatibel" driver som du kan prøve til det
pågældende program. Jeg installerer som regel en HP Laserjet 4 Plus selvom
jeg ikke har sådan en printer. Har jeg problemer med en udskrift prøver jeg
at printe med denne driver istedet.

> Hmmmmm..... computeren er kun en 800 MHz 768 MB Ram på XP. Men mon
> ikke computeren kan klare printeropgaverne.

Det kan den sikkert godt, men du kan jo prøve om du kan finde systemkrav til
Laserjet 1010 på HP´s hjemmeside.

--
Kristian

Fra : Karsten Jensen

Dato : 28-09-04 18:51

On Sun, 26 Sep 2004 22:05:12 +0200, "Kristian Andersen"
> [...]

NB: kører winXP hvis det har nogen forskel jvf. værtsbaseret eller ej.

Fra : Kristian Andersen

Dato : 29-09-04 17:22

> NB: kører winXP hvis det har nogen forskel jvf. værtsbaseret eller ej.

Nej - det er det samme.

--
Kristian

Fra : TS

Dato : 30-09-04 08:00

Karsten Jensen wrote:

> Er der nogen der har erfaringer med HP 1010 ?

Hejsa.
Jeg abonnerer på et særdeles velfudnere tysk It blad, C't. De har altid
en videnskabelig indgang til den måde de tester på. I en test af billige
Laserprintere vand HP 1012 /(1015) testen foran den lidt billigere
Minolta 1300w. De var begge hurtigere end Minoltaen, uanset opløsning.
Minoltaen er billegere i DK end i D. Hp'erne var også de printere der
startede hurtigst op, ligesom de var dem som støjede mindst. Brother fik
også ok bedømmelser, men tabte da de er af noget æældre teknologi. HP's
udskrifter skulle være pænere og printerne mindre.
Testen viste også at værtsbaserede printere i det prislag kan være
hurtigere end dem med egen processor, da de ikke lige har en ~2 ghz
processor og 512 mb ram at gøre godt med.

TS