TI-89 titanium+ måling på parabel
Fra : Jakob Værge

Dato : 24-09-04 21:26

Jeg har et spørgsmål angående en Subject som jeg har købt.
Det handler om hvordan jeg får den til at beregne toppunkt og
skæringspunkter med Y,x og andre linier og lign. men hvordan får jeg den til
det?
Jeg har prøvet alt som der står i Manualen(hvilket er meget lidt) og jeg har
læst det er står i online manualen, hvor jeg fandt svaret, men nej det
virker ikke det som står der.
Så er der en klog mand(eller kvinde) som kan fortælle mig hvordan jeg får
den til det(Step by step).
Den ligner i øvrigt til forveksling en af mine kameraters ti-89 så hvis der
er en som har sådan en så burde det også kunne hjælpe.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-09-04 07:57

Jakob Værge wrote:

> Det handler om hvordan jeg får den til at beregne toppunkt og
> skæringspunkter med Y,x og andre linier og lign. men hvordan får jeg
> den til det?

Prøv i dk.videnskab

Jesper G. Poulsen

Fra : \(-Peter-\)

Dato : 25-09-04 10:40

sæt ligningerne lige hinanden og brug ligningsløseren...

og spørg så nogle "real" mennesker der kan vise dig det "in real life"... :)

/peter

Fra : Mads

Dato : 26-09-04 10:52

"Jakob Værge" <Zalasta_Quikos@hotmail.com> wrote in message news:<415482e2$0$298$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> [...]
> Den ligner i øvrigt til forveksling en af mine kameraters ti-89 så hvis der
> er en som har sådan en så burde det også kunne hjælpe.

Tja, på en TI89 er det ingen sag at beregne så simple ting. Alle
skæringsproblemerne kan løses ved brug af solve funktionen. Hvis 2.
grands ligningen er y=a*x^2+b*x+c så kan skæringen med x-aksen findes
når y=0 skriv: solve(0=a*x^2+b*x+c,x). Skæringen med y-aksen kommer
ved x=0 så den er bare c. Hvis du skal finde skæringen med en anden
funktion som t=sin(x), så ved du jo at y = t i skæringen. Så du sætter
bare ind og bruger solve: solve(sin(x)=a+x^2+b*x+c,x).
Toppunktet får du ved at differentiere y med hensyn til x: y'=2*a*x+b
(dette er bygget ind i TI89) og når denne (y') er nul så er hældningen
nul - så: 0=2*a*x+b <=> x=-b/(2*a). For at få y-værdien i toppunktet
skal du indsætte x-værdien i y=a*x^2+b*x+c og heraf fås:
y=c-b^2/(4*a).

Jeg håber dette kan hjælpe,
Mads