Raid ?
Fra : HL

Dato : 24-09-04 15:41

Hej NG.

Jeg skal forsøge at lave et raid system. Jeg har 2 ens HD, men skal jeg have
en raid controller eller hvad skal der til ??? Jeg vil gerne have gemt data
på de 2 HD, altså et spejlet system.

Som I nok kan se, er jeg TOTAL uden viden omkring raid.

Hvor kan jeg evt. finde information omkring raid ??

---

Fra : Henrik Dissing

Dato : 24-09-04 19:23

On Fri, 24 Sep 2004 16:40:43 +0200, HL wrote:

> [...]
>på de 2 HD, altså et spejlet system.
>
>Som I nok kan se, er jeg TOTAL uden viden omkring raid.

Joh, og derfor vil jeg tillade mig at gøre dig opmærksom på at RAID-1
(spejling) ikke er nogen backup-løsning. Det eneste du er bedre beskyttet
imod, er datatab som følge af en defekt harddisk. Andre katastrofer, såsom
virusangreb, smadret filsystem eller fejlagtige sletninger, er tilsammen
langt mere almindelige og kræver en egentlig backup-løsning. Og har du sådan
én, er de eneste fordele ved at køre RAID-1 at down-tiden forkortes og at
data som er skabt siden sidste backup, ikke mistes. Men altså stadig kun
hvis katastrofen er et harddisknedbrud. Medmindre du kører en vigtig server
af én eller anden art, vil jeg foreslå dig at bruge dine penge på noget
andet, f.eks. en god backup-løsning, hvis du ikke allerede har sådan én.

>Hvor kan jeg evt. finde information omkring raid ??

Hvis du går til www.google.com og taster "raid" myldrer det frem med gode
sider.
--
Venlig hilsen
Henrik Dissing

(e-mail: hendis AT post DOT tele DOT dk)