Ekspertråd søges: Defekt CPU eller bundkor~
Fra : ///JJ

Dato : 31-10-04 16:50

Hejsa,

Jeg har lige fået et splinternyt Soltek bundkort ind ad døren som jeg fik
byttet pga. kondensator-lækage. Det gamle var magen til.
Men når jeg sætter det til, sker der intet, dvs. i et par milli-sekunder får
kortet strøm, for CPU-blæseren når lige at bevæge sig og så slukker alt. Jeg
kan kun "starte" igen ved enten at slukke for PSU'en eller holde
power-knappen nede i de ca. 5 sek og så trykke på knappen. Ovenstående
gentager sig.

Jeg har behandlet både kort og CPU med omhu og efter kunstens regler, men
hvad er i stykker? Det splinternye bundkort eller min CPU. PSU'en er god nok
(har testet den i den anden maskine, og en anden PSU i min).

Jeg har ikke sat andet på, ikke engang RAM eller nogen stik udover det til
Power-switch og Speaker.
Den lokale EDB-biks skal have 300-500 kr. for at teste min CPU. Det har jeg
ikke lyst til....især ikk hvis den er i stykker

Må man, og hvad sker der, hvis man sætter strøm til et bundkort uden
monteret CPU - for det ser jeg som næste skridt i fejlfindingen. Skal noget
kunne starte op uden CPU - BIOS kan vel, men siger den nogle bip-lyde....?

Jeg har også forsøgt at nulstille CMOS med jumperen på bundkortet.... Jeg er
gået i stå her...Nogen gode råd?

Bundkort: Soltek SL75-FRN2-RL
CPU: Athlon XP3000

///JJ

Fra : Tonny Poulsen

Dato : 31-10-04 17:50

"///JJ" <nospam@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Men når jeg sætter det til, sker der intet, dvs. i et par milli-sekunder
> får kortet strøm, for CPU-blæseren når lige at bevæge sig og så slukker
> alt.

Kender ikke dit board, men er der nogle jumpere til at sætte hastighed til
cpu eller ram, hvis ja, ville jeg nok kigge lidt på dem.

mvh tp

Fra : ///JJ

Dato : 31-10-04 19:35

Tonny Poulsen wrote:
> Kender ikke dit board, men er der nogle jumpere til at sætte
> hastighed til cpu eller ram, hvis ja, ville jeg nok kigge lidt på dem.

Der er én - og jeg har prøvet at skifte den mellem dens positioner - men jeg
tror lige jeg vil prøve én gang til...
Den hedder CPU Clock Select og kan stå:
1-2: Auto Detect 100/133 MHz (default)
2-3: Auto Detect 166/200 MHz

Jeg vil mene min skal stå på 2-3 med min 333MHZ FSB (166MHz)

///JJ

Fra : kenzo

Dato : 31-10-04 20:00

Har næsten et brædt magen til din, min hedder bare SL-75FRN2-l og forskel på
disse 2 brædt er din har sata.
Har du prøvet at sætte strømstikket til P4 i bundkortet (det stod det
ihvertfald i min manual ) det skulle jeg ellers var det ikke liv i
computeren
Jeg har haft mange problemmer med mit kort skulle har det byttet 4 gange før
jeg fik et som virkede og kender en som også har måtte sende sit brædt
tilbage 1 gang det er rigtig et skod brædt og vil sgu har et nyt og denne
gang køber jeg Asus eller Abit

Fra : FedeDorit

Dato : 31-10-04 21:27

"kenzo" <kenzo21 FJERN @sol.dk> skrev i en meddelelse
newsahd.6314$0e4.4291@news.get2net.dk...
> [...]
> tilbage 1 gang det er rigtig et skod brædt og vil sgu har et nyt og denne

Jeps osse her..

Havde et i et halvt år,så stod agp porten af,fik det byttet til et andet som
var død ved ankomst...min makker har et som kun kan køre FSB266..så snart
han sætter en FSB333 cpu i,så vil det ikke starte.
Så nu kører jeg Abit NF7-S Rev.2.0 og det funker max

Fra : JK

Dato : 31-10-04 21:53

On Sun, 31 Oct 2004 16:50:25 +0100, "///JJ" <nospam@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg har også forsøgt at nulstille CMOS med jumperen på bundkortet.... Jeg er

Det bundkort kender jeg. Der er et trick: du skal trykke på Insert og
holde knappen nede fra før du tænder og lige indtil der begynder at
komme liv på skærmen. Så går du ind i bios og sætter det op.

Altså inden der er strøm på overhovedet: Ins ned, og tænd så.

Det står i manualen også.

mvh

John

Fra : ///JJ

Dato : 01-11-04 03:02

JK wrote:
> Altså inden der er strøm på overhovedet: Ins ned, og tænd så.

Tak for de mange gode råd
Jeg har prøvet ovenstående (og sat jumper 2 til sin default position), men
der er intet liv når jeg trykker på power - altså der kommer aldrig noget på
skærmen....

Jeg har altid haft P4 strømstikket i, men nu tror jeg sgu da lige jeg vil
prøve uden... hmmm - opfølgning kommer.

Jeg er enig med at det er et skod-kort - jeg har kun haft
problemer/ustabilitet med det. Jeg forsøgte ellers alt hvad jeg kunne at
undgå at købe et Soltek, men det var en firma-indkøbsordning, så jeg kunne
ikke bestemme. :-/

///JJ

Fra : ///JJ

Dato : 01-11-04 12:20

///JJ wrote:
> Jeg har altid haft P4 strømstikket i, men nu tror jeg sgu da lige jeg
> vil prøve uden... hmmm - opfølgning kommer.

Ja! Så kom der sku liv i boardet.......... lidt for meget liv - for *****
da! Jeg tog bare P4 stikket af og trykkede på power-knappen. Så kom der
nogle elektronisk meget ubehagelige lyde, syden, sprutten og gnistren
omkring kondensatorerne, så jeg fik ellers lige slukket igen og gik så i
seng!! Det lugter stadig temmelig brændt her til morgen, men nu er jeg træt
af det, og har lige prøvet at fyre det op igen - denne gang gik det uden
lydene.... men det er jo helt sikkert i udu nu... Øv. Jeg er træt af at
bruge 40 kr på at sende pakker...

///JJ

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 02-11-04 09:21

On Mon, 1 Nov 2004 12:19:56 +0100, "///JJ" <nospam@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>af det, og har lige prøvet at fyre det op igen - denne gang gik det uden
>lydene.... men det er jo helt sikkert i udu nu... Øv. Jeg er træt af at

Hej

Jeg læser det som, at du har taget P4 stikket af med spænding på
bundkortet !

Det er da en kapital-brøler. Et moderne ATX bundkort har spænding på
altid, da der er mulighed for wake-up med tastatur, mus, osv.

Man skal slukke på strømforsyningen, inden man overhovedet tager
indstikskort ud eller i, osv.

Hvis ikke strømforsyningen har nogen afbryder, så trækker man
220v-ledningen helt ud.

Soltek er iøvrigt ikke noget skod. Jeg har da haft et FRN2-L, det
solgte jeg uden at det gik til RMA. Meget overclockbart bundkort. Den
nye ejer har dog haft et par reklamationer over, at ældgamle durons
(800 MHz) ikke kan boote på bundkortet. Men de har simpelthen ikke
gidet skrive en omfattende bios. De kan være lidt arrogante derovre i
fjernøsten. Alle har det sidste nye.

mvh

John

Fra : ///JJ

Dato : 02-11-04 14:40

JK (at mail dot dk) wrote:
> Jeg læser det som, at du har taget P4 stikket af med spænding på
> bundkortet !

Så læser du forkert! Jeg er ikke en nybegynder udi dette.

> Det er da en kapital-brøler.
<snip elementær belæring>

Men det er ikke sådan det er foregået :)

> Soltek er iøvrigt ikke noget skod. Jeg har da haft et FRN2-L, det
> solgte jeg uden at det gik til RMA.

Muligvis, men når man sidder med problemerne føles det sådan. Iflg. min
leverandør har de ikke større fejlprocent på netop dette kort, men som sagt
det er også min egen mening. Det er den eneste prducent jeg har haft sådanne
problemer med.

///JJ

Fra : JH

Dato : 01-11-04 12:39

til Power-switch og Speaker.<<

Lad mig lige forstå dig ret. Du prøver altså at starte op uden RAM ?

da! Jeg tog bare P4 stikket af og trykkede på power-knappen. Så kom der
nogle elektronisk meget ubehagelige lyde, syden, sprutten og gnistren
omkring kondensatorerne<<

Lyder som om du nu rigtigt har brændt det af.... mon ikke det er det alm ATX
strømstik som blev overbelastet.

JH

Fra : ///JJ

Dato : 01-11-04 14:34

JH wrote:
> til Power-switch og Speaker.<<
>
> Lad mig lige forstå dig ret. Du prøver altså at starte op uden RAM ?

Ja, det er der vel ikke noget i vejen med, sålænge jeg prøver at finde en
fejl. Det er klart at hvis både CPU og bundkort virker, så skal BIOS sørge
for nogle bip-lyde, men det er først næste skridt.

> Lyder som om du nu rigtigt har brændt det af.... mon ikke det er det
> alm ATX strømstik som blev overbelastet.

Hvorfor tror du det skete...? Fejl i bundkort? Jeg er lidt nervøs for om min
CPU har taget skade.

///JJ

Fra : JH

Dato : 01-11-04 14:50

> Ja, det er der vel ikke noget i vejen med, sålænge jeg prøver at finde en
> fejl. Det er klart at hvis både CPU og bundkort virker, så skal BIOS sørge
> for nogle bip-lyde, men det er først næste skridt.

Tjooh klart og klart, det afhænger vel af bundkortet. Hvorfor ikke teste MED
ram ?
(og skærmkort hvis du også har udeladt dette)

> Hvorfor tror du det skete...? Fejl i bundkort? Jeg er lidt nervøs for om
min
> CPU har taget skade.

P4 stikket er der for at føde CPU'en med strøm. Hvis man "glemmer" at
tilslutte det, så trækkes strømmen gennem det almindelige ATX stik.

Prøv at afkoble stikket og se om nogle af benene ser brændte ud. (både på
bundkort og stikket på ledningen)

JH

Fra : ///JJ

Dato : 01-11-04 15:02

JH wrote:

> Tjooh klart og klart, det afhænger vel af bundkortet. Hvorfor ikke
> teste MED ram ?
> (og skærmkort hvis du også har udeladt dette)

Selvfølgelig
Men jeg startede jo fra "den anden ende" med et dødt system, og pillede ting
ud indtil jeg kun sag med bundkort og CPU - en af disse dele måtte være
defekte. Og som mit bundkort opfører sig, tror jeg heller ikke jeg tør sætte
mine ram i - hvis de nu skulle blive brændt af også

> [...]
> Prøv at afkoble stikket og se om nogle af benene ser brændte ud.
> (både på bundkort og stikket på ledningen)

Okay - det vidste jeg ikke - den lokale EDB-biks ekspert forklarede mig at
det på nogle Athlon-baserede bundkort var en forsyning til ekstra strøm til
AGP porten, men din forklaring lyder mere troværdig.
ATX-stikket lugter slemt brændt. Jeg kan ikke se nogen skade på bundkortet
på oversiden - vil lige prøve at checke bagsiden nu.

///JJ

Fra : ///JJ

Dato : 01-11-04 15:30

///JJ wrote:
> ATX-stikket lugter slemt brændt. Jeg kan ikke se nogen skade på
> bundkortet på oversiden - vil lige prøve at checke bagsiden nu.

Der er intet at se på overfladen af kortet, men jeg har konstateret at
chipset'et hvor den ene chip er med passiv køler bliver meget varm. Jeg
vælger nu at sende bundkortet retur og håber min CPU ikke har taget skade.

Tak for ping-pong til alle.

///JJ

Fra : SL

Dato : 03-11-04 09:47

Tjaa, nu kan det jo være for sent.... men når du får et nyt så ..

Jeg selv havde et Soltek 75 et eller andet. (ca 2 år gammelt) der heller
INTET ville. Det viste sig at kortet FØRST ville starte op når der blev
isat et min x4 AGP kort.

Ved ikke on dette stadig gælder, og ej heller om du har haft et sådan isat.

MVH Søren