MySQL: Sortering efter "dynamiske" points?
Fra : Kasper Johansen

Dato : 31-10-04 11:58

Hej gruppe.

Jeg er ved at lave en chart. Brugerne har en mulighed for at danne deres
egen top3 af de elementer der er.

Jeg vil så vise de elementer som har fået flest stemmer.

Eftersom at det er en top3 kan man lave et points-system så den der ligger
nr. 1 får 3 points, den der ligger nr. 2 får 2 points og nummer 3 får 1
point.

Ideen er så at tælle disse points sammen for til sidst at sortere ud fra
det.

Jeg arbejder med PHP og MySQL (plejer at være opdateret med den nyeste
version). Jeg har (mere eller mindre) fået det til at virke med PHP, men det
er med flere forespørgsler og lignende, så det bliver lidt tungt. Er der
mulighed for at tælle points sammen og sortere ud fra disse direkte ved
hjælp af MySQL og så bare skrive resultatet ud med PHP?

Jeg har to tabeller hvor der i den ene er stemmer (med element-id og
pladsnummer (1, 2 eller 3)) og i den anden er elementer (med en titel og et
id).

Jeg syntes ikke at kunne forstille mig hvordan en sådan forespørgsel skal se
ud, så hjælp!?

Mvh
Kasper Johansen

Fra : Troels Arvin

Dato : 31-10-04 12:58

On Sun, 31 Oct 2004 11:57:51 +0100, Kasper Johansen wrote:

> Jeg har to tabeller hvor der i den ene er stemmer (med element-id og
> pladsnummer (1, 2 eller 3)) og i den anden er elementer (med en titel og et
> id).

SELECT element-id,count(pladsnummer) AS res
FROM stemmer
GROUP BY element_id
ORDER BY res DESC
LIMIT 3;

Du bør overveje, hvad du vil gøre, hvis trediepladsen i virkeligheden er
delt. Ang. dette, se: http://troels.arvin.dk/db/rdbms/#select-top-n-mysql
(Efter at MySQL 4.1 er gået "gold", er det endelig blevet muligt at
foretage et top-n query i MySQL med bare nogenlunde acceptabel køretider.)

Fra : Kasper Johansen

Dato : 31-10-04 17:36

"Troels Arvin" <troels@arvin.dk> skrev i en meddelelse
> On Sun, 31 Oct 2004 11:57:51 +0100, Kasper Johansen wrote:
> SELECT element-id,count(pladsnummer) AS res
> [...]

I en sådan forespørgsel vil "res" jo blive antal stemmer. Det forklarer jo
kun det antal stemmer det har fået og ikke hvadfor en plads det ligger på.

Mvh
Kasper

Fra : Troels Arvin

Dato : 31-10-04 19:26

On Sun, 31 Oct 2004 17:35:59 +0100, Kasper Johansen wrote:

> I en sådan forespørgsel vil "res" jo blive antal stemmer. Det forklarer jo
> kun det antal stemmer det har fået og ikke hvadfor en plads det ligger på.

Du har alt, hvad du skal bruge for at præsentere det for brugeren:
Eftersom der sorteres efter placering, vil første række i dit
resultasæt være førstepladsen, anden række vil være andenpladsen, osv.

Eneste problem er, om forespørgslen på en eller anden måde skal tage
hånd om en delt sidsteplads blandt de tre. Og til det gav jeg dig et
link.

Ellers - hvis du vil have placeringsnummeret med - må du fedte med
http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/Dynamic_System_Variables.html (se fx.
nederst på siden). - Men det vil være redundant, jvf. ovenfor.