Rustbeskyttelse af jernkøl
Fra : Ivrige sejler

Dato : 30-10-04 20:45

Hej.

Jeg er gået igang med at slibe bunden på min båd (Maxi 77) inkl. jernkølen.
Bunden var meget ujævn p.g.a. gammel afskallet og tykke lag bundmaling. Jeg
har været meget grundig og har ikke stødt på osmoseblærer eller lignende.
Til gengæld var der flere steder på jernkølen rustpletter og jeg har derfor
valgt at gå helt i bund på såvel skrog som køl. På roret mangler der flere
steder gelcoat (så vidt jeg kan se) - i hvert fald er den hvide farve slidt
af nogle steder og jeg kan se ind til en glat hård gul flade (går ud fra, at
det er polyester?).

Jeg har tænkt mig at slibe hele båden færdig i den kommende uge og give
skroget hempels lightprimer et passende antal gange til foråret. Hvor mange
lag skal jeg give? Jeg har slebet ind til gelcoaten og har prøvet at passe
på ikke at slibe så meget i den.

M.h.t. kølen, så vil jeg hurtigst muligt (når det er tørvejr) slibe den så
meget ned jeg kan med stålbørste (på boremaskine) og sandpapir (jeg har
ingen sandblæsningsudstyr). Herefter (samme dag) vil jeg behandle den, så
den ikke igen begynder at ruste...

Her kommer jeg så (endelig) til mine egentlige spørgsmål:

Jeg vil behandle kølen med Hempels lightprimer, men inden jeg påfører den,
har jeg tænkt mig at anvende Flüggers Industriprimer 1240 på det rå
(nogenlunde rene) jern. Jeg kan jo nok desværre ikke gøre kølen helt
rustfri, før jeg maler, men jeg vil gøre mit bedste. Er den fremgangsmåde en
god idé? Kan lightprimeren binde ordentligt på Flüggers Industriprimer? Jeg
kunne forestille mig, at Flügger-primeren kunne have en virkelig god
rustbeskyttende virkning...

Behandlingen af kølen vil jeg gerne nå her til efteråret - så hurtigt som
muligt, men resten af båden er det vel bedst at vente med til foråret? Jeg
har ladet mig fortælle, at det er bedst at ordne kølen nu, da den ellers til
foråret vil være "vinterkold" i lang tid...

Fra : Ivrige sejler

Dato : 30-10-04 20:53

Forresten: Her er et link til produktarket for Flügger 1240
Industriprimeren:

http://62.242.2.181/graamappe/prodsikk.dll?SPROD-NR=INDUSTRIPR&SPROD=ON&GO=Vis+udskrift

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-10-04 21:33

Ivrige sejler skriblede og skrablede følgende:

> Forresten: Her er et link til produktarket for Flügger 1240
> Industriprimeren:

Den er olie/alkydbaseret, og derfor kan den *IKKE* bruges under
lightprimer...

Epoxy kan *ikke* hæfte optimalt på olie eller plastprodukter. Dertil kommer,
at lightprimer er fortyndet med xylen, så den vil blot få din alkydmaling
til at koge op.

Hvis man ser bort fra ren epoxy, så får du ikke et bedre produkt end
lightprimer.

Claus

Fra : Ivrige sejler

Dato : 31-10-04 16:30

Hej Claus.

Tusind tak for svaret. Der troede jeg lige, at jeg var smartere end alle de
andre, men det var jeg så ikke...

Hvor har du egentlig din store viden om både fra? Det virker som om du er
lidt af en haj Du har før kommet med lige de guldkorn man skulle bruge.

Rasmus

Fra : morten

Dato : 31-10-04 13:44

Jeg har lidt samme problem med min køl. Desvære er der nogen huller i
jernet pga. dårlig jernkvalitet. Jeg tror det største har en størelse
som en ært. Jeg har naturligvis fjernet alt det rust jeg kunne men det
er svært at komme helt i bund når der er disse huller. Spørgsmålet om
man "bare" kan male dem over med primer og så spartle dem op eller om
rusten kommer ud igen .

MVH

Morten

Fra : Claus Tersgov

Dato : 31-10-04 14:13

morten skriblede og skrablede følgende:

> [...]
> er svært at komme helt i bund når der er disse huller. Spørgsmålet om
> man "bare" kan male dem over med primer og så spartle dem op eller om

Løsninger er lige her:
http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=48970

Det er enhver "kølpudsers" drøm

Med en god vinkelsliber, så kommer du helt i bund. Hvis alt rust er væk, så
kommer den heller ikke igen, hvis din beskyttelse er i orden. Men al rust
*skal* være væk, eller kommer det naturligvis igen. Er metallet blevet sort,
så *skal* det også slibes væk. Man skal slibe indtil metallet er *helt*
blankt...

Så kan man enten male eller spartle. Hvis man vil spartle, så skal det være
en masse, der er epoxybaseret. En polyestermasse hæfter ikke godt på ren
metal. Man kan med fordel prime stedet med ren epoxy først, hvis man har
det. Når det så er "nappetørt", så kan man spartle, på den måde går de to
lag i fin forbindelse med hinanden.

Har man kun en polyestermasse til rådighed, så må man prime først. Brug
lightprimer og lad det tørre grundigt og under de foreskrevne temperaturer
(altså intet vinterarbejde her). Så kan man efterfølgende lægge
polyestermassen på, men det er *ikke* den optimale løsning. Problemet er jo,
at molekylerne i polyesteren er større end molekylerne i primeren, så det
trænger ikke rigtigt ind.

Jeg ville til enhver tid foretrække epoxyspartel og det er altså vigigt, at
man overholder temperaturangivelserne. Kun på den måde sikrer man sig den
bedste hærdning subsidiært bedst vedhæftning.

West epoxy med 404 eller 407 pulverer fremragende til formålet

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-10-04 21:28

> [...]

> Hvor mange lag skal jeg give? Jeg har slebet ind til gelcoaten og har
> prøvet at passe på ikke at slibe så meget i den.

Hvis ikke selve jernet er eksponeret, så er fire-fem lag passende. På selve
køølen vil jeg give den mere.

> [...]
> (jeg har ingen sandblæsningsudstyr). Herefter (samme dag) vil jeg
> behandle den, så den ikke igen begynder at ruste...

En roterende stålbørste på en boremaskine er værdiløs...

Du skal bruger enten en god excentersliber eller en vinkelsliber. Jo mere ,
du sliber af gelcoaten, jo mere maling skal du komme på. Hvis der er bare
den mindste smule rust, så skal du slibe helt i bund. Er der rent metal, så
skal den have ti-tolv gange lightprimer.

> [...]

> helt rustfri, før jeg maler, men jeg vil gøre mit bedste. Er den
> fremgangsmåde en god idé? Kan lightprimeren binde ordentligt på

nej, det er ikke en god ide. Lightprimer er en lavmolekylær epoxyprimer, og
den er fremragende til metal. Kun ren epoxy er bedre, så der er absolut
ingen grund til at brgynde at eksperimentere med forskellige malingstyper.
En epoxyprimer hæfter glimrende, og hvis du kommer en ringere maling på
først, så risikerer du blot, at lightprimeren ikke hæfter ordentligt, og
dermed er alt dit arbejde spildt.

> Flüggers Industriprimer? Jeg kunne forestille mig, at
> Flügger-primeren kunne have en virkelig god rustbeskyttende
> virkning...

Hvis al rust er væk, og hvis din beskyttelse virker og er lavet ordenltligt,
så *er* der ingen rust. Det handler ikke om rust, men om at have en god og
ren overflade, som primeren kan hæfte på.

Men er der rust, kan du *IKKE* klare det med en roterende stålbørste. Det er
spild af tid, fordi du slet ikke kommer i dybden. Købe en vinkelsliber, de
koster kun kr 75,- de billigste steder..

> [...]
> foråret? Jeg har ladet mig fortælle, at det er bedst at ordne kølen
> nu, da den ellers til foråret vil være "vinterkold" i lang tid...

Maling er generelt en dårlig ide i lave temperaturer. Du får et resultat
derefter, og lightprimer er meget længere om at tørre i koldt vejr.

Claus

Fra : Ivrige sejler

Dato : 31-10-04 16:34

Endnu en gang: Tak for dine meget kompetente og grundige svar!

Fra : Svend Brandt Jensen

Dato : 30-10-04 22:51

> [...]
> (jeg har ingen sandblæsningsudstyr). Herefter (samme dag) vil jeg
> behandle den, så den ikke igen begynder at ruste...

Jeg brugte en vinkelsliber med en "lamel" sliberondel på - det tog 3-4 timer
at få slebet kølen ned til det rå metal. Derefter brugte jeg west epoxy til
at at dække (lukke) det rå metal - og udjævne huller og andre støbefejl i
kølen med.

Efterfølgende 3 lag lightprimer og derefter bundmaling.

/Svend

Maxi 77 - Fie2, Ebeltoft

Fra : Ivrige sejler

Dato : 31-10-04 16:38

Hej.

Tak for dit tip.

3-4 timer virker OK, når der er tale om grundigt forarbejde. Det virker ikke
skræmmende...

Hvordan forholdt du dig til samlingen mellem køl og bund?

* Gjorde du kølen helt ren oppe ved samlingen og påførte så epoxy der
overlappede køl og bund?
* Lagde du derefter ny fleksibel fuge?

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 31-10-04 09:05

Jeg ordnede kølen sidste år.

Jeg gjorde følgende:

- fjernede først al bundmaling med brun sæbe,
- sleb, med vinkelsliber og ekscentersliber, ned til al løst rust var væk
(svært at komme helt i bund, for der er gruppetæringer)
- Grundede med 2 gange west epoxy
- Glassede samlingen mellem skrog og køl
- 1 gang West epoxy mere (bare fordi, så passede det med at bøtten var tom)
- 1 gang lightprimer
- spartlede med en Hempel epoxy filler og sleb (meget forsigtigt så ikke man
ryger igennem)
- 4 gange lightprimer
- 1 gang yachtprimer (fordi bundmaling binder dårligt lightprimer)
- 1 gang stærk blå bundmaling
- 1 gange sort bundmaling

Tricket med 2 forskellige farver bundmaling er aht til miljøet. Normalt
smører man alt for meget bundmaling på båden. Har man en anden farve i
bunden kan man nøjes med at smøre der hvor det nederste lag "titter
igennem". Det halverer ens forbrug

Jeg har endnu ikke taget båden op (er glad efterårssejler), men jeg laver
muligvis en "fotocollage" hvis den er flot når jeg tager den op.

/Bjarke

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 31-10-04 09:28

Jeg har gemt lidt billeder på
www.maximalt.dk/artikler/rustbehandling/koel.htm. De er dog "ubehandlede",
så det er hverken smukt eller i den helt rigtige rækkefølge.

De mangler jo også billederne "efter først sæson", "efter 2nd sæson", "efter
3die sæson" , ... osv. ---- For det er jo det der tæller.....

/Bjarke

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> wrote in message
snip

> Jeg har endnu ikke taget båden op (er glad efterårssejler), men jeg laver
> muligvis en "fotocollage" hvis den er flot når jeg tager den op.
>
> /Bjarke

SNIP

Fra : hansi alias mange an~

Dato : 31-10-04 10:51
Fra : Ivrige sejler

Dato : 31-10-04 16:44

Hej Bjarke.

Tak for din beskrivelse og billederne. Jeg tror, at jeg vil bruge nogenlunde
samme fremgangsmåde, dog regner jeg ikke med at glasse mellem køl og bund,
for det har jeg slet ingen erfaring med...

Ville du behandle kølen med epoxy nu eller vente til foråret? Jeg har hørt,
at kølen faktisk kan være koldere om foråret end nu, men jeg ved ikke, om
det er rigtigt.

Jeg vil gerne have båden i vandet så tidligt som muligt og derfor vil jeg
sørge for at lave det meste af arbejdet så hurtigt som muligt. Hvor tidligt
er det realistisk at båden kan komme i vandet, hvis den først skal behandles
med lightprimer? Jeg vil jo helst ikke først i vandet i juni...

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:cm27m6$1g96$1@news.cybercity.dk...

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 01-11-04 00:05

Jeg gjorde det i maj. Som du siger, så er det umuligt tidligere, da det er
for koldt. - for mit vedkommende er det ligemeget, da jeg hellere vil sejle
om efteråret end om foråret. Foråret er både for koldt for epoxy og for mig.

Hvis du har lavet den "fejl" at tage båden op allerede, så vil jeg da
anbefale nu, hvor der stadig er dage med over 10 grader, men de bliver jo
færre og færre og vand er jo også noget skidt. - jeg vil siger det er (eller
måske lidt forbi) sidste udkald.

Claus, hvordan er det med epoxy og fugtighed i luften ?? Kan det bruges i
regnvejr (hvis man selvfølgelig ikke får regn direkte på emnet) ?