Rep af køl
Fra : HKN

Dato : 30-10-04 12:32

Så kom hun på land - og hold da helt op en bule kølen fik, da vi ramte en
sten i sommerferien!

Blyet har fået en på goddagen, og glasfiberen er slået af, ligesom der er
kommet en revne i glasfiberen hele vejen på langs af kølen - formentlig
deromkring hvor blyet er boltet på skroget. Jeg har dog set andre både med
denne revne, uden at der er tegn på grundstødning.

Spørgsmålet er; hvor meget af det tynde glasfiberlag skal krælles af, mv.

Nogen her der har gode råd??

Mvh

Henrik

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-10-04 12:51

HKN skriblede og skrablede følgende:

> [...]
> set andre både med denne revne, uden at der er tegn på grundstødning.
>
> Spørgsmålet er; hvor meget af det tynde glasfiberlag skal krælles af,

Alt det, der sidder løst, skal af. Bræk det evt løst med en skruetrækker.
Så sliber du grundigt med en vinkelsliber, så du er inde ved den rå
glasfiber (du skal kunne se strukturen i fiberen). Du skal regne med, at du
skal overlappe din revne med mindst 10 cm på *hver* side af revnen. Er der
rent bly, så skal du prime det først med den binder, du bruger. Dybe buler
og huller fyldes op med en spartelmasse lavet af samme binder.

Så er det bare at lægge glasfiber på. Er det på rent bly, så vil jeg
anbefale mindst fire og hellere fem lag. På den måde er det stift nok, hvis
det skulle finde på at slippe blyet senere. Husk at det skal være helt fri
for vand og fugt. Der skal være varmt, der hvor du laver det. Jeg ville
bruge West epoxy, men polyester kan naturligvis også bruges. Men er der
større områder med rent bly, så ville jeg nu bruge epoxy. Det binder
hundrede gange bedre.

Hvis der ikke er dybere huller end 10-20 mm, så kan det hele laves i een
arbejdsgang. Husk, dog, at polyester synker en smule, men epoxy synker ikke.
Men det har ingen betydning for polyester, det tørrer så hurtigt, at det
sætter sig, inden du skal til at glasse. Slut af med at slibe pænt, og stryg
fem gange med Hempels Lightprimer. Afslut med bundmaling.

Men vær opmærksom på temperaturen og evt. sikkerhedsforeskrifter ved
polyester og især ved epoxy.

Claus

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 30-10-04 13:42

-SNIP-
> sætter sig, inden du skal til at glasse. Slut af med at slibe pænt, og
stryg
> fem gange med Hempels Lightprimer. Afslut med bundmaling.
-SNIP-

Jeg tillader mig lige at møve mig ind med et tillægsspørgsmål Anbefaler
du de 5 gange Lightprimer, fordi der skal males på den bare glasfiber?
Jeg er selv ved at slibe al gammel bundmalling og primer af min bund, og da
det åbenlyst ikke er første gang, det er sket på min båd, er der flere
steder, hvor gelcoaten er enten tyndslidt eller helt væk, så den bare
glasfiber træder frem - bl.a. på kølen.

--
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Bianca 28 sejlere mødes snart også på:
http://www.cafecrema.dk

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-10-04 16:13

Peter Ingsø Laursen skriblede og skrablede følgende:

> [...]
> der flere steder, hvor gelcoaten er enten tyndslidt eller helt væk,
> så den bare glasfiber træder frem - bl.a. på kølen.

Gelcoat og polyester er ikke vandtæt eller diffusionstæt (gelcoat er bare
polyester med pigment). Der trænger en smule vand ind på længere sigt,
derfor er det godt at male med en primer, der er tættere. Det er lightprimer
og med fem lag har man en fornuftig beskyttelse. Naturligvis er ren epoxy
bedre, men ligtprimer er god nok, hvis man gør det rigtigt og omhyggeligt.

Hvis du skal male et større område på din køl, og hvis den oprindelige
vandbarriere er meget slidt, så ville jeg nok give den mere end fem lag. Jo
flere jo bedre. Hvis du giver den otte-ni lag, så er du rimeligt godt
sikret. Du kan også bruge Hempels High Protect, men så er West epoxy nok
billigere (og bedre)...

Claus

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 30-10-04 18:50

-SNIP-
> [...]
> flere jo bedre. Hvis du giver den otte-ni lag, så er du rimeligt godt
> sikret. Du kan også bruge Hempels High Protect, men så er West epoxy nok
-SNIP-

Tak for dit svar!

Da jeg nu har fået slebet al maling og primer af på halvdelen af bunden,
viser der sig ganske overfladiske blærer. Blærerne var ikke store nok til at
kunne ses gennem den nu afslebne maling. Ingen overraskelse på en båd fra
1979 - og egentlig heller ikke noget problem har jeg efterhånden studeret
mig frem til.
Men, _kunne_ det ikke være et problem at lukke en sådan overflade alt for
tæt til med High Protect eller epoxy? Hvis man f.eks. samtidig får lukket
den aktuelle luftfugtighed med inde ved samme lejlighed (selvom jeg
selvfølgelig venter til foråret)?
Jeg savner praktisk erfaring, og hvis det er sandsynligt, at de små blærer
er opstået som resultat af et "månelandskab" af en utæt bemaling, så vil det
vel give fin mening at udvaske, tørre og spartle - og så slutte af med epoxy
eller high protect.... (Kan epoxyen i øvrigt kun fæstne på ren fiber, eller
vil det også gå på områder med gelcoat?)
Jeg tænker bl.a. på, om High Protect eller epoxy er så hårdt, at en evt.
hydrolyse eller osmose forbliver usynlig i lang tid - så ville det måske
være bedre at kunne spotte evt. små blærer med det samme og gøre noget ved
dem frem for at lade det udvikle sig i det skjulte?

Man kan læse sig gasblå i ansigtet om teorier om ovennævnte, så dine og
andres praktiske erfaringer sætter jeg meget højt

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-10-04 19:19

> [...]

> får lukket den aktuelle luftfugtighed med inde ved samme lejlighed
> (selvom jeg selvfølgelig venter til foråret)?

Det kommer an på, hvad blærene skyldes. Prøv at smage på dem. Lugter eller
smager de af eddike er det muligvis et forstadie til lidt osmose. Men der er
jo ikke så meget, du kan gøre. Slib det grundig ned, og lad det tørre
vinteren og foråret over. Kommer de igen er der alligevel ikke meget, du kan
stille op.

> - og så slutte af med epoxy eller high protect.... (Kan epoxyen i
> øvrigt kun fæstne på ren fiber, eller vil det også gå på områder med
> gelcoat?)

Epoxy kan sagtens fæstne på gelcoat, men er det arbejde hvor der skal bruges
glasfiber, og hvor der kræves en vis styrke, så er det absolut bedst, at man
kommer ind til den gamle fiber.

> [...]
> det måske være bedre at kunne spotte evt. små blærer med det samme og
> gøre noget ved dem frem for at lade det udvikle sig i det skjulte?

Hvis der er tale om osmose, så skal det nok komme gennem epoxyen alligevel.
Jeg har set det flere gange på en båd, som er blevet epoxybehandlet ganske
grundigt endda. Det kommer igennem alligevel. Selv om det kun er mindre
blærer, så kommer de antageligvis igen om nogle år, uden at det af den grund
har den store betydning. Du kan sikkert blive ved med at reparere på dem i
årvis. Komme de ikke det enes sted, kommer de bare det andet.

En rigtig osmosebehandling er ret så omstændig. Hvis det virkelig skal
holde, så skal det laves over en længere periode i flere etaper med
kontrollerede omgivelser vedr. luftfugtighed og temperatur, så det er ikke
noget, man selv kan lave. Hempel har i øvrigt lavet en ret omfattende
arbejdsbeskrivelse til værfter.

> Man kan læse sig gasblå i ansigtet om teorier om ovennævnte, så dine
> og andres praktiske erfaringer sætter jeg meget højt

Osmose er en opreklameret skræk, som mange bådejere lider af, og er en båd
først rigtig angrebet af osmose, så er der alligevel ikke så meget, man som
bådejer kan stille op. Men det er _uhyre_ sjældent, det går så galt. man kan
sikkert finde små blærer på massevis af både, uden at det af den grund har
nogen som helst betydning.

Er der kun tale om en mindre eller ubetydelig blæredannelse, så lad det
tørre ud og reparer det til foråret, og så ellers tag det roligt. Det er
ikke bådens undergang..

Claus

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 30-10-04 19:36

> [...]
>
> Er der kun tale om en mindre eller ubetydelig blæredannelse, så lad det
> tørre ud og reparer det til foråret, og så ellers tag det roligt. Det er

Det stemmer også fint med, hvad jeg har kunnet læse andre steder. Egentlig
strukturel skade er _meget_ sjælden - og for mange 70'er-bådes vedkommende
kan man vel også sige, at de var faldet fra hinanden for længst, hvis
problemet virkeligt skulle være så stort.
Tak for dine meget brugbare svar.
(og nu ind på West Epoxys hjemmeside

Fra : Claus Tersgov

Dato : 30-10-04 19:46

Peter Ingsø Laursen skriblede og skrablede følgende:

> (og nu ind på West Epoxys hjemmeside

www.hfmarine.dk

(måske er der bindestreg efter hf)

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 30-10-04 15:01

Et lille tip: Der kan være brister der går ind under det øverste synlige lag
(en slags "delaminering"). Gør det lidt vådt. Så kan man tydelig se hvor der
er brister i glasfiberen, idet det suger mere og tørrer langsommere omkring
det "usynlige revner".

/Bjarke

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message
> HKN skriblede og skrablede følgende:

snip

> [...]
> Så sliber du grundigt med en vinkelsliber, så du er inde ved den rå
> glasfiber (du skal kunne se strukturen i fiberen). Du skal regne med, at

snip