Informationssøgning/ patenter
Fra : S?ren

Dato : 28-10-04 12:20

Hej.
Jeg har fundet på en ny måde at strukturere og søge efter information,
så nu vil jeg gerne være rig og berømt. Hvordan gør jeg det?

Jeg har tænkt på om jeg skal udvikle et program der udnytter metoden
eller om jeg bare skal sælge idéen til Microsoft?

Under alle omstændigheder er jeg lidt bange for at nogen bare stjæler
idéen (+rigdom og berømmelse), så jeg ved ikke om jeg bør søge et
patent, og om jeg overhovedet kan - for det første har jeg ingen
penge, og for det andet kan man vist ikke søge patenter på software i
Europa? (Selve idéen kan dog principielt benyttes andre steder end i
software)
Vh Søren

Fra : Ulrik Nielsen

Dato : 28-10-04 12:57

S?ren wrote:

prøv evt.
http://www.softwarepatenter.dk/

--
ulrik nielsen |
-----------------+---------------------------------------------------

Fra : Preben Holm

Dato : 28-10-04 19:47

S?ren wrote:
> [...]
> penge, og for det andet kan man vist ikke søge patenter på software i
> Europa? (Selve idéen kan dog principielt benyttes andre steder end i

Nej, gudskelov for det... Meeen, du er ikke helt tabt. Du kan stadig
søge patentet, hvis det er teknologien eller nytænkningen i teknologien
du søger patent på - selve koden har du kun ophavsretten på.

Ehm, jeg vil anbefale dig til at enten gå til et patentbureau (=dyrt i
prisklasse fra 50.000 til ca. 1.000.000 ("verdenspatent" bliver nok pænt
meget dyrere)) men ellers tag nogle kurser i patentansøgning - de findes
rundt omkring!

Hvert år kører der på Syddansk Innovation kursus i patent-ansøgning (dog
kun for universitets/teknikum-studerende), men ved ikke om der laves
andre kurser! Dog skal du huske på, at hvis du søger hjælp hos
innovations-selskaber er det ikke længere en hemlighed hvad du laver -
officielt ja, men reelt - nej. Derudover skal du virkelig passe på din
"hemmelighed" - alle du snakker med skal indgå aftaler før nogen som
helst form for snak eller skriftlige dokumenter. Alle der har set noget,
men ikke skrevet under på et fortrolighedsdokument er i sin fulde ret
til at nægte dig dit patent, da ideen så allerede er "kendt". Og tro mig
- der er ingen i business-livet der overholder en mundtlig aftale, hvis
der er penge indblandet.

Du skal virkelig overveje din patent-ansøgning - selvom du laver din
ansøgning selv (selvom det er rigtig svært) skal du sørge for at dine
patent-krav bliver så brede som muligt, men uden at dække noget allerede
kendt og uden at krænke andres patenter. Desuden er det vigtigt at blive
meget specifik i de sidste krav i patentansøgningen for så har du en
meget præcis dækning af din unikke "struktur"/"søgemetode".

Alternativt - lad dine algoritmer og datastrukturer blive open source -
bliv kendt på den måde - så kan du blive rig senere. Hvis det virkelig
er genialt det du har fundet på - ja, så kommer jobtilbudene og pengene
nok strømmene af sig selv Meeen, det kræver nok at det virkelig er
genialt.

Bemærk iøvrigt at patent-lovgivningen i USA er meget anderledes end i
Danmark. Desuden tager det op til flere år at få et patent.
Desto mere indskrænket dit første krav er, desto mindre dækker det og
dermed går det også hurtigere igennem.

Her er et par links:

http://www.uspto.gov/
http://www.dkpto.dk/
http://www.european-patent-office.org/index.en.php
http://www.epoline.org/
http://v3.espacenet.com
evt. direkte:
http://ep.espacenet.com/espacenet/ep/en/e_net.htm?search5

Mvh / Preben Holm

Fra : S?ren

Dato : 29-10-04 10:16

Hej Preben, tak for det fyldige svar!

Mit problem ser ud til at være at jeg ikke har råd til at gå til et
patenbureau - jeg vil aldrig selv kunne forstå mig på alt det
jura-snak.. hvis jeg - som du siger - heller ikke kan gå til sådan et
innovatoinsmiljø og få støtte til ansøgningen, er jeg tilsyneladende
til spanden...
skal jeg så virkeligt først låne penge, så blive rig og betale det
tilbage?! så skal jeg være helt sikker på at jeg bliver rig..

Din idé om først at blive berømt og vente på jobtilbud dur ikke. Jeg
satser på at blive rig meget hurtigt og så chille resten af livet.

Vh Søren

Fra : Ulrik Nielsen

Dato : 29-10-04 10:46

S?ren wrote:
> skal jeg så virkeligt først låne penge, så blive rig og betale det
> tilbage?! så skal jeg være helt sikker på at jeg bliver rig..

Du skal nok regne med at det bliver ret dyrt at optage et patent, og at
der skal lægges en del advokat timer i det for at få al juraen på plads.

Jeg kan da lige fortælle at en af mine venner lige har optaget et
bio-patent, det fylder over 1500 sider og har taget tæt på mdr. at
skrive - det har sammenlagt taget næsten 1 år at tegne patentet..

Udover det skal du nok tænke på hvor bredt patentet geografisk skal
dække, jo flere lande lo dyrere bliver det.

--
ulrik nielsen |
-----------------+---------------------------------------------------

Fra : Preben Holm

Dato : 31-10-04 10:37

> Jeg kan da lige fortælle at en af mine venner lige har optaget et
> bio-patent, det fylder over 1500 sider og har taget tæt på mdr. at
> skrive - det har sammenlagt taget næsten 1 år at tegne patentet..

Det var også meget med 1500 sider - de patenter jeg har set søges med
patent-beskrivelse på en 10 sider, men der så vi f.eks. også på patenter
fra f.eks. Bodum og en af deres tekander (som jeg desværre ikke kan
finde igen - det var et eksempel på et meget "dårligt" patent, men som
gik hurtigt igennem, pga. dets indsnævrede patent-krav nr. 1).
Måske bio-patenter er noget anderledes.

Men 1 år at få tegnet patentet var ganske hurtigt.

Fra : Preben Holm

Dato : 31-10-04 10:49

> [...]
> jura-snak.. hvis jeg - som du siger - heller ikke kan gå til sådan et
> innovatoinsmiljø og få støtte til ansøgningen, er jeg tilsyneladende

Well, det kan du godt - de skal jo også underskrive den
fortrolighedserklæring som du udarbejder (og så har de virkelig
problemer hvis det bliver almindelig kendt det du har arbejdet på) -
meeen, det bliver jo aldrig gratis at gå til innovationsmiljøer, for de
vil jo også have "en bid af kagen".

Ofte går man jo så til andre virksomheder og "sælger" ideen på en 60/40
løsning eller måske mindre til dig. Dvs. de ligger en masse penge i det,
og vil have hoveddelen af fortjenesten og dvs. at de styrer dig for
resten af patentets løbetid, med mindre de tillader at du køber dig fri,
når du har tjent nok!

Evt. tag dig tid til et møde med en revisor - og inden du fortæller for
meget, så skal du have en fortrolighedserklæring (trods at revisor
faktisk har tavshedspligt (endda på mere end almindelig vis), er det
altid en ekstra sikkerhed). Få en økonomisk snak med revisor og hvilke
muligheder han ser for dig. Oftest er det væsentligt bedre at bruge 1000
kr. på en snak med revisor fremfor at gå i banken. Banken rådgiver ikke
efter dit bedste, men efter deres. De vil gerne låne dig masser af
penge, hvis de tror, de kan få pengene hjem igen inden du dør!

> skal jeg så virkeligt først låne penge, så blive rig og betale det
> tilbage?! så skal jeg være helt sikker på at jeg bliver rig..

Ja, og hvor sikker er du? Har du sørget for at søge på nettet rigtig
godt og rigtig længe for at se om din ide måske ikke allerede faktisk er
fundet på tidligere?
Og hvis det så ikke er, er du så sikker på at det vil være værd for
nogle at investere i?

Btw. hvis dit projekt er så fedt, så kig på forskellige fonder. Der
findes nogle økonomiske støtteprojekter som kan være en stor hjælp. Jeg
kan desværre ikke huske hvad de hedder (eller måske hed). Men der
fandtes en fond (statslig) hvor man kunne søge om op imod 5 millioner
til ens innovative projekt (der var en masse innovationskrav der skulle
opfyldes) og så lånte man pengene. Gik det galt skulle man kun
tilbagebetale noget af beløbet og så var man fristillet. Der er jo altid
noget man ikke kan lide ved fonder o.lign. samarbejder, men det så okay
ud. Aner ikke om det eksisterer mere og hvad det hedder (har jeg glemt)?

> Din idé om først at blive berømt og vente på jobtilbud dur ikke. Jeg
> satser på at blive rig meget hurtigt og så chille resten af livet.

Hehe, hvorfor tror jeg bare ikke det lykkes! Det er vist for de færreste
der sker noget sådant.

Fra : dk_gryf

Dato : 21-12-04 20:01

Hvorfor rådfører du dig ikke med en advokat?? det kunne godt være, at det
var den billigste og bedste løsning for dig - han ved hvilke knapper der
skal trykkes på uden at røbe for meget.

Mogens

Fra : Jesper Sommer

Dato : 28-12-04 02:55

Af andre gode muligheder kan nævnes:

1.) Find en mindre virksomhed at alliere dig med
2.) Beskriv din idé på papir, og henvend dig til Teknologisk Institut
eller Forskerbyen Symbion ... de er begge ganske hjælpsomme med at
etablere nye virksomheder

Hvornår laver du en hjemmeide med jobopslag til din million-forretning ?

- Jesper