Gangefaktor?
Fra : gt

Dato : 26-10-04 20:13

Hej i gruppen.

Overvejer følgende.

Asrock K7S41
Amd Athlon 2600+

Har nu læst at der på bundkortet skal stilles en jumper for at det passer til
cpu.
Er det noget der er svært eller kan man regne gangefaktoren ud på forhånd?
Der kommer noget PC3200 ram i.
Er der ellers noget jeg skal justere for at det passer sammen?

Hilsen "Den ubehjælpsomme"

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 26-10-04 20:44

gt wrote:

> Har nu læst at der på bundkortet skal stilles en jumper for at det
> passer til cpu.

Uden at have undersøgt det nærmere (men holder mig til mit eget ASRock
kort) vil jeg sige at du blot skal sætte kortet op til korrekt FSB.

Jesper G. Poulsen

Fra : John Doe

Dato : 26-10-04 21:45

> [...]
>
> Uden at have undersøgt det nærmere (men holder mig til mit eget ASRock
> kort) vil jeg sige at du blot skal sætte kortet op til korrekt FSB.

Lidt nysgerrig, for hvordan regner man den rigtige FSB ud?

John Doe

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 26-10-04 23:06

"John Doe" <virker_ikke@slut.prut> skrev i en meddelelse
> "Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk.invalid> skrev i en
meddelelse

> Lidt nysgerrig, for hvordan regner man den rigtige FSB ud?

FSB´en regner du ikke ud.
Den indstiller du efter processorens specs.
-Medmindre du vil overclocke, så sætter du den højere end
processoren er beregnet til.

--
Henrik Nielsen
henrik@configdata.dk

Fra : John Doe

Dato : 27-10-04 06:16

> [...]
> Henrik Nielsen
> henrik@configdata.dk
> --*Størrelsen på en fil er ikke nødvendigvis proportional*--

I tilfældet med hans Amd 2600+ hvor ser jeg hvor stor FSB er?

John Doe

Fra : Leony

Dato : 27-10-04 13:58

> I tilfældet med hans Amd 2600+ hvor ser jeg hvor stor FSB er?

333 MHz = 166 FSB

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 27-10-04 14:27

Leony wrote:

> 333 MHz = 166 FSB

Det var et godt gæt, men ikke nødvendigvis rigtig. Der er jo også andre
2600+'ere.

--
Mvh. Lars

Fra : Leony

Dato : 28-10-04 13:26

"Lars Jørgensen" <no@email.invalid> skrev i en meddelelse

> Det var et godt gæt, men ikke nødvendigvis rigtig. Der er jo også
> andre 2600+'ere.

Hvilke tænker du på?

Fra : Leony

Dato : 28-10-04 13:37

"Leony" <leonyremovethis@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilke tænker du på?

Der findes åbenbart også en 266'er.
Det må jo så være T-Bred-kerne.
Var det den du tænkte på?

Den vil dog være uinteressant i forhold til Bartonerne - imo.
Prismæssigt og ydelsesmæssigt.

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 28-10-04 14:26

Leony wrote:

> Der findes åbenbart også en 266'er.
> Det må jo så være T-Bred-kerne.
> Var det den du tænkte på?

Nemlig. De findes derude.

> Den vil dog være uinteressant i forhold til Bartonerne - imo.
> Prismæssigt og ydelsesmæssigt.

Enig. Netop derfor skal man se sig for, når man køber nyt. Man risikerer at
få noget gammelt. Lagerene skal jo tømmes

--
Mvh. Lars

Fra : Leony

Dato : 28-10-04 19:10

> Nemlig. De findes derude.

Den står også helt alene på edbpriser.
Under 3 bartons og 2 bundles - forhandles også kun af en forhandler.

Troede egentlig at T-Bred'en stoppede ved 2400+, men jeg lærte noget nyt

> Enig. Netop derfor skal man se sig for, når man køber nyt. Man
> risikerer at få noget gammelt. Lagerene skal jo tømmes

De mest kyniske vil påstå at det er forældet i det øjeblik man går ud af
døren - uanset hvad der købes

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-10-04 15:39

Leony wrote:

> 333 MHz = 166 FSB

Omvendt. FSB333 = 166MHz.

Jesper G. Poulsen

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 27-10-04 12:19

gt wrote:

> Asrock K7S41 Amd Athlon 2600+
>
> Har nu læst at der på bundkortet skal stilles en jumper for at det
> passer til cpu. Er det noget der er svært eller kan man regne
> gangefaktoren ud på forhånd?

Her er en oversigt:
http://www.amd.com/gb-uk/assets/content_type/DownloadableAssets/K7_Electrical_Specification_Rev_ENG.pdf
[180 KB]

> Der kommer noget PC3200 ram i.

Okay, det kan altså så klare max. 200 MHz. (eller 400 "DDR-MHz")

> Er der ellers noget jeg skal justere for at det passer sammen?

Du burde kunne klare det fra BIOS'ens menuer. Der står sikkert noget i
bundkortets manual.

Start lidt forsigtigt hvis du er i tvivl. Der sker ikke noget ved at vælge
en for lav FSB eller multiplyer udover den bare kører langsommere.

--
Mvh. Lars

Fra : Saitek

Dato : 27-10-04 11:39

"gt" <femfinger@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Der kommer noget PC3200 ram i.
> Er der ellers noget jeg skal justere for at det passer sammen?

Ærligt talt tror jeg ikke at der skal sættes nogen jumper, bundkortet finder
selv ud af hvilken cpu der sættes på og sætter de korrekte indstillinger.
Men det er sansynligt at man kan ændre manuelt med jumpere hvis man vil. På
mit asrock følger der ikke jumpere med overhovedet, hvis jeg vil ændre må
jeg skaffe nogle selv. Derved kan jeg overclocke, men det ønsker jeg
foreløbig ikke.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 27-10-04 19:29

Saitek wrote:

> Ærligt talt tror jeg ikke at der skal sættes nogen jumper, bundkortet
> finder selv ud af hvilken cpu der sættes på og sætter de korrekte

På ASRock K7S8X rev 3.0 skal der sættes jumpere.

> jumpere hvis man vil. På mit asrock følger der ikke jumpere med

Hvilket ASRock har du, da?

Jesper G. Poulsen