FSB speed
Fra : Ricko.

Dato : 26-10-04 09:20

Hej jeg er lidt i vilrede med det der med FSB hastighed , hvis man har
100/133 fsb er det ensbetydning med at pc er langsommere end en med 400 fsb
, og hvad er det bedste .

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 26-10-04 10:14

On Tue, 26 Oct 2004 10:19:36 +0200, "Ricko." <ricko@livsnyter.com>
wrote:

>Hej jeg er lidt i vilrede med det der med FSB hastighed , hvis man har
>100/133 fsb er det ensbetydning med at pc er langsommere end en med 400 fsb
>, og hvad er det bedste .

Nu er fsb400 en tilsnigelse, - eller et salgsslogan.

Den højeste, ikke overclockede, fsb i dag er 200, på bundkortet vel at
mærke.

Så er der visse multiplikatorer på. DDR ram er dual-pumped, derfor
ganger man med 2x. DDR400.
AMDs cpu'er dual pumped, derfor kaldes de fsb400 cpu'er.
Intels cpu'er er quad pumped, og fås som fsb800 cpu'er.

Et bundkort med fsb100 er langsommere end et med fsb133, og det er
langsommere end et med fsb200.

Dette skyldes, at hastigheden på tilgang til ram er en meget vigtig
størrelse.

For pci og agp kører altid med 33 og 66 (uden OC).

Med en ældre P3 var det meget tydeligt for eksempel, at en P3 800,
6x133, var meget hurtigere end en P3 800, 8x100.

mvh

John

Fra : Ricko.

Dato : 26-10-04 10:16

"JK (at mail dot dk)" <johnknuhtsen@address.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Med en ældre P3 var det meget tydeligt for eksempel, at en P3 800,
> 6x133, var meget hurtigere end en P3 800, 8x100.

Helt fint , mange tak

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 26-10-04 16:04

JK (at mail dot dk) wrote:

> Nu er fsb400 en tilsnigelse, - eller et salgsslogan.

Nej.

Så længe der ikke står MHz efter er FSB400 fuldt gyldigt, idet der er
RAM-access to gange pr. clockcycle.

Jesper G. Poulsen

Fra : Carsten

Dato : 26-10-04 17:43

For at slå det fast med syvtommer søm:

FSB på AMD XP CPU'er er double pumpet (200 Mhz effektivt 400 Mhz).
FSB på Intel P4 CPU'er Quad pumpet (200 Mhz effektivt 800 Mhz).

SDRAM PC133 er RAM ved 133 Mhz (effektivt også 133 Mhz).
DDR400 PC3200 er RAM ved 200 Mhz (og effektivt 400 Mhz).

RAM-access to gange pr. clockcycle og FSB double pumpet er
2 forskellige ting som på AMD ofte er ved ens hastighed.

Håber det har slået det fast nu.

Mvh
Carsten

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 26-10-04 19:15

Carsten wrote:

> For at slå det fast med syvtommer søm:

Det ér slået fast - dit indlæg er overflødigt...

Jesper G. Poulsen