Rens af flueline??
Fra : Tommy Trout

Dato : 25-10-04 13:41

Hej gruppe

Jeg har engang hørt at man kunne bruge vinyl makeup til at rense og
vedligeholde sin flueline.
Er dette korrekt eller er det en and?

Hilsen
Kim

Fra : thomas schreiber \(8~

Dato : 26-10-04 06:06

"Tommy Trout" <troutNOSPAM@adr.dk> wrote in message
> Hej gruppe
>
> Jeg har engang hørt at man kunne bruge vinyl makeup til at rense og
> [...]

Der findes oceaner af linecare på markedet. SA og C&F laver de bedste (i
mine øjne). De koster ca. 99kr, og der er til en hel del flueliner.

--
På forhånd tak
Thomas Schreiber

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 26-10-04 09:25

thomas schreiber (8200) wrote:

> Der findes oceaner af linecare på markedet. SA og C&F laver de bedste (i
> mine øjne). De koster ca. 99kr, og der er til en hel del flueliner.

Og til nogenlunde samme pris, kan man på den lokale tankstation købe
en flaske Alaska PVC-rens, som rækker til, at man kan rense alle
sine flueliner efter hver fisketur resten af livet...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Tommy Trout

Dato : 26-10-04 15:15

Hej igen

Tak for svarene

hilsen
Kim

Fra : thomas schreiber \(8~

Dato : 27-10-04 08:04

> Og til nogenlunde samme pris, kan man på den lokale tankstation købe en
> flaske Alaska PVC-rens, som rækker til, at man kan rense alle sine
> flueliner efter hver fisketur resten af livet...

Ja, og du kan sikkert 10L sulfo i metro for en 5'er, men har det samme
effekt? Det tror jeg ikke.

--
På forhånd tak
Thomas Schreiber

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 27-10-04 09:46

thomas schreiber (8200) wrote:

> Ja, og du kan sikkert 10L sulfo i metro for en 5'er, men har det samme
> effekt? Det tror jeg ikke.

Hmmm.... jeg tror du misforstår noget, Alaska PVC-rens er ikke en
sæbe der skal blandes i vand, det er en mælket substands, og den
minder foruroligende meget om det, som grejhandlerne sælger i bitte
små flasker til en 10 x så høj en pris.

Prøv at læse deklarationen på Alaska PVC-rens, det fremgår helt
tydeligt, at den renser, opfrisker og blødgør PVC'en, og det er jo
netop det vi ønsker...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-10-04 09:57

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message

> [...]
>
> Prøv at læse deklarationen på Alaska PVC-rens, det fremgår helt
> tydeligt, at den renser, opfrisker og blødgør PVC'en, og det er jo

Dvs. flydende pthalater, uhmmmm

--
mvh/rg. Christian

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 27-10-04 10:31

Christian B. Andresen wrote:

> Dvs. flydende pthalater, uhmmmm

Ja det er nok ikke helt forkert, men der skal heldigvis kun brugers
ganske lidt på en klud, det er nok til at rense en hel flueline.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-10-04 12:43

> Ja det er nok ikke helt forkert, men der skal heldigvis kun brugers
> ganske lidt på en klud, det er nok til at rense en hel flueline.

Så skyller man bagefter kluden + resterne på linien løber i åen, men hver
sit valg.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 27-10-04 13:24

Christian B. Andresen wrote:

> Så skyller man bagefter kluden + resterne på linien løber i åen, men hver
> sit valg.

Det linerens som du køber hos grejhandleren er nok ikke mere
miljøvenligt, og dybest set, så handler det vel om, at al brug af
PVC er problematisk.

Men jeg trøster mig med, at hvis mine flueliner og en flaske Alaska
PVC-rens holder et helt liv, så går det nok.

Det er nok mere problematisk med dem som går højt op i at massere
deres bil, de anvender det i rå mængde, og da der er ikke noget som
hedder væk, så alt ender i sidste ende i naturen...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-10-04 13:43

> Det linerens som du køber hos grejhandleren er nok ikke mere
> miljøvenligt, og dybest set, så handler det vel om, at al brug af
> PVC er problematisk.

Det er rigtigt, men mon ikke det er blødgørene i PVC'en som er synderen ?

> Men jeg trøster mig med, at hvis mine flueliner og en flaske Alaska
> PVC-rens holder et helt liv, så går det nok.

Det er nok rigtigt

> Det er nok mere problematisk med dem som går højt op i at massere
> deres bil, de anvender det i rå mængde, og da der er ikke noget som
> hedder væk, så alt ender i sidste ende i naturen...

Det tror jeg så du har meget ret i.
Det svarer til olieskift hjemme i perlegruset.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 27-10-04 15:02

Christian B. Andresen wrote:

> Det er rigtigt, men mon ikke det er blødgørene i PVC'en som er synderen ?

Jeg har lige tjekket flasken med Alaska PVC-rens, og der står ikke
noget om farlige stoffer, og der er hverken krydser eller andre
faremærker, der står derimod, at indholdet er miljøvenligt.

Og jeg ved godt at reglerne ændrer sig, men jeg tror ikke på, at der
på dette område er sket så meget siden midten af 90'erne, så den
indeholder næppe pthalater.

Men jeg vil da overveje, at smutte over på tanken, og se hvad der
står på de flasker, som sælges nu...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 28-10-04 07:58

> Jeg har lige tjekket flasken med Alaska PVC-rens, og der står ikke
> noget om farlige stoffer, og der er hverken krydser eller andre
> faremærker, der står derimod, at indholdet er miljøvenligt.

Nu er blødgørere jo ikke sundhedsskadelige på samme måde som mange andre
stoffer, det er mere langtidsvirkningen som er farlig.

> [...]
> indeholder næppe pthalater.
>
> Men jeg vil da overveje, at smutte over på tanken, og se hvad der

Der står vel hvilke stoffer der er både i den gamle du har og i de nye, så
kan man vel google lidt rundt og finde ud af mere om stofferne.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 28-10-04 14:43

Christian B. Andresen wrote:

> Der står vel hvilke stoffer der er både i den gamle du har og i de nye, så
> kan man vel google lidt rundt og finde ud af mere om stofferne.

Nej indholdet er ikke deklareret, og det kunne tyde på, at der ikke
er nogle farlige elle sunhedsskadlige stoffer i Alaska's Vinylrens,
for så vidt jeg ved, så skal sådanne stoffer deklareres på embalagen.

På Alaska's hjemmeside kan man hente en PDF, som i detaljer oplyser
om indholdet i Vinylrens
http://www.alaska.dk/16PUNKTS/vinylrens.pdf

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 28-10-04 14:51

> Nej indholdet er ikke deklareret, og det kunne tyde på, at der ikke
> er nogle farlige elle sunhedsskadlige stoffer i Alaska's Vinylrens,
> for så vidt jeg ved, så skal sådanne stoffer deklareres på embalagen.

Det er nok korrekt.

> På Alaska's hjemmeside kan man hente en PDF, som i detaljer oplyser
> om indholdet i Vinylrens
> http://www.alaska.dk/16PUNKTS/vinylrens.pdf

Selv om jeg ikke er kemiingeniør ser det nu ikke super ud med mindre man
tænker sig om med spildevandet:

http://www.forbrug.dk/familie/husholdning/rengoering/indholdsstoffer/natriumlaurylethersu/
Miljømæssige egenskaber:Let nedbrydeligt. Kan ved direkte udledning være
meget giftigt over for vandlevende organismer.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-04 10:04

> Prøv at læse deklarationen på Alaska PVC-rens, det fremgår helt
> tydeligt, at den renser, opfrisker og blødgør PVC'en, og det er jo
> netop det vi ønsker...

Nu forholder det sig bare sådan, at flueliner består af PVC der er coatede
med et eller andet, for bl.a. at mindske friktionen.
Især på flydeliner må man antage at denne coating er helt tæt, idet linen
ellers hurtigt ville blive til en intermediate.
Jeg er ikke overbevist om at PVC-rens er ret godt for denne coating.

/Alex

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 27-10-04 10:27

Alex Linaa wrote:

> Jeg er ikke overbevist om at PVC-rens er ret godt for denne coating.

Jeg har jo ikke sagt, at du _SKAL_ bruge mit tip, og dem der mere
tror på det linerens som grejhandleren sælger, de skal naturligvis
bruge det.

Jeg kan kun sige, at jeg har flere 10-15 år gamle Orvis, Hardy og
Cortland flueliner som stadig virker...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-04 07:36

> Jeg har jo ikke sagt, at du _SKAL_ bruge mit tip,

Nej, det har du ikke. Jeg påpeger også bare at du gav et råd der potentielt
kunne skade en flueline, ikke at jeg ville bruge det.

> Jeg kan kun sige, at jeg har flere 10-15 år gamle Orvis, Hardy og
> Cortland flueliner som stadig virker...

Gad vide om teflon og andre smarte coatings overhovedet var opfundet den
gang

/Alex

Fra : Per Gade

Dato : 28-10-04 15:08

> Nej, det har du ikke. Jeg påpeger også bare at du gav et råd der
potentielt
> kunne skade en flueline, ikke at jeg ville bruge det.

Hej Alex

Jeg har tilsvarende gode erfaringer med PVC-rens - og så får linerne en gang
om året en tur i det dyre stads fra grejforhandleren, selv om det nok ikke
er nødvendigt. Men det står jo enhver frit for, hvor meget man vil ofre på
sagen. Hvis man er bange for konsekvenserne af den billige metode, kunne man
jo forsøge sig med en udtjent line...

Bare et forslag....

> Gad vide om teflon og andre smarte coatings overhovedet var opfundet den
> gang

Der er vist ikke så meget nyt under solen - trods alle de nye salgsfif, når
det gælder om at få fluefiskere til at blive ved med at købe nye, smarte
liner i håb om at kaste et par meter længere...

Per Gade

P.S. Så vidt jeg husker fra "gode, gamle dage" her i gruppen, har I to svært
ved at blive enige om nogetsomhelst - og altså heller ikke noget så banalt
som rens af flueliner )

P.P.S. Ja, man skal passe på miljøet, samtidig med at man passer på sine
flueliner. Det er jo også noget griseri, hvis man på grund af manglende
vedligeholdelse skal smide dem ud tidligere end det er nødvendigt - så må
det trods alt være relativt set en anelse mere miljøvenligt at bruge en
eller anden form for rengøringsvæske, tænker jeg

Fra : 3F

Dato : 27-10-04 19:29

Start med med jævne mellemrum at "vaske" linen i sævespåner/brunsæbe skyld
efter i lunken vand, renser linen - BRUG IKKE SULFO da det vil linen til at
tørre ind, og få den til at krakkelere...

selv skyller jeg linen under vandhanen efter hver tur, og giver den
lineconditioner (orvis til 99 DKK) - deter en lille flaske men der skal kun
1-2 dråber til hver gang, på et lille stykke vaskeskin (bruger det samme
stykke hver gang, så man ikke bruger unødig fedtstof til at mætte kluden
hver gang)

jeg kender nogle, der i stedet for dyr lineconditioner, bruger
vandhanefedt/silicone, en tube koster vist en 30-40 DKK

Personligt syntes jeg at det er en god investering, at passe på en dyr
flueline (ca. 700 DKK), desuden gør den linen blød og glad, er meget nemmere
at kaste med, og vigtigst af alt giver et par meter mere i længde.

Hilsen, Bjarne Duus
www.fiduusen.dk

Fra : Carsten Beck

Dato : 28-10-04 14:37

Jeg vil lige nævne, at ingen kemikalieprodukt i dag må bruges, uden at
der ligger et data-/miljøblad på produktet. Eksempelvis kan man på
www.Alaska.dk finde datablade på deres produkter. Der står meget mere
end bag på dåsen!
Det bør også gælde produkter fra producenter, som hælder det på små
flasker og sælger det som det eneste rigtige! Bed grejbutikkerne om at
få datablad med, næste gang I køber et kemikalieprodukt!!