Byg wrap
Fra : Liz B.

Dato : 25-10-04 10:09

Er der nogen herinde som har fodret heste med byg wrap?

Jeg fik wrappet 1½ ha byg med græs underlag, da vejret ikke tillod høst i
år. Ergo, jeg skal til at fodre med wrappen og køb halm hjem! Surt. Byggen
var ret tørt da det blev wrappet. Faktisk burde den have været wrappet et
par dage forinden. Suk!

Men jeg vil gerne vide om andre har erfaringer, god eller dårlig, om der er
noget jeg skal pas på med, osv. Jeg starter langsomt op, og regner heller
ikke med at de skal have så meget - det feder vist nok.

Hilsener Liz

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 25-10-04 13:08

Liz B. wrote:
> Er der nogen herinde som har fodret heste med byg wrap?

Jeg har ikke selv fodret med det, men jeg kan komme med lidt generelle
betragtninger.

> [...]
> Surt. Byggen var ret tørt da det blev wrappet. Faktisk burde den
> have været wrappet et par dage forinden. Suk!

Wrap til heste må gerne være lidt mere tørt end ellers, da de er mere
følsomme overfor skimmel osv. end f.eks. køer.

> Men jeg vil gerne vide om andre har erfaringer, god eller dårlig, om
> der er noget jeg skal pas på med, osv. Jeg starter langsomt op, og
> regner heller ikke med at de skal have så meget - det feder vist nok.

Man skal vel generelt passe på med wrap, men hvis det er tørt er der nok
mindre at passe på. Men lugt alligevel altid til wrappen inden du
udfodrer den, og hold godt øje med evt. døde dyr i wrappen.

Wrap feder mere end så meget andet. Det kan evt. være en god idé at give
andet tilskud af vitaminer og mineraler, hvis man fodrer med små mængder
meget nærende foder.

Wrap vil nok i øvrigt heller ikke i sig selv dække hestene ind med
vitaminer og mineraler.

-dennis

Fra : Liz B.

Dato : 25-10-04 21:04

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk.FJERN> skrev i en meddelelse

> [...]
> meget nærende foder.
>
> Wrap vil nok i øvrigt heller ikke i sig selv dække hestene ind med

Hi Dennis og tak for svaret.
Jeg har ellers, med stor held, fodret med wrap hø, altså rent klovergræs, de
sidste tre år. Og er begejstret for det. Det er hestene også. Men har
aldrig prøvet med byg!
Vitaminer og mineraler får de jo også, ligeledes får de lidt kraftfoder,
betfor, æbler, gulerødder, olie, samt lidt lucerne for at forlænge
tyggetiden. Wrappen er til at gumle på, ligesom hø, om natten og senere
døgnet rundt. Græsset gror endnu har jeg konstateret.

Hilsen Liz