Problemer, problemer (Asus PC-DL)
Fra : Thomas Voller

Dato : 24-10-04 12:55

Hej bundkort-eksperter.

Jeg har for nyligt købt nyt bundkort (Asus PC-DL Deluxe). Jeg har kun haft
problemer med det...

1. Grafikkort.
Bundkortet vil ikke boote med et high-end grafikkort i systemet. Jeg har
prøvet med et Asus GeForce 4 4600 TI og et GeForce FX 5900 XT. Når et af
disse grafikkort sidder i systemet, så booter systemet ikke. Intet bip fra
systemhøjtaleren, skærmen tænder ikke, ingenting. Mine blæsere i kabinettet,
på CPU'erne og på grafikkortet bliver tændt, men derefter... Ingenting.
Installerer jeg et ældre GeForce FX 5200, så virker systemet fint.
Læs evt. mere her:
http://forums.2cpu.com/showthread.php?s=&threadid=57030

2. CPU'er
Af og til når systemet booter, så bliver mine processore ikke fundet
korrekt. Systemet opdager kun "3" af mine "4" processore (2 fysiske CPUer
med HyperThreading). Læs evt. mere her:
http://forums.2cpu.com/showthread.php?s=&threadid=57253

3. Boot.
Når jeg forsøger at boote systemet efter computeren har været slukket, så
får jeg ofte en "Disklæsningsfejl. Tryk Ctrl+Alt+Delete for at genstarte."
Genstarter jeg så computeren (måske et par gange) så booter systemet fint
fra harddisken og Windows bliver indlæst.

4. Genstart.
På det seneste er computeren begyndt spontant at genstarte mens den er igang
med at indlæse Windows. Det er ikke et varmeproblem. Begge CPU'er ligger på
ca. 40 grader celcius.

Jeg er ved at give op. Jeg kan ikke bruge en computer, der kun virker
nogengange. Jeg synes efterhånden jeg har prøvet så meget, at jeg tror jeg
har fået et defekt bundkort... Kan nogen hjælpe med at be- eller afkræfte
det?

Mvh. Thomas.

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 24-10-04 21:22

"Thomas Voller" <voller@nospam-voller.dk> skrev i en meddelelse
> Hej bundkort-eksperter.
>

> Jeg har for nyligt købt nyt bundkort (Asus PC-DL Deluxe). Jeg har kun haft
> problemer med det...

--Snip

> [...]
> har fået et defekt bundkort... Kan nogen hjælpe med at be- eller afkræfte

For mig lyder det umidelbart som et strøm-problem,
men et defekt motherboard kan naturligvis ikke udelukkes.

--
Henrik Nielsen
henrik@configdata.dk

Fra : Thomas Voller

Dato : 25-10-04 00:01

"Henrik Nielsen" <nospam@invalid.dk> skrev
> For mig lyder det umidelbart som et strøm-problem,
> men et defekt motherboard kan naturligvis ikke udelukkes.

Jeg har en 550W Antec PSU. Den burde vel nok kunne drive systemet, antager
jeg?

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 25-10-04 22:53

"Thomas Voller" <voller@nospam-voller.dk> skrev i en meddelelse
> "Henrik Nielsen" <nospam@invalid.dk> skrev
>

> Jeg har en 550W Antec PSU. Den burde vel nok kunne drive systemet, antager
> jeg?

Ja, det skulle jo ikke være et problem. -Hvis den er OK.

Det er nærmest dit Punkt 1 & 3 der umidelbart tyder på strømmangel.

Kan ikke boote med grafikkort med højt strømforbrug, og kan ikke
levere strøm nok til at boote når den samtidig skal få harddiske til at
spinne op (harddisken/e bruger mest strøm når de skal spinne på i hastighed,
når du bruger ctr-alt-del er de allerede på vej op i hastighed, og de bruger
derfor mindre strøm, og giver dig en chance for at boote)

Ud fra din fejlbeskrivelse ville jeg checke om PSU´en er OK.

Fra : Thomas Voller

Dato : 26-10-04 14:11

"Henrik Nielsen" <nospam@invalid.dk> skrev
> Ud fra din fejlbeskrivelse ville jeg checke om PSU´en er OK.

Gerne. Hvordan gør jeg? Jeg har ikke umiddelbart nogle andre PSU'er at
udskifte med?

Mvh. Thomas.

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 26-10-04 23:00

> "Henrik Nielsen" <nospam@invalid.dk> skrev
>

> Gerne. Hvordan gør jeg? Jeg har ikke umiddelbart nogle andre PSU'er at
> udskifte med?

Får den målt igennem under hård belasting.

Har du ikke selv grejet til det, kan det være at der
er en lokal radio/tv forretning med eget værksted,
som måske være behjælpelige hvis du medbringer
en pose basser.

Ellers -Hvis du har samvittighed til det, køb en anden
over nettet, -test, og returner den inden 14 dage.