Maxi 77 spørgsmål,
Fra : Poul Kongsfelt

Dato : 24-10-04 12:29

Jeg er tæt på at købe en Maxi 77 fra 1978, men har et par spørgsmål som
brugerne af denen side måske kan svare på.

Motor:

Båden er med indbygget Vire 7 hk benzin motor. umiddelbart kører den godt,
og den ser pæn ud (ilagt 1993).

Er der nogen der ved noget om denne motor. Jeg har hørt, at den ikke er
særlig holdbar, men det er vel lidtmed vedligeholdelse at gøre.

Tierods/røstjern:

Båden er forsynet med røstjern, men de er lavet med en wire og samlet med en
almindelig vanteskrue. Umiddelbart ser det ud som om det ikke er standard,
men det ser ud til at være lavet i håndværksmæssigt god stand. Er det noget
der holder, eller skal der originale røstjern monteres for at det holder?

Sprækker:

Der nogle små sprækker i gelcoaten, især ved specterne, er det noget der er
kriminelt.

Rulleforsejl:

Kan det lade sig gøre, rimeligt billigt at montere det eksisterende genua
som en rullegenua og hvad skal der evt. til for at få det til at fungere.

Venlig hilsen

Poul (forhånbentlig kommende maxiejer)

Fra : Steffen Skov

Dato : 24-10-04 15:56

"Poul Kongsfelt" <poul.kongsfelt@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er tæt på at købe en Maxi 77 fra 1978, men har et par spørgsmål som
> brugerne af denen side måske kan svare på.

Hej Poul
Prøv hjemmesiden:
www.maximalt.dk

Her er mange flinke mennesker, der vil hjælpe.
Hilsen steffen

Fra : Ole Pagh

Dato : 24-10-04 16:04

Poul Kongsfelt wrote:

> [...]
>
> Er der nogen der ved noget om denne motor. Jeg har hørt, at den ikke
> er særlig holdbar, men det er vel lidtmed vedligeholdelse at gøre.

En 11 år gl. Vire skulle være OK i en del år endnu, hvis den er velholdt og
i øvrigt ikke ligner noger katten har slæbt med ind...

Jeg lagde selv en ny Vire i min daværende Pd26 i starten af 90'erne og den
fungerede uden problemer i de 9 år jeg siden havde båden.

Motoren er noget tørstig og oser en del pga den simple 2 takt.
Svjh brugte den omkring 3-4 liter pr time ved 4-4,5 kn hastighed.
De 2 bådtyper (Maxi77 og Pd26) kan i den sammenhæng vist godt sammenlignes
.

Der findes en hjemmeside for Vire 'nørder'. Den er fuld af gode tips og
tricks.
Sjovt nok er hjemmesiden vist irsk, selv om motoren er dansk fremstillet
(dog oprindelig finsk).
http://gofree.indigo.ie/~vire7/

På vores Pd26 klubs hjemmeside er der en længere tråd i Forum om en Pd ejer
der overvejer at udskifte Viren med en Diesel, men alligevel ender op med at
få motoren renoveret hos Masnedø som fremstillede motoren indtil
produktionen blev indstillet for nogle år siden.

http://www.pd26.dk/ > Forum > Udskift VIRE 7 til diesel

--
hilsen
Ole

Fra : Torben Bach

Dato : 24-10-04 16:12

> [...]
> som en rullegenua og hvad skal der evt. til for at få det til at fungere.

Øvrige spørgsmål kan jeg ikke svare på.
Spørgsmålet om rulleforsejl er så, hvad du mener er rimeligt billigt.
Jeg har fået min genua rettet til og har købt rullesystemet Furlex 100.
Samtidigt fik jeg sat slæder i mit storsejl, og for det hele (selvmontering
af rullesystemet ved hjælp af gode råd her fra gruppen) kostede det mig
omkring 7.500 kr., men kun fordi jeg valgte at få klaret det med sejlene
uden for sejlsæsonen, hvor mange sejlmagere giver ml. 10-20 % i rabat for så
vidt angår det, der skal gøres med sejlene.

Jeg har ikke fortrudt, selvom 7.500 kr. også er en slags penge!

--
Husk - at hver morgen er den
første dag i resten af dit liv!

Fra : Guran

Dato : 25-10-04 19:20

"Poul Kongsfelt" <poul.kongsfelt@tdcadsl.dk> skrev i meddelandet

> Jeg er tæt på at købe en Maxi 77 fra 1978, men har et par spørgsmål som
> brugerne af denen side måske kan svare på.

Om det är Maxi 77:an på maximalt.dk med byggenr. 2090 så är det inte en
årsmodell 1978 utan en tidig årsmodell 1977. Detta kan du kontrollera på
denna länken
http://www.maxisidorna.com/maxibatarna/tillverkningsar.jsp

> [...]
> noget
> der holder, eller skal der originale røstjern monteres for at det holder?

Vad som gäller för tierods är att det vanligaste, och även de som monterades
i orginal från år 1978 är gjorda av rostfri rundstag 8mm som svetsas till
en vantskruv (finns bilder på maximalt.dk)
En annan vanlig variant är ett plattjärn 5x25 mm ca 820 mm längt. Men
krafterna som ska samlas i tierods är endast dragkraft så det skulle fungera
med vajer.
Lycka till med båtköpet ditt val verkar bra.

Rgds
Guran