Varmere CPU efter BIOS-opgr.
Fra : Mats

Dato : 23-10-04 16:53

Jeg har et ASUS P5AD2 premium bundkort, efter en flash med den seneste BIOS
er min CPU steget med ca. 10 grader!!(Både i idle og full load) Er der nogen
der har oplevet noget tilsvarende, og kan man flashe en gammel BIOS over en
nyere? (overvejer nemligen dette)
vh. Mats

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 23-10-04 17:39

On 2004-10-23, Mats <mm@cybercity.dk> wrote:
> Jeg har et ASUS P5AD2 premium bundkort, efter en flash med den seneste BIOS
> er min CPU steget med ca. 10 grader!!(Både i idle og full load) Er der nogen

Ja det kan godt være sket hvis man ændrer i nogle registre der styrer
samspillet mellem cpu og northbridge.

> der har oplevet noget tilsvarende, og kan man flashe en gammel BIOS over en
> nyere? (overvejer nemligen dette)

Du kan sagtens nedgradere --- hvis du kan finde den gamle bios!

Thomas

Fra : Laziter [9440]

Dato : 23-10-04 18:03

"Mats" <mm@cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
nogen
> der har oplevet noget tilsvarende, og kan man flashe en gammel BIOS over

Hvordan aflæser du temperaturen på din CPU?
Den sensor der sidder på dit bundkort kan du ikke regne med, den er ikke
kalibreret.
At flashe BIOS tilbage til den gamle kan sagtens lade sig gøre, men det
giver kun falsk tryghed, hvad nu hvis den nye aflæser korrekt temperatur?

Mvh
Benjamin

Fra : Tonny Poulsen

Dato : 23-10-04 18:07

> [...]
> der nogen der har oplevet noget tilsvarende, og kan man flashe en gammel
> BIOS over en nyere? (overvejer nemligen dette)

Kan også tænkes at du bare nu har enten en mere præcis udlæsning eller en
mindre præcis. med andre ord måske er der ikke ændret en mm på din temp men
bare på udlæsningen.
mvh tp

Fra : Brian Lund

Dato : 23-10-04 18:22

> [...]
nogen
> der har oplevet noget tilsvarende, og kan man flashe en gammel BIOS over

Hvilken CPU, og hvor varm før, og nu?

Der er flere muligheder; det kan være at de har ændret i programmet så den
nu viser mere korrekt eller måske har de ændret i indstillingerne for Vcore
pga. evt. for lav Vcore som standard...

Det er derfor ikke sikkert at din CPU reelt er varmere nu, end før...

Brian

Fra : Mats

Dato : 23-10-04 22:09

> Hvilken CPU, og hvor varm før, og nu?
jeg har en Pentium 4 550 3.4 GHz
før- idle: ca. 35 grader
før- full load: ca.55-58 grader
efter- idle: 45 grader
efter- full load: op til 70 grader
jeg ser temp. dels i BIOS-hardware monitor og i Windows- Asus Probe
Comp. kører fint ellers, det er bare lidt pudsigt syns jeg....