ORDER BY, tekstfelter
Fra : Michael Foged

Dato : 23-10-04 13:55

jeg er ved at lave en database over cd'r.
I den forbindelse vil jeg gerne have en sorteret udskrift, og det kan
ORDER BY jo klare, men...

5 rækker i en tabel gruppe_navn:

The Doors
Focus
Jeff Beck Group
Stevie Ray Vaughan
Led Zeppelin

skal sorteret komme ud som:
Jeff Beck Group (beck)
The Doors   (doors)
Focus   (focus)
Thin Lizzy   (thin lizzy)
Stevie Ray Vaughan   (vaughan)

det i parantes angivne er order by kriteriet.

Dette har jeg forsøgt at løse ved at oprette en ekstra kolonne (prepend)
i tabellen, til alt det der ikke skal sorteres efter (jeff,the,stievie
ray). Men så vil en søgning på "the doors" jo resultere i 0 raekker.

Nogen ideer til hvordan jeg kommer rundt om den?

Michael Foged

Fra : ///JJ

Dato : 23-10-04 14:17

Michael Foged wrote:
> [...]
> resultere i 0 raekker.
>
> Nogen ideer til hvordan jeg kommer rundt om den?

Så skal du vel lave en dobbelt søgning og vise begge resultat-sæt - jeg kan
ikke se hvordan du forventer at kunne det ovenstående med matematisk logik?

///JJ

Fra : Michael Foged

Dato : 23-10-04 14:38

On Sat, 23 Oct 2004 15:16:45 +0200, ///JJ wrote:

> Så skal du vel lave en dobbelt søgning og vise begge resultat-sæt - jeg kan
> ikke se hvordan du forventer at kunne det ovenstående med matematisk logik?

Jeg vil nødig lave flere queries end nødvendigt, derimod har jeg ikke
noget pladsproblem.

Jeg er begyndt at overveje en ekstra kolonne i
tabellen, udelukkende til at sortere på. Dette betyder _kun_ en anelse
redundante oplysninger.

Michael Foged

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-10-04 23:36

Michael Foged skrev:

> Jeg er begyndt at overveje en ekstra kolonne i
> tabellen, udelukkende til at sortere på.

Den fremgangsmåde benyttes i flere af de databaser jeg arbejder
med. Det fungerer fint, selv om der selvfølgelig er lidt redundans
der skal tages højde for ved opdatering og indsættelse.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Michael Foged

Dato : 24-10-04 08:24

On Sun, 24 Oct 2004 00:36:24 +0200, Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Den fremgangsmåde benyttes i flere af de databaser jeg arbejder
> med.

Så er det også godt nok til min lille hobby db.

Michael Foged