Anbefaling af kikkert
Fra : Steen Suder, privat

Dato : 21-10-04 22:00

Med fare for at poste off topic; jeg kan dog ikke se bedre grupper.

Min far fylder 60 senere i år og vi vil gerne give ham en erstatning for
den kikkert, han fik i 50 års fødselsdagsgave og senere blev stjålet.

Han er hverken jæger eller ornitolog, han bruger briller og har ikke
længere den mest rolige hånd.

Han holder af at køre eller gå en tur i ny og næ, mest i dagtimerne, og
vil gerne have en god kikkert med på sine småture.

En god kikkert er uden for rækkevidde af økonomiske årsager, men hvad
kan man så?

Jeg påtænker en gummiarmeret prismekikkert med dioptrikorrektion i
mindst det ene okular. Den skal være noget i retning af 7X 50, altså
ikke for høj forstørrelsesgrad, da den skal bruges i frihånd og rimeligt
lysstærk.
Prisrammen er ca. 1200,- eller der omkring.

Er det den rigtige kikkert at forære ham?
Hvor køber jeg den henne (jeg bor i Århus) til en fornuftig pris?
Kan det betale sig at købe den på nettet? I givet fald hvor?

FUT: dk.fritid.jagt

--
Steen Suder

Fra : Stig Linander

Dato : 22-10-04 12:34

Thu, 21 Oct 2004 22:59:36 +0200, skrev Steen Suder bl.a. ...

> Med fare for at poste off topic; jeg kan dog ikke se bedre grupper.

Ikke spor off topic - i hvert fald ikke i dk.fritid.ornitologi ...

> Jeg påtænker en gummiarmeret prismekikkert med dioptrikorrektion i
> mindst det ene okular.

Er der ikke altid dioptrikorrektion i netop ét okular?
Den skal jo kun korrigere for forskellen mellem de to øjne.

> Den skal være noget i retning af 7X 50, altså ikke for høj
> forstørrelsesgrad, da den skal bruges i frihånd og rimeligt
> lysstærk.

Forstørrelsesgraden på 7x er sikkert ok.
Men 50mm objektiv - det er alt for meget.

Udgangspupillen (diameteren af det lysbundt der forlader kikkerten i
okular-enden) er objektiv-diameteren/forstørrelsesgraden - for en
7x50 kikkert altså 50/7 mm = ca. 7 mm.
Der er ingen grund til at vælge en kikkert med en udgangspupil der
er større end diameteren af øjets pupil.
Max. diameter af øjets pupil aftager med alderen - for børn og
teenagers kan den komme op på 7 mm, men for mennesker i din fars
alder kommer den næppe over 5 mm. Så det er højst 5 mm af lysbundtet
på 7 mm der kommer ind i øjet - resten er spildt.

En 7x35 kikkert - med en udgangspupil = 35/7 mm = 5 mm - vil altså
være lige så lysstærk for din far som en 7x50 kikkert.

En 7x35 kikkert er ikke så tung som en 7x50 kikkert - den fylder
heller ikke så meget - er altså mere behagelig at have med.

Den vil også - alt andet lige - være billigere. Eller: du kan få en
kikkert med en bedre optisk kvalitet for de samme penge.

Jeg kan tilføje, at de fleste fuglekiggere bruger kikkerter med kun
4 mm udgangspupil, f.eks. 10x40 eller 8x32.

> Kan det betale sig at købe den på nettet? I givet fald hvor?

Normalt plejer jeg at anbefale www.naturbutikken.dk, men lige en
7x35 indenfor din prisramme har de ikke.
Danmarks Naturfredningsforening www.dn.dk har en Minolta Classic
7x35 til 800,- man hvor god den er ved jeg ikke.

Held og lykke.

Mange hilsner,

Stig.
--
Stig Linander | Farum - Denmark | http://www.linander.dk/stig/
The Ophiuchan | 55d49'N 12d21'E | mail: "Who am I?" on Home Page

Fra : Kito

Dato : 22-10-04 07:06

"Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> --
>En klog mand sagde engang til mig da vi snakkede om kikkerter. Jeg spurgte
Han svarede mig, at den bedste kikkert er den du har med.og det skal forstås
på den måde at det er ikke meget ved at have en Swarrovski kikkert hjemme i
skabet til 10.000 kr med alt hvad der dertil hører og som, så samtidig vejer
en del.
Istedet for bruger jeg nu en lille kikkert som sidder i mit bælte og vejer
ganske lidt, den er altid ved hånden.
Prisen for den er ca. 300 til 400 kr.
problemet kan være i nogle af de små modeller, hvis man bærer briller.
Håber du kan bruge svaret til noget.

Vh
Poul

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 22-10-04 08:05

On Thu, 21 Oct 2004 22:59:36 +0200, "Steen Suder, privat"
<sfs_news_spam@suder.dk> wrote:

> [...]
>Hvor køber jeg den henne (jeg bor i Århus) til en fornuftig pris?
>Kan det betale sig at købe den på nettet? I givet fald hvor?

Jeg vil, hvis han bruger briller, anbefale en Nikon 8x36 Sporter til
1695,-

Den er til at holde roligt med 8x, og god til briller, da eye relief
er 20 mm.

Hvis han _ikke_ bruger briller i marken, så en Nikon 8x40 Action til
860,-

Den har en eye-relief på 12 mm, så den er uegnet til briller.

Jeg har haft dem begge i hånden. Selv om vægten er omtrent ens, føles
Sporter tungere, da den er lidt mere kompakt.

Skarpheden for disse modeller er udmærket. De er produceret i Kina, så
der er noget for pengene. Det du ikke køber er den ekstreme robusthed,
som _meget_ dyrere kikkerter har.

Alternativt på www.ebay.co.uk kan du finde en øst-zeiss 8x30. De går
som regel for 50 til 80 £. De er gammeldags, ca. 30 år gamle i
designet og reelt, men særdeles fremragende og meget robuste. Visse
sælges med betegnelsen Mint, hvilket vil sige, at de er som nye. Nogle
bedstemødre har aldrig brugt dem.

med venlig hilsen

John

Fra : JK (at mail dot dk)

Dato : 22-10-04 08:14

http://www.eksperten.dk/priser/fotovideo/fotovideo-vis.asp?Kode=F001277

http://www.eksperten.dk/priser/fotovideo/fotovideo-vis.asp?Kode=F001280

> [...]
>designet og reelt, men særdeles fremragende og meget robuste. Visse
>sælges med betegnelsen Mint, hvilket vil sige, at de er som nye. Nogle

Link til en 50 £'er:
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=6124006077&ssPageName=STRK:MEWA:IT

Mint:

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=6123747270&ssPageName=STRK:MEWA:IT

Man søger under Binoculars, f.eks. efter zeiss
Der er ingen told med handel i UK.

Så er det bedre underbygget.

mvh

John

Fra : Aske

Dato : 22-10-04 10:18

Hi Steen, Du kan sagtens få kvalitetskikkert for omkring en tusse,
lad dig ikke friste af de smarte små kompakt kikkerter, uanset hvad de
lover, duer de ikke til brillebærere. 7 x 30 er et udmærket valg, men det er
vigtigt at synsfeltet er bredt f. eks 120 m. på 1000 m. afstand, Kik baglæns
gennem kikkerten, i en kvalitetskikkert skal du se et rundt billede.
skal det være luxus, kan du se en "Steiner Safari 8 x 30" den står øverst
på min ønskeseddel, en god solid handy kikkert, med masser af lys.
hilsen varmearne

Fra : Aske

Dato : 22-10-04 12:58

Steiner Safari kan købes hos Spejder Sport ca 1250 kr.