Bundfilter med spandfilter løsning mod ski~
Fra : Kasper friis

Dato : 21-10-04 17:20

Jeg har altid haft masse af skidt nede i stenene i akvariet, som jo så skal
suges op en gang imellem, så da jeg for kort tid siden købte en
spandpumpe/filter prøvede jeg at lavet det med bundfilter.. dvs

under stenene ligger bundfilteret, vandet suges gennem stenene ned på bundet
og op gennem en slange til spandpumpen, det filtreres og sendes ud igen i
toppen akvariet, hvor det så laver bevægelse i vandet...

jeg håber denne løsning gør at jeg ikke skal suge bunden så ofte.. der vil
jo altid være skidt som ikke kan komme gennem stenene, eller der ikke bliver
suges lige kraftigt gennem stenene alle steder så der ligger sig skidt der..
ud over det får jeg jo aldrig de store ting, div blad rester osv.. så det må
jeg tage med hånden når der er noget..

Men men det kunne jo være nogen har prøvet det før mig, og dem vil jeg da
gerne lige hører fra, så jeg evt kan lave om på det hvis det er nødvendigt..
:)

--
Kasper Friis

Fjern "FJERN" inden reply til mig

Fra : John Jensen

Dato : 21-10-04 18:55

"Kasper friis" <pizzabagerFJERN@mobil.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Men men det kunne jo være nogen har prøvet det før mig, og dem vil jeg da
> gerne lige hører fra, så jeg evt kan lave om på det hvis det er

Den måde du skitserer her er en af mulighederne, men du har jo stadig alt
"skidtet" samlet nede i bundlaget,
en anden mulighed er at gøre det omvendt, nemlig suge ned i spandefilteret
på normal vis, og så sende det
tilbage i akvariet via bundfilteret, altså sådan at det rensede vand kommer
op igennem bundlaget.

/ John

Fra : Mikkel Stepién Munk

Dato : 21-10-04 20:04

Hvis man har et relativt effektivt filter på sit akvarium og man laver de
obligatorisk vand ( evt. med slamsuger ) ser jeg det altså ikke som det
store problem, at man kan rode lidt skidt op...

M.

Fra : Kasper friis

Dato : 29-10-04 12:28

> kommer

Den løsning prøvede jeg først, men problemet der er at der ikke kommer noget
særlig cirkulation i vandet eller vandoverfladen, også kommer der jo nok til
at mangle ilt på et tidspunkt.. :(

men man kunne jo ogsø prøve at vende flowet en gang imellem, bare i et par
timer, så det trykket vandet op gennem stenene, det må da puste noget af det
der ikke kan komme gennem stenene op i akvariet igen.. også sætte den
tilbage til at suge derfra, så er der vel hurtigt renset ud :)

Fra : Tomasz

Dato : 25-10-04 22:09

> [...]

> på normal vis, og så sende det
> tilbage i akvariet via bundfilteret, altså sådan at det rensede vand

Hej

Kan det måske være en fordel at køre 2 systemer på samme tid, dvs.
bundfilter og spandfilter uafhænge af hinanden i det samme akvarium ?
Det bare spørgsmål.

MVH
Tomasz

Fra : Kasper friis

Dato : 29-10-04 12:23

> [...]
>
> Kan det måske være en fordel at køre 2 systemer på samme tid, dvs.
> bundfilter og spandfilter uafhænge af hinanden i det samme akvarium ?

Det kunne man også godt, men hvis det virker fint med en spandpumpe hvorfor
så 2?

Til det med skidtet, jeg ved jo ikke endnu om skidtet samles i bunden, det
kunne jo være bundfilteret suger en stor del af det med ud, også kan man
vente længere tid før man behøver suge bunden med sugedimsen.. det ville da
være lækkert :)

Kasper friis

Fra : Mikkel Munk

Dato : 29-10-04 12:28

Så vidt jeg er orientereret, fjerner et bundfilter ikke skidt i den
forstand, men bruger derimod bundlaget som filtermateriale - correct me if
I'm wrong here...???

Mikkel

Fra : Jørgen

Dato : 29-10-04 16:57

> [...]
>
> Men men det kunne jo være nogen har prøvet det før mig, og dem vil jeg da
> gerne lige hører fra, så jeg evt kan lave om på det hvis det er

Hej Kasper
Når du bruger bundfilter er det vigtigt at have groft grus i den rigtige
tykkelse, da det ellers vil pakke sammen.
Jamen hvor groft og hvor tykt?
Ja det afhænger helt af hvor belastende dine fisk er - det skal du prøve dig
frem med.
Hvis du ser ting, der ligger på bunden uden at forsvinde, så er bundlaget
ikke groft nok, eller også er det for tykt.
Husk også, at nogle få bundfisk f.eks. smerlinger er gode til at "flytte"
eventuelle tendenser til opsamlet skidt på bunden. Det er jo gerne bag
trærødder og lignende, der kan opstå lidt slam.
Hilsen
Jørgen

Fra : Ole Larsen

Dato : 30-10-04 09:07

Jørgen wrote:
> [...]
> eventuelle tendenser til opsamlet skidt på bunden. Det er jo gerne bag
> trærødder og lignende, der kan opstå lidt slam.

Med bundfilter opnår du i hvert fald 2 (to) ting, hvis det virker.
1) du får kørt vandet igennem snavset og det virker som når du rører
rundt i en kop kaffe, du lige har kommet sukker i: Opløsning af det
faste i væsken.
2) cikulation omkring planterødder, og det er der ikke mange planter der
synes om

Mvh
Ole