Juwel filter
Fra : H.S.

Dato : 21-10-04 14:20

Med mit akvarie fulgte et filter, hvor der er en blå svamp i, en sort (kul)
'svamp' og et fint hvidt filter.

Skal sådan noget skiftes, siden man kan købe disse fra ny ? Eller hvad skal
man. Har hørt nogen sige man skal helt fjerne kul filteret efter noget tid ?

Henrik
Aloe Vera og produkter til personlig pleje:
http://www.hstrading.dk/

Fra : Jens Jensen

Dato : 21-10-04 14:56

"H.S." <Henrik@hstradingNOSPAM.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
skal
> man. Har hørt nogen sige man skal helt fjerne kul filteret efter noget tid
?

Diverse filtermaterialer skyller man bare. "en sort (kul) 'svamp'" hmm....
Hvis den virkelig består af aktiv kul, så kan man ikke rigtig skylle den.
Man behøver ikke kul i sit filter i et normalt sundt akvarie.

Fra : H.S.

Dato : 21-10-04 15:30

"Jens Jensen" <Jens@Jensen.dk> skrev i en meddelelse
> Diverse filtermaterialer skyller man bare. "en sort (kul) 'svamp'" hmm....
> Hvis den virkelig består af aktiv kul, så kan man ikke rigtig skylle den.
> Man behøver ikke kul i sit filter i et normalt sundt akvarie.

Den er sort og jeg mener bestemt der står 'kul' i vejledningen til akvariet.
Den fulgte med mit 'start-sæt' med akvarie, pumpe, lys osv....

Skal jeg fjerne den ?

Fra : Kasper friis

Dato : 21-10-04 17:21

Fjern "FJERN" inden reply til mig
> [...]
akvariet.
> Den fulgte med mit 'start-sæt' med akvarie, pumpe, lys osv....

Ja fjern den.. den har du ikke brug for i et fungerende akvarie.. men gem
den.. kan være nyttig til at fjerne medicin rester osv, hvis det skulle
ske.. :)

Fra : Thomas

Dato : 23-10-04 08:15

> [...]
> skal
> man. Har hørt nogen sige man skal helt fjerne kul filteret efter noget tid

Jeg har også juwel akvarie. jeg køber ikke juwel's dyre vat filter og kul
svampe.
Aktivt kul er ikke noget man skal køre med som man godt kan få indtryk af
når man læser
juwel's brugsforviring.

Og hvorfor bruge så mange penge på de svampe når man kan købe en pose
filtervat til billige penge
Aktivt kul kan man også købt i poser. Brug en filtersok og lidt filtervat.
Drys et lille lag på et stykke
filtervat tag et nyt stykke filter vat og læg oven på det første stykke hvor
Kulet er på. og bagefter ind i filtersoken. Derved har du lavet et noget
billiger kulfilter. Et kulfilter virker ikke mere end 2-3 uger.

Det filter kammer som er i mit juwel akvarie bruger jeg som mekaniskfiler.
Jeg har så ved siden af et
spand filter som biofilter.

Mvh. Thomas

Fra : Ole Larsen

Dato : 23-10-04 08:44

Thomas wrote:

> Det filter kammer som er i mit juwel akvarie bruger jeg som mekaniskfiler.
> Jeg har så ved siden af et
> spand filter som biofilter.

Læste for nogen tid siden om et digitalfilter, men jeg kan ikke huske
hvor. Nogen, der kender til det?
--
Vh
Ole

Fra : H.S.

Dato : 26-10-04 09:26

"Thomas" <tb_aalborg[fjern)@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Det filter kammer som er i mit juwel akvarie bruger jeg som mekaniskfiler.
> Jeg har så ved siden af et
> spand filter som biofilter.

Tak for dine råd.

hvad er et mekanisk filter ?
og hvad er fordelen ved et udvendigt filter, fremfor et indvendigt ?

Fra : Jens Jensen

Dato : 04-11-04 10:12

> hvad er et mekanisk filter ?

Jeg er ikke helt sikker, men jeg regner med, at det er et filter, som
fjerner synlige "genstande" i vandet, hvor et biologisk filter fjerner det
som man ikke kan se, så som ammoniak og nitrit.

> og hvad er fordelen ved et udvendigt filter, fremfor et indvendigt ?

Tja, det fylder jo ikke noget i akvariet.