hvad skal der i pumpen?
Fra : Martin Bak

Dato : 21-10-04 12:23

Hej gruppe.

I forbindelse med, at jeg købte et andet akvarium, fik jeg en einhel 2213
pumpe med i købet. Men i spanden var der kun noget vat agtigt noget, der
konstant stoppede til. Spanden var fyldt helt op med det. På ydersiden er
der et klistermærke, hvorpå der er angivet nogle lag af forskelligt
materiale, der tilsyneladende skal være i spanden for at filtreringen sker
korrekt. Desværre er mærket ikke særlig tydeligt, og jeg kender ikke noget
til de viste materialer. Skal angivelserne følges slavisk, eller hvad er det
bedste at fylde i spanden og endelig, hvor meget servicering kræver sådan et
anlæg? (frekvenser for rensning, udskiftning af materiale etc.).

Håber nogen kan vejlede mig.

Martin

Fra : TomCK

Dato : 21-10-04 12:52

"Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk> wrote in message
> Hej gruppe.
>
> I forbindelse med, at jeg købte et andet akvarium, fik jeg en einhel 2213
> pumpe med i købet.
Den hedder nok EHEIM, mon ikke?
Du kan læse om pakning (altså fyldning med filtermateriale) hér:
http://www.akvarieforretningen.dk/Teknik/Eheim/Vejledning/Standard_vejl.html

>Men i spanden var der kun noget vat agtigt noget, der
> konstant stoppede til.
Den har været fyldt helt op med filtervat - det er for meget og for fint.

Jeg har selv en 2213, hvor jeg kører med kører med keramikrør og knust
lavesten i bunden, derefter to blå filtersvampe og ca. 5 cm. filtervat på
toppen. Det kører cirka et år uden rensning i et 80-liters akvarium. Men det
kommer jo an på, om ens fisk sviner meget eller ej. Når gennemstrømningen er
mærkbart nedsat, er det tid til rensning....

mvh
Tom

Fra : Jasper Norman

Dato : 21-10-04 22:46

Det er lidt en smagssag... Selv kører med nogle keramikrør i bunden.
Derefter har jeg fyldt en masse plasticspåner (fåes tit på div. fabrikker,
og er ganske glimrende) Øverst har jeg en smule filtervat til at tage det
finkornede. Mht. plasticspånerne er det et "anerkendt" filtermateriale, og
samtidig gør det jo ikke noget at det er gratis. Der er intet vundet ved at
købe de dyre "bio-balls" ellers lign. org. materialer. Det der er vigtigt
er, at filteret har en stor "overflade", og samtidig ikke afgiver gift i
vandet.

Jeg renser vel mit filter, Eheim 2217 (1000l) en gang hver 6. mdr. Jeg har
et 500l akv. men det kommer som sagt helt an på, hvor mange fisk, og hvor
ofte du skifter vand.

Mvh

Jasper

Fra : Ole Larsen

Dato : 22-10-04 02:57

Jasper Norman wrote:
> [...]
> er, at filteret har en stor "overflade", og samtidig ikke afgiver gift i
Og der er ikke mange plasttyper, der ikke afgiver (gift)stoffer.

--
Mvh, Ole Larsen - Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/muggler

Fra : Martin Bak

Dato : 22-10-04 09:43

"TomCK" <invalid@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> "Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk> wrote in message

> Den hedder nok EHEIM, mon ikke?

Jo -du har ret.

> [...]
> er
> mærkbart nedsat, er det tid til rensning....

Takker for svar. Så var min fornemmelse rigtig, -den _skal_ ikke stoppe til
flere gange ugl.

Martin>