[MSSQL] Importproblemer
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-10-04 14:40

Hej gruppe. Jeg har en række datafiler (Excel) jeg skal have lagt ind i
en sql-database (SQL2000).

Jeg har imidlertid et problem med at få sqlserveren til at bruge den
rigtige datatype. Mine id-numre (kun heltal) bliver til float-felter,
men hvad værre er bliver telefonnummerfelter og postnummerfeltet også
til floats. De værdier der så ikke kan presses ind i et float-felt
bliver bare kastet væk. Der kommer ingen fejlmeddelelse - men når jeg
kigger i tabellen er en masse oplysninger væk.

Jeg har tidligere klaret mig ved at indsætte dummy-poster med
tekstindhold i alle de felter der bliver misfortolket som floats, men
det er temmelig omstændeligt. Er der en smart metode til at fortælle
MSSQL om datatyperne når man importerer?

Jeg skal lige sige at jeg også har prøvet at importere som csv-fil - her
får jeg en besked om at der er for mange felter i en række (uden
angivelse af hvilken række). Der er ca. 6000 poster, så jeg kan ikke
bare skimme mig frem til en problemrække.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-10-04 15:08

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Jeg skal lige sige at jeg også har prøvet at importere som csv-fil -

En foreløbig løsning er at importere csv-filen til Access. Her kan jeg
selv specificere felttypen (det er meget mærkeligt i mine øjne at man
ikke kan det samme i MSSQL - det er trods alt temmelig mange gange
dyrere...)

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 20-10-04 16:11

"Jens Gyldenkærne Clausen" wrote

> Hej gruppe. Jeg har en række datafiler (Excel) jeg skal have lagt ind i
> en sql-database (SQL2000).
>
> Jeg har imidlertid et problem med at få sqlserveren til at bruge den
> rigtige datatype.

Du bruger vel import/export wizarden?
Vælg Excel 97/2000
Vælg Database
Der hvor du har hvilke data der liver kopieret til hvilke tabeller vælger du
transformation
Der er den grå knap til jøjre for destinations tabellen

Sig til hvis du har brug for yderligere hjælp
Du kan evt angive en SQL query til din data import

- Peter

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-10-04 22:07

Peter Lykkegaard skrev:

> Du bruger vel import/export wizarden?

Jep.

> Der hvor du har hvilke data der liver kopieret til hvilke
> tabeller vælger du transformation
> Der er den grå knap til jøjre for destinations tabellen

Ah - nu er jeg med. Jeg har godt nok fået lagt alle filerne ind i
Access, så de kan køres videre til sql-serveren, men jeg vil prøve
at huske det til næste gang.

Tak for hjælpen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 20-10-04 23:10

"Jens Gyldenkærne Clausen" wrote

> Ah - nu er jeg med. Jeg har godt nok fået lagt alle filerne ind i
> Access, så de kan køres videre til sql-serveren

Access er fremragende til rigtig mange ting og tit lidt overset i
proffesionelle sammenhæng
Specielt som ad-hoc værktøj er det rigtig godt

Ja det vil sige nu er jeg efterhånden så godt inde i MSSQL er det glider mer
og mer i baggrunden

> men jeg vil prøve at huske det til næste gang.

Ellers spørger du bare igen

- Peter

Fra : Jesper Sommer

Dato : 20-10-04 23:27

> Du kan evt angive en SQL query til din data import
>
> - Peter

Eller vi kan skrive en stump vbs/asp kode som udfører arbejdet ? Nu jeg
tænker over det, er det egentlig dumt at man ikke har 3-4 standard ASP
sider som man kan bruge til at manupulere en SQL database med i et
snuptag ... det ville jo tilføje alle script-sprogets styrker (uanset om
det var VBS, JS, Perl, osv).

På så godt som alle Windows maskiner i moderne tider - inklusiv en
Windows 2000 Server med en MS SQL Server - er der en aktiv IIS (og nej
vi gider ikke diskutere om det er fornuftigt lige nu - lad os holde os
til database debatten).

Nogen der vil være med til at udtænke et par smarte standard-sider som
vi kan dele med resten af grupen ?

- Jesper

Fra : ///JJ

Dato : 21-10-04 07:42

Jesper Sommer wrote:
> [...]
> til database debatten).
>
> Nogen der vil være med til at udtænke et par smarte standard-sider som

Først lige en sidenote til dit indlæg:
Jeg har med stor fornøjelse opdaget din (nyfundne?) tilstedeværelse her på
Usenet på tværs af mange grupper. Overalt hvor du skriver er det med et
konstruktivt og løsningsorienteret indhold og i en ånd sjældent set på
Usenet mere. Det synes jeg lige jeg ville rose!

Ang. dit forslag, hvad skal man kunne via de sider? Tænker du manupulation
af data eller administration af databasen? Synes det lyder som en god idé,
men der er jo ingen grund til at lave noget der allerede er lavet :). Der
findes sikkert en række web-værktøjer til mange ting på en sql-server. Hvis
vi taler eksisterende data, lavede jeg engang et universielt interface via
ASP-sider til oprettelse/redigering af indhold i tabeller. Siderne
undersøger hvilke datatype en tabels kolonner har og genererer deraf en
indtastnings/redigerings-side. Det var smart engang (hehe), men i dag kan
man nok lave noget bedre med .Net.

///JJ

Fra : Jesper Sommer

Dato : 21-10-04 17:34

> Først lige en sidenote til dit indlæg:
> <klippet-pinlige-ting-væk>

Mange tak

> Ang. dit forslag, hvad skal man kunne via de sider? Tænker du manupulation
> af data eller administration af databasen?

Begge dele. Hvis vi taler administration, så er der f.eks. en række ting
som mange brugere efterspørger, men ikke selv kan finde ud af at lave.
Til MSDE findes der ingen værktæj til administration eller hurtig
manupulation af data, så det er et godt eksempel på den slags. Hvordan
ændrer man f.eks. recovery model på en MSDE ? Eller opretter en ny tabel
? Det kan man ikke - man kan kun læse/skrive data gennem ODBC eller ADO
fra f.eks. Access eller Excel.

Men måske kunne man også forestille sig to ASP sider hvori man på den
første submittede en TXT fil, og på den anden valgte een eller anden
handling - f.eks. konvertering af ASCII data til et andet format (ny
delimitor, quotes om strings, osv) eller bulk-insert i en database på en
lid smartere måde end med et load statement.

Eksempel: Hr. Petersen (Hansen og Jensen er så brugt i forvejen)
arbejder i et firma som IT administrator, men har ikke selv baggrund som
programmør eller server-nørd. Petersens arbejdsgiver har en TXT datafil
med nogle med nogle navne og adresser som skal ind i en database, men
dato formater er måske forkerte eller noget i den stil.

Gruppen her er fyldt med konstruktive mennesker - så i stedet for at
forklare hvordan stakkels Petersen selv skal bruge "Microsoft Data
Transformation Services" (som har mystiske bugs rundt omkring) så kunne
man stikke ham ASP filerne, og forklare hvordan opgaven løses. Hvis vi
skrev den "grimt" med et hav af semi-overflødige variable, så kunne man
instruere Petersen i at rette i linie 27, og skrive "AS VARIANT" i
stedet for det der nu stod i forvejen ...

Eller hvad med noget så simpelt som dublet-konsolidering ? Det er vist
også set før her i gruppen ... og alle der har prøvet "Guiden fjern
dubletter" i Access er enten ved at græde eller grine sig halvt
fordærvet... den er simpelthen håbløs for stakkels Petersen.

> [...]
> undersøger hvilke datatype en tabels kolonner har og genererer deraf en
> indtastnings/redigerings-side. Det var smart engang (hehe), men i dag kan

Det er ligemeget om man kan lave noget smartere med .NET hvis du
allerede har nogle guldkorn du kan drysse ud ... Og sådan et par
sider lyder da ret geniale - du skal bare huske at have den største og
mest uhøflige disclaimer-tekst i starten ... *g*

- Jesper

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 21-10-04 18:19

"Jesper Sommer" wrote

> [...]
> f.eks. recovery model på en MSDE ? Eller opretter en ny tabel ? Det kan
> man ikke - man kan kun læse/skrive data gennem ODBC eller ADO fra f.eks.

OSQL følger sammen med MSDE
Den er ganske udmærket, lidt hardcore måske
En kort gennemgang
http://databasejournal.com/features/mssql/article.php/3403331p

mht recovery model:

OSQL -U sa -P secret -d master -Q _
"ALTER DATABASE Northwind SET RECOVERY SIMPLE"

Dokumentation til T-SQL (og meget mere) kan hentes hos MS
http://www.microsoft.com/sql/techinfo/productdoc/2000/books.asp

Derudover findes der en mængde tredjeparts produkter
http://www.microsoft.com/sql/msde/partners/default.asp

- Peter

Fra : Jesper Sommer

Dato : 21-10-04 18:33

> OSQL følger sammen med MSDE
> Den er ganske udmærket, lidt hardcore måske
> En kort gennemgang
> http://databasejournal.com/features/mssql/article.php/3403331p

Jeg kendte ikke den tutorial, den ser glimrende ud Tak.

Som du selv nævner er det dog nok lidt for nørdet til føromtalte Hr.
Petersen.

> mht recovery model:
>
> OSQL -U sa -P secret -d master -Q _
> "ALTER DATABASE Northwind SET RECOVERY SIMPLE"

Jow, jow, men igen kan stakkels Petersen ikke finde ud af det. Derfor
var en ASP side hvor man kunne submitte DB fil (eller skrive Datakilde),
og så en drop-down med Recovery modeller måske smartere ?

Eller måske en side hvor han kan submitte DB fil, og submitte en TXT fil
med kommandoer som folk her i gruppen har skrevet til ham ?

Nu jeg tænker over det, er det nok i virkeligheden sådan at version 0.1
skal fungere ... Jeg starter lige en ny tråd til snakken om dette emne.

Jens - hermed får du kontrol over din "datatype-tråd" igen !

> Dokumentation til T-SQL (og meget mere) kan hentes hos MS
> http://www.microsoft.com/sql/techinfo/productdoc/2000/books.asp

Den er også en del af MS Dev. Kit'et ... Eller man kan slå op i en
gammel Sybase bog om "Adaptive Server Enterprise", som MS SQL har hele
sin grundvold fra ...

> Derudover findes der en mængde tredjeparts produkter
> http://www.microsoft.com/sql/msde/partners/default.asp

Et glimrende foreslag. Min personlige favorit er DB Artisan, men fælles
for dem alle er, at de koster penge. Og Hr. Petersen hopper nok ind i
nyhedsgrupperne fordi han dels er sparsommelig, og dels vil forsøge at
løse opgaven med en kortere tidshorisont end ved køb af ny software der
skal importeres til DK.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 21-10-04 18:50

"Jesper Sommer" wrote

> Jow, jow, men igen kan stakkels Petersen ikke finde ud af det. Derfor var
> en ASP side hvor man kunne submitte DB fil (eller skrive Datakilde), og så
> en drop-down med Recovery modeller måske smartere ?

Du har da ret, men hvor tit har man brug for at ændre recovery modellen?
Og uanset hvor godt man får det lavet så skal Madsen stadig kende til
recovery model for at få det fulde udbytte

Jeg ka li ideen med at have et interface hvor man kan udownloade
tekstfiler til import

Samme interface burde meget passende have adgang til at tage backup hvor man
efterfølgende kan downloade backup filerne (og omvendt)
Igennem interfacet hvor brugeren tager stilliung fx backupp af DB only så
sætter man recovery modellen automatisk til det mest passende for måden at
tage backup
Også hvis Madsen bestemmer sig for at backup ikke er nødvendig - recovery
modellen (checkes evt) sættes til den "rigtige" for det valg....

- Peter

Fra : Jesper Sommer

Dato : 21-10-04 19:15

> [...]
> Også hvis Madsen bestemmer sig for at backup ikke er nødvendig - recovery
> modellen (checkes evt) sættes til den "rigtige" for det valg....

Glimrende approach - jeg havde ikke selv tænkt i den retning. Jeg har
kopieret dette indlæg, og flyttet det til en mere relevant tråd ... *s*

- Jesper

Fra : Jesper Sommer

Dato : 21-10-04 19:18