beskidt akvarium ?
Fra : H.S.

Dato : 20-10-04 09:19

Er det normalt at, hvis man roder lidt i ens akvarie i et minuts tid, at
akviriet så nærmest er fuld af skidt der er 'hvirvlet' op under ens 'roden
rundt' ?
- Skidtet falder til ro igen, men skulle filteret ikke sørge for at sådan
noget skidt ikke findes i akvariet ?

Henrik
Aloe Vera og produkter til personlig pleje:
http://www.hstrading.dk/

Fra : Mikkel Stepién Munk

Dato : 20-10-04 10:14

Filteret kan ikke tage det hele! Det er meget normalt!

Mikkel Munk

Fra : Lars Lindenstrøm

Dato : 20-10-04 10:40

Som Carsten skriver, kan et filter ikke tage bundslammet i et akvarie. Så
skal man have sig et bundfilter, med seperat pumpe og det er noget
besværligt noget at have med at gøre. Til opgaven findes der såmænd en meget
billig og simpel dims, nemlig en såkaldt hævert som egentligt ikke består af
andet end en slags tragt og et stykke slange. Princippet i det er at du så
stikker tragten ned i akvariet og suger så i den anden ende af slangen og
fører den ned i en spand som står under akvariets vandskorpe. Nu vil vandet
fosse ned i spanden og nu kan du stille og roligt føre tragten ned i bunden
på dit akvarie. Det der sker nu er at sandet eller gruset som du har i
akvariet vil blive suget et stykke op i tragten mens alt det snavs der måtte
være bliver hvirvlet op og over i spanden. For snavs er lettere end grus.

Fra : H.S.

Dato : 20-10-04 10:51

"Lars Lindenstrøm" <Lars@lindenstroem.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
måtte
> være bliver hvirvlet op og over i spanden. For snavs er lettere end grus.

Sådan en dims har jeg, brugte den i sidste uge da jeg skiftede vand - så jeg
må nok bare prøve igen

Fra : Mikkel Stepién Munk

Dato : 20-10-04 10:58

Du kan på ingen måde fjerne alt skidt fra dit akvarium! Men du kan holde det
på en acceptablt niveau!

M.

Fra : Ole Larsen

Dato : 20-10-04 12:28

H.S. wrote:
> [...]
> rundt' ?
> - Skidtet falder til ro igen, men skulle filteret ikke sørge for at sådan

Måske er det mere et spgrm om hvordan du roder. Har du planter, skal/må
dit bundlag ikke være helt rent

--
Mvh, Ole Larsen - Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/muggler

Fra : Jørgen

Dato : 20-10-04 22:38

Hej Henrik
Du skal sørge for at have et passende antal aktive bundfisk, der ved deres
bevægelser,
flytter slammet hen til filteret.
Filteret skal monteres, så det suger så tæt på bunden som muligt.
Hilsen
Jørgen

Fra : Mikkel Stepién Munk

Dato : 21-10-04 08:08

Så skal man godt nok have mange bundfisk, før sådan en teori kan føres ud i
praksis....

M.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 21-10-04 17:54

Mikkel Stepién Munk wrote:
> Så skal man godt nok have mange bundfisk, før sådan en teori kan
> føres ud i praksis....

Næste skridt bliver så at dressere dem til at samle skidtet ovre ved
filter-indsugningen

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : J.B.

Dato : 21-10-04 20:17

Mange planter = meget bund-snavs.
Jeg har selv et sydamerikansk-flodakvarium med masser af planter så jeg
kender det godt.
Der har allerede været flere gode råd, specielt det med bundfisk (som jeg
imodsætning til andre tror på/selv benytter) og "slam-suger". Her kommer
lige et mere, helt gratis ;)

Sørg for 1-2 gange om ugen at tage alle blade der flyder i vandoverfladen
med et net. Ellers falder de til bunden og rådner op = endnu mere bundsnask.

Jeg vil lige sige at hvis man har et akvarium med mange planter så prøver
man jo at skabe en bestemt stemning med disse. Jeg er selv den type der
efterligner naturen så godt som jeg kan og en smule slam i bunden er vel det
mest naturlige man kan forestille sig, og det hjælper jo på stemningen.
Men det er en smagssag!

M.v.h.
J.B.

"

Fra : Jørgen

Dato : 24-10-04 10:18

Hej Mikkel

Nåhh
Prøv - du kan jo bare starte med en enkelt eller to - f.eks smerlinger -
smerlingen vejrål er glimrende - så slipper du samtidig af med eventuelle
snegleproblemer.
Da vil du straks se resultatet.
Du må regne med den naturlige cirkulation, du har i bunden gør, at hver gang
noget skidt bliver hvirvlet op, havner det automatisk nærmere din
filterindsugning.
Det hele foregår såmænd også helt uden, at du behøver have Jan til at
dressere dine fisk.
Hilsen
Jørgen

Fra : Mikkel Stepién Munk

Dato : 24-10-04 11:30

Nu har jeg haft akvarier i noget der snart ligner 18 år - ved godt, at dette
alene ikke gør mig til nogen ekspert - men jeg har aldrig nogensinde
observeret fisk, i den kategori du nævner, have netop den effekt på mine
akvarier.

Hvor store akvarier har du?

Der skal altså nogle smerlinger, pansermaller osv. til, hvis de alene skal
fjerne skidtet i en 530'eren, eller nogen i tilsvarende størrelse!

Mikkel

Fra : Jørgen

Dato : 24-10-04 11:45

Hej Mikkel
Den naturlige cirkulation i bunden foregår uanset akvariets størrelse -
altså vil det også have en virkning i et stort akvarie - vil du også
diskutere om månen er lavet af ost, så er jeg stået af.
18 års erfaring - så er du jo nybegynder - uanset det så er man jo aldrig

Fra : Mikkel Stepién Munk

Dato : 24-10-04 13:58

Hej Jørgen

Jeg har aldrig sat spørgsmåltegn ved den naturlige cirkulation i bunden -
dog kan jeg ikke rigtigt se, hvad den har med emnet at gøre, da det i følge
dig selv, er fiskene der rodder op i bunden og derved - helt ufrivilligt -
flytter skidtet nærmere filteret pga. af den vandcirkulation man har i
akvariet.

Det jeg sætter spørgsmål ved er bare, at jeg ikke tror på, at fiskene alene
kan holde grusset eller sandet i et givent akvarium frit for skidt.

Mikkel

PS: Hvorfor skulle jeg begynde, at diskutere om månen er lavet af ost - det
ved vi alle sammen at den er!

Fra : Ole Larsen

Dato : 24-10-04 16:25

Jørgen wrote:
> [...]
> diskutere om månen er lavet af ost, så er jeg stået af.
> 18 års erfaring - så er du jo nybegynder - uanset det så er man jo aldrig

Hvad er den naturlige cirkulation i bunden for en størrelse ?
Og hvordan har du, som tidligere påstået, fået etableret en strømning,
der udelukkende peger imod filterets indtag.
Og hvordan har du konstateret at det foregår på den måde.
Jeg spørger fordi jeg da gerne vil "tage ved lære"

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 24-10-04 16:41

Jørgen wrote:
> [...]
> - altså vil det også have en virkning i et stort vil du også
> diskutere om månen er lavet af ost, så er jeg stået af.

Hvad har månen nu med akvariet at gøre - der er godtnok en sammenhæng mellem
månen og tidevandet - men det har vist ikke den store betydning i akvariet

Selvfølgelig vil fiskene flytte lidt rundt på skidtet, når de roder i
bunden - men jeg er ret sikker på at de vil fjerne ligeså meget fra
filteret, som de skubber derover.