Motorkonservering
Fra : Preben Christensen

Dato : 19-10-04 22:09

Hej

Hvordan vinterkonservere i jeres motor
Jeg har en ældre marstal, kan jeg da bare tage en dunk med frostvædske og
blande det i det rigtige forhold 1:1
og så lade den suge det ignnem motoren eller lad mig se nogle erfarne svar

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Aske

Dato : 19-10-04 22:30

Ved samme lejlighed bør du give den et par gode pust WD40 i indsugningen
mens du tørner motoren, det er også smart at vaske motoren og derefter smøre
kabler og bevægelige dele.
så er du klar til at starte igen til Påske.

"Preben Christensen" <christensendunder@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:41758258$0$175$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : Morten H. Pedersen

Dato : 20-10-04 22:27

In article <41758258$0$175$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
christensendunder@mail.tele.dk says...
> [...]
> blande det i det rigtige forhold 1:1
> og så lade den suge det ignnem motoren eller lad mig se nogle erfarne svar

Hej Preben

Et andet godt råd er at lukke indsugning og udstødning med en
plasticpose e.l. da fugtig luft ellers har fri adgang til
stempler og ventiler.

Jeg plejer desuden at køre rent ferskvand igennem i halv times
tid for at rense kølevandskanalerne for saltaflejringer (jeg er
stadig ikke helt sikker på effekten af det men det skader ihvertfald
ikke). Og inden jeg kører frostvæske igennem blander jeg 5 liter vand
med kølesystemkonserveringsvæske (fedt ord , som lægger en fed
fedtet hinde indvendigt i kanalerne. Det forhindrer korrosion da
hinden isolerer metallet fra ilten i luften. Til sidst kører jeg
frostvæske igennem, kun lige indtil at det kommer ud af udstødningen
for ikke at skylle hinden af igen.

Til slut et par omgange på starteren med åbne ventilløftere (hvis du
har sådan nogle) for at lægge en hinde af dieselolie på stempler og
ventiler. Hmmm, en Marstal er da vist forresten en benzinmotor, er
det ikke? Så må det være noget med at tage tændrøret ud og hælde en
snaps olie derned. Er her nogen benzinmotor eksperter?

Men det vigtigste er helt sikkert frostsikringen. Hvis den mangler
er resten ligegyldigt, ihvertfald hvis det bliver hård frost. Gys!
Mon man overhovedet kan købe hestekræfter der er dyrere end dem
der ligger i en bådmotor?

mvh
Morten

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-10-04 23:47

Morten H. Pedersen skriblede og skrablede følgende:

> ventiler. Hmmm, en Marstal er da vist forresten en benzinmotor, er
> det ikke? Så må det være noget med at tage tændrøret ud og hælde en
> snaps olie derned. Er her nogen benzinmotor eksperter?

Jeg vil også til enhver tid anbefale olie i stedet for WD40. Det er jo
nærmest ren terpentin eller opløsningsmiddel, så med tiden løber det
alligevel forbi stempelringene og så er det slut med effekten. Så brug
hellere motorolie.

Men pas på!

Når du skal starte motoren rigtigt, så er det vigtigt, at alt olien er væk,
fordi olie kan ikke komprimeres, så man kan risikere at beskadige topstykker
eller stempler/plejlstænger, hvis der er meget olie i cylinderen.

Det er i øvrigt en god ide i løbet af vinteren at turne motoren et par gange
uden tændrør og med olie i.

Claus

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 22-10-04 17:09

> [...]
> eller stempler/plejlstænger, hvis der er meget olie i cylinderen.
>
> Det er i øvrigt en god ide i løbet af vinteren at turne motoren et par

Jeg kan godt tilslutte mig Claus'es råd, WD40 er lidt tyndt og løber let
forbi ringene. Det drejer sig også om at få en hinde på cylinderne, det er
selvfølgelig lidt svært hvis stemplet er i top. Der findes flere speciel
produkter til samme, feks Tectyl 930 Motorkonservering, CRC Motork...
Men en ting er lidt rust i cylinderne, det er normalt ikke noget problem med
mindre at ringene sidder fast. Noget andet er starter, karborator, alle
mekaniske bevæglige arme (gaskabet, choker, gear osv) og for slet ikke at
komme ind på feks flightbridge. giv det noget HRS-2000, så virker det også
næste år

Mvh
Leon

---