Plotter
Fra : Karl-Heinz Hansen

Dato : 19-10-04 14:38

Når man mener, at det er så langt, at man kan begynde, at udskrive ane og
slægtstavle, så sidder man der med en hulens masse A4 ark der skal limes
sammen, og det er alligevel ikke en helt tilfredstillende ane eller
slægtstavle, efterhånden bliver limen at se, og om jeg ikke er prøcis i mit
arbejde, ved jeg ikke, eller om det er papiret der trækker linierne fra
hinanden.

Er der nogen der har prøvet, at udskrive en anetav eller slægttavle på en
plotter, og hvis ja, hvordan blev resultatet.

Er der nogen der har kendskab til, om det er firmaer der eventuel tilbyder
en sådan service?

Eller hvordan løser i problemet?

Fra : Ib Molbech

Dato : 19-10-04 14:55

> [...]
> plotter, og hvis ja, hvordan blev resultatet.
>
> Er der nogen der har kendskab til, om det er firmaer der eventuel tilbyder

Jeg bruger BrothersKeeper, og det med program er det muligt at udskrive til
en pdf-fil, og en pdf-fil kan udskrives. Ikke nødvendigvis med en plotter,
men professionelle skiltemagere eller bogtrykkere har mulighed for at
udskrive store formater. Jeg er tidligere her blevet anvist muligheder, men
fælles for dem alle er, at det er ret dyrt. Regn med 400 kr. for ét tryk -
lidt mindre, hvis du bestiller flere.

Selv har jeg fået lavet et hulens flot tryk hos en skiltemaler. Han har også
klæbet det op på en plade, og det er jeg vældig tilfreds med. Tryk og plade
500 kr. En vennepris!?

Problemet er, at en uge efter, har man fundet nye aner eller efterkommere.

Jeg gik lidt på opdagelse i printerdriveren på min blækprinter, og fandt ud
af, at printeren kunne udskrive i 111 cm længde og 34 cm bredde. Det er der
sikker mange blækprintere, der kan. Hvis man udnytter det, formindsker det
klisterarbejdet betydeligt. Selv kan jeg med skriftstørrelse 8 klare mig med
3 lodrette baner (9 generationer). Det kræver så også, at man har papir i
lange baner. Men det kan købes.

IM

Fra : Hugh Watkins

Dato : 19-10-04 16:57

"Karl-Heinz Hansen" <karlheinz@hansen.mail.dk> wrote in message
> [...]
> plotter, og hvis ja, hvordan blev resultatet.
>
> Er der nogen der har kendskab til, om det er firmaer der eventuel tilbyder

speak to the people who own the plotter

and a obtain a copy of the printer driver
insall it
"print" and save to disk

send the file to the owner of the plotter
who will print it out for you

only theoretical knowledge - I have neve tried this

Hugh W

Fra : Brothers Keeper

Dato : 20-10-04 05:10

Jeg har flere gange fået taget fotokopier af store grafiske ane- og
efterkommertavler.

Jeg har udskrevet tavlerne på A4 papir og klister dem sammen med tape. Her
er det vigtigt at anvende en tape som ikke kan "ses" af kopimaskinen. Det er
selvsagt vigtigt at være omhyggelig her.

Efterfølgende har jeg henvent mig til Damgaard Jensen, Kirkegaardsvej 10,
8000 Århus. Her kan der tages fotokopier af ark op til A0 - endeløs. (A0 =
84 cm bred)

Prisen er ikke urimelig, sidst havde jeg en tavle der fyldte 12 A4 sider på
højkant der var limet sammen. Her betalte jeg 80 kr. pr. kopi + moms.

Så er dine print skarpe og flotte at du vil benytte disse til fotokopi er
denne løsning billig.

Bedste hilsener fra
Chris Gade Oxholm Sørensen - www.brotherskeeper.dk

Fra : John Drage Thomsen

Dato : 22-10-04 12:38

On Tue, 19 Oct 2004 15:37:32 +0200, "Karl-Heinz Hansen"
<karlheinz@hansen.mail.dk> wrote:

>Når man mener, at det er så langt, at man kan begynde, at udskrive ane og
>slægtstavle, så sidder man der med en hulens masse A4 ark der skal limes
snip

"Es war einmal ein Tapetzier..."

Kender I sangen?

Ja, hvem har ikke prøvet at "tapetsere", "støde ark sammen"....

Nå spøg til side. Man kan selvfølgelig printe ud til en fil, og hos
Vester Kopi i Virum sidder vist stadig min gamle ven Bjarne Eje, som
kan sørge for det videre - incl. skaffe en printer-driver til
løjerne...

Venligst
John

Fra : Hans Engmark