Uld - (Att. Jørgen Linde Sørensen)
Fra : Michael Boysen

Dato : 19-10-04 11:25

Ny tråd udsprunget af tråden "Åndbar regntøj og skridtstøvler" d. 19-10-04

Jørgen Linde Sørensen wrote:

> Hører uld også til de åndbare/transporterende materialer?

Hej Jørgen

Uld ligger i grænseområdet med både svorne tilhængere og modstandere.

Fordele:
Uld har den egenskab, at det 'varmer' betydelig meget mere end diverse
kunststof materialer, når det er blevet vådt.
Visse typer uld (f.eks. merinould) kan optage/binde op til 35 % vand i
forhold til tørvægten. Først når ulden er mættet af fugt, begynder
den at føles våd (og kold).
Uld smelter ikke fast på huden, i tilfælde af at der skulle gå ild i det
(bål på stranden om sommeren).

Ulemper:
Uld tørrer væsentlig langsommere end kunststof.
Uld isolerer ikke nær så godt som tilsvarende mængde kunststof. Der skal
typisk bruges ca. 1/4 mere uld for at opnå samme isoleringsgrad.
Uld er ikke nær så slidstærkt som de forskellige kunststoffer.

Konklussion:
Da ulden i dette tilfælde er til kystfiskeri, vil jeg mene, at det er
ganske velegnet.
Den primære årsag er, at kystfiskeri sjældent er en svedig oplevelse,
bortset fra når man vandrer adskillige km. langs ufremkommelig kyst, for
at komme frem til superpladsen. I disse vandresituationer kan det
anbefales, at smide ulden "mens man koger" for at begrænse fugtoptaget.

Hug og hygge
Michael Boysen

Fra : Michael Boysen

Dato : 19-10-04 11:43

Michael Boysen wrote:
> Ny tråd udsprunget af tråden "Åndbar regntøj og skridtstøvler" d. 19-10-04

Skulle have været:
> Ny tråd [SNIP....] skridtstøvler" d. 17-10-04

Jeg kegler da for vildt

/Michael

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 21-10-04 11:04

Michael Boysen <rokkerne@ofir.dk> skrev et indlæg
<4174eb8f$0$77013$14726298@news.sunsite.dk>:

>Ny tråd udsprunget af tråden "Åndbar regntøj og skridtstøvler" d. 19-10-04

[klip en hel masse]

Tak for input fra forskellige sider og tråde.

Min konklusion må være at uld ikke virker transporterende (det suger
væde), men selv i fugtig tilstand virker det isolerende.

Personligt synes jeg ikke at uld kradser - men min kone kan ikke lide
uld direkte på kroppen - så der er forskellige opfattelser af det.
Jørgen Linde Sørensen
(den anførte mail-adresse er gyldig - - -
- - - i hvert fald da dette indlæg blev postet