Hvad hedder en pileated woodpecker på dans~
Fra : acsive

Dato : 19-10-04 00:04

Jeg har brug for at vide om denne nordamerikanske spætteart (på latin
kaldet Dryocopus pileatus). Jeg har brug for denne oplysning til
oversættelsen af en bog fra amerikansk til dansk, og tænkte at en
udsendelse af spørgsmålet på denne nyhedsgruppe nok var meget
nærliggende.

Med venlig hilsen
A. C. Sivebæk
anders_sivebaek snabel-a nns.dk

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 19-10-04 07:50

acsive skrev:
> [...]
> til oversættelsen af en bog fra amerikansk til dansk, og tænkte at
> en udsendelse af spørgsmålet på denne nyhedsgruppe nok var meget

Ingvald Lieberkind kalder den (den nord-amerikanske)
Dryocopus pileatus for "rødtoppet sortspætte".

U.S.A.: Pileated Woodpecker eller Black Woodpecker
eller Black Cock of the Woods eller Woodchuck eller
"Log-Cock".

Den sortspætte, som vi har her i landet, hedder
Dryocopus martius. Her er det kun hannen der har
rød isse og hunnen har rød nakke.

Jeg ser den af og til i Hornbæk Plantage. Sortspætten
er en festlig fætter, når den om foråret finder nogle
særligt akustiske træer at "tromme" på. Så er det lige
før jeg falder af cyklen af forskrækkelse. Det lyder ret
højt.
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Jan Jespersen

Dato : 19-10-04 10:10

"acsive" <acsive@mail.mira.dk> wrote in message
> Jeg har brug for at vide om denne nordamerikanske spætteart (på latin
> kaldet Dryocopus pileatus).

Amerikansk Sortspætte.

DOF har et officielt navneudvalg
http://www.dof.dk/01_organisation/Grupper/Navnegr_forside.html

Du kan evt. benytte følgende dokument til dine oversættelser:
http://www.dof.dk/pdf/NAG/DofAves23092004.pdf

Mvh
Jan

Fra : acsive

Dato : 21-10-04 14:32

Hej ornitologer, og tusind tak for hjælpen!

Jeg har brugt betegnelsen Amerikansk Sortstpætte. Jeg kan forresten
tilføje at tegneserie (og -films) figuren Søren Spætte skulle være
oprindet af denne art.

Endnu engang tak
A. C. Sivebæk