Tømme vandtank
Fra : Morten H. Pedersen

Dato : 18-10-04 19:55

Hej alle

Jeg har tænkt på om det ikke er muligt at bruge kompressoren til at
tømme vandtanken i min båd. Jeg plejer at bruge en boremaskinepumpe
koblet til en af vandhanerne, men det tager laaaaaaaang tid og larmer
som en F16 imens. Jeg har tænkt mig at koble kompressoren til tankens
udluftningsslange og skrue op for trykket indtil det løber ud af
hanerne. Men hverken tanken, slangerne eller fodpumperne er jo beregnet
til den slags overtryk. Slangerne skal nok holde men hvordan med tanken
(plast, 100 ltr) eller pumperne (Whale MK2)? Er der nogen af jer derude
som har prøvet det i praksis?

mvh
Morten

Fra : Klaus

Dato : 18-10-04 21:01

"Morten H. Pedersen" <moanp@NoSpam@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Åbn for hanerne. Sæt tryk på som du siger. Stop kompressoren straks
vandet løber rimeligt. Start igen kortvarigt efter behov - og det skal
nok ikke være en 30kW kompressor du bruger.

Klaus

Fra : Karsten L

Dato : 19-10-04 07:43

Et år min båd var på land brugte jeg de forbundne kars princip.
Den ene ende af en haveslange i tanken og den anden på jorden.
Det fungerede ganske fint da der først var vand i slangen.

--
Venlig hilsen
Karsten

Fra : Claus Tersgov

Dato : 18-10-04 23:17

Morten H. Pedersen skriblede og skrablede følgende:

> [...]
> med tanken (plast, 100 ltr) eller pumperne (Whale MK2)? Er der nogen
> af jer derude som har prøvet det i praksis?

Pumperne kan ikke holde til det, men tanken burde da kunne. Hvis din
kompressor er en hobbymaskine, så afgiver den ikke større tryk end 8 bar, og
da den jo ikke er lukket, så burden den kunne holde.

Men jeg forstår ikke, hvorfor du vil have vandet ud af din vandhane?

Hvorfor sætter du ikke bare din bormaskinepumpe til at suge gennem
påfyldningen og så lader en hane være åben, så der kommer luft til tanken?

Jeg har engang handlet en hel del med dielsel og fyringsolie, og der brugte
jeg en sådan pumpe, og de er da rimeligt effektive. Den burde ikke tage mere
end max et par minutter for 100 liter??

Claus

--
mukka-mukka, mukka-mukka bum bum bum!
mukka-mukka, mukka-mukka bum bum bum!

Fra : pc

Dato : 20-10-04 17:02

> Morten H. Pedersen skriblede og skrablede følgende:

> Pumperne kan ikke holde til det

Hvorfor kan de ikke det, der er da ikke nogen der siger der skal 8 bar på.

>men tanken burde da kunne

Det er jeg ikke så sikker på, man skal passe på hvis den er firkantet og
rimmelig stor så bliver der et enormt tryk, på de store lige flader og det
er helt galt hvis den er lavet af plastik, hvis den er rund kan den tåle
meget
mere tryk.

.. Hvis din
> kompressor er en hobbymaskine, så afgiver den ikke større tryk end 8 bar,
> og da den jo ikke er lukket, så burden den kunne holde.

vandet er lige som en prop der flytter sig langsomt så der kan blive et
rimmelig stort tryk i tanken.

> Men jeg forstår ikke, hvorfor du vil have vandet ud af din vandhane?

Det er jo nok det laveste sted på tanken så han kan tømme så meget
som mugligt.

> Hvorfor sætter du ikke bare din bormaskinepumpe til at suge gennem
> påfyldningen og så lader en hane være åben, så der kommer luft til tanken?

Påfyldningen sider jo nok øverst i tanken og så vil han jå bare suge luft.

> [...]
> brugte jeg en sådan pumpe, og de er da rimeligt effektive. Den burde ikke
> tage mere end max et par minutter for 100 liter??

Claus med den viden du plejer at have
burte du vide det.
Ellers tak for nogle gode svar.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-10-04 20:55

pc skriblede og skrablede følgende:

> Hvorfor kan de ikke det, der er da ikke nogen der siger der skal 8
> bar på.

Fordi de fleste vandpumper har det ikke godt med tryk.

> [...]
> og rimmelig stor så bliver der et enormt tryk, på de store lige
> flader og det er helt galt hvis den er lavet af plastik, hvis den er

En hvilken som helst fornuftig tank kan sagtens tåle 8 bar. Eller vil den
simpelthen sprække, når vand og luft udvider sig om sommeren. Der kan
sagtens opstå et pænt tryk i sådan en beholder. Se bare på, hvor meget
f.eks. en benzindunk kan ekspandere...

Vandværksvand kommer ud med ca. 3 bar, så 8 bar er ikke voldsomt meget.

> vandet er lige som en prop der flytter sig langsomt så der kan blive
> et rimmelig stort tryk i tanken.

Kan den ikke hold til 8 bar, så er der nok noget galt...

> Det er jo nok det laveste sted på tanken så han kan tømme så meget
> som mugligt.

Sikke noget sludder, tror du at hans tank hænger oppe i masten

Langt de fleste tanke har afgangen monteret i toppen, ellers kan man jo ikke
bruge en åben hane med pumpe...

Du kender ved teorien om forbundne kar?

> Påfyldningen sider jo nok øverst i tanken og så vil han jå bare suge
> luft.

Hvis han ikke kan få en ½ tomme slange ned, så er det klart. Men stort set
alle de tanke, jeg har rodet med, har en meget større påfyldning

De fleste har vel mindst en tomme eller større påfyldning.

Claus

Fra : Morten H. Pedersen

Dato : 20-10-04 21:59

In article <cl6fqn$1oi8$1@news.cybercity.dk>, nospamnews@tersgov.dk
says...
> [...]
> alle de tanke, jeg har rodet med, har en meget større påfyldning
>
> De fleste har vel mindst en tomme eller større påfyldning.

Hej alle.

Lyder som om der er brug for lidt mere info fra min side:

1) Det er primært om foråret jeg kunne tænke mig at bruge kompressoren.
Om efteråret ligger båden på land når tanken skal tømmes og en slange ud
gennem hullet til loggens transducer giver en fin hævert. Men om foråret
renser jeg tanken i en desinficerende opløsning som skal ud igennem
pumper og slanger for også at rense dem. Derefter kører jeg tre
tankfulde rent vand igennem for at fjerne enhver rest af kemikalier. Det
virker fint men giver ialt 4 tankfulde som skal pumpes ud igen. og da
tanken ligger under vandspejlet kan jeg ikke bruge hævertprincippet.
Derfor min interesse i andre mindre larmende metoder.
2) Umiddelbart vil jeg mene at pumperne burde kunne holde til det. Det
er fodpumper og hvis man tramper på dem må trykket blive rimeligt højt.
3) Tanken er en plastictank og formgivet så den passer ned i skroget
helt ude i stævnen. Den har en udluftningsslange og trykket i den er
derfor kun det tryk som vandet udøver. Den kan altså ikke sammenlignes
med en benzindunk! Desværre betyder det jo også at den ikke designet til
overtryk og den er min største bekymring ved kompressormetoden.
4) Afgangen sidder nederst i tanken og er en simpel studs.
5) Forslaget om at bruge motorens kølevandspumpe er ikke dumt men
desværre er der ikke flow nok igennem pumper osv. til at køle motoren.
6) Jeg har prøvet at beregne det tryk som er nødvendigt for at presse
vandsøjlen op over vandhanens udløb men jeg skal bruge arealet af
vandoverfladen i tanken og det er svært pga tankens form. Jeg bliver
nok nødt til at prøve det af i praksis for at blive klogere.

Tak for alle svarene indtil nu.

mvh
Morten

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 21-10-04 07:36

Pas på Clauses 8 bars tryk i tanken. Claus fortæller i en anden tåd at han
med mindre end 1 bars tryk har mast en brændstoftank flad, så hans råd
virker ikke troværdigt.
JøN

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 21-10-04 10:02

"Jørgen Nielsen" <j9@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Pas på Clauses 8 bars tryk i tanken. Claus fortæller i en anden tåd at han
> med mindre end 1 bars tryk har mast en brændstoftank flad, så hans råd
> virker ikke troværdigt.
> JøN

Jaja, og min far er stærkere end din far... Opfør dig dog som et voksent
menneske !!!!

/Ole

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 21-10-04 23:26

Mon du selv er klar over hvad du mener med det??
Skal man for at være voksen synes det er i orden at råde en spørget til at
sætte 8 bars tryk på tanken og samme dag skrive at man selv har erfaret at
en tanken blev klemt flad ved et tryk der var under 1 bar??

JøN

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-10-04 23:49

Jørgen Nielsen skriblede og skrablede følgende:

Hvor får du den ene bar fra?

Claus

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 22-10-04 00:57

Jo Claus, jeg er klar over hvor meget en fødepumpe kan "Trække".
Det er skolefysiken der svigter for dig. På en pumpes sugeside opstår der
vaccum. Det største vaccum du kan opnå er 1bar og det er lig med totalt
lufttomt og det er der ingen fødepumper der kan suge.
At sætte 8 bars tryk på en vandtank svarer til at du trykker med 80 metere
vandsøjle. Det er meget mere end tankene i A.P. Møllers supertankere
prøvetrykkes med.
Om du har fulgt med i fysiktimerne eller ej er jeg ligeglad med; men manden
du gav rådet afslørede ved hans indlæg at fysik hellerikke er hans stærke
side og følger han ukritisk dit råd og sætter 8 bars tryk på vandtanken er
der alvorlig farer for at komme til skade.
Tvivler du på hvad jeg siger så bank lidt på luftbrholderen på din
kompressor, den er jo netop beregnet til 8 bar og så tænk over om der er
nogen dern har en vandtank med den facon og det materialevalg??

JøN

Fra : Claus Tersgov

Dato : 22-10-04 01:52

> [...]

> til at sætte 8 bars tryk på tanken og samme dag skrive at man selv
> har erfaret at en tanken blev klemt flad ved et tryk der var under 1

Mon du selv er klar over, hvad du egentlig fabler om?

Du blander tingene sammen, uden at du tilsyneladende ved, hvad du udtaler
dig om.

Jeg har *aldrig* haft en tank, som blev *KLEMT* flad, jeg har haft en tank
som blev *suget* flad som følge af vakum.

Der er altså forskel på tryk og vakum..

Og hvis du nu kendt højtrykspumpen på en OM 315, så forstå jeg ikke, hvor du
har udsagnet 1 bar fra?

Claus

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 22-10-04 03:37

> Mon du selv er klar over, hvad du egentlig fabler om?
>
> Du blander tingene sammen, uden at du tilsyneladende ved, hvad du udtaler
> dig om.

Ja Claus jeg ved godt hvad jeg taler om, faktisk har jeg stået for
trykprøvning af adskillige tanke i skibe.

> Jeg har *aldrig* haft en tank, som blev *KLEMT* flad, jeg har haft en tank
> som blev *suget* flad som følge af vakum.

Kald det hvad du vil, tanken blev flad fordi trykket udenpå tanken var
større end inde i tanken. Denne trykforskel kan maximalt blive 1 bar i fri
luft ved havets overflade.

> Der er altså forskel på tryk og vakum..>

Ja!!

>Og hvis du nu kendt højtrykspumpen på en OM 315, så forstå jeg ikke, hvor
>du har udsagnet 1 bar fra? Claus

Nu ved jeg ikke hvad du siger. Før skrev du fødepumpe nu skriver du
højtrykspumpe; men ligemeget hvilken pumpe du mener er der ingen af dem der
kan suge mere end 1 bar. Sagt på en anden måde, de kan ikke suge vand højere
op end 10 meter

JøN

Fra : pc

Dato : 22-10-04 09:42

Claus skriver
> Jeg har *aldrig* haft en tank, som blev *KLEMT* flad, jeg har haft en tank
> som blev *suget* flad som følge af vakum.

Claus når du fjerner trykket indeni tanken så bliver den
*KLEMT* flad af det tryk som er udvendig.

Har jeg ret Jørgen Nielsen

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 22-10-04 14:27

"pc" <104@c.dkFJERNSPAM> skrev i en meddelelse
> Claus skriver
>

> Claus når du fjerner trykket indeni tanken så bliver den
> *KLEMT* flad af det tryk som er udvendig.
>
> Har jeg ret Jørgen Nielsen

Ja, det er sikkert du har; men nu risikere du og blive kaldt en fladpande
eller hvad ukvemsord Claus finder på at kalde dem der ikke troer fuldt og
fast på hams hjemmestrikkede fysiske love, men hvad sandheden må jo frem,
selv om det gør ondt.

JøN

Fra : pc

Dato : 22-10-04 18:26

Ja lige hvad det her angår er han på tynd is

Fra : Claus Tersgov

Dato : 23-10-04 00:12

> [...]

> troer fuldt og fast på hams hjemmestrikkede fysiske love, men hvad
> sandheden må jo frem, selv om det gør ondt.

Det kan du ikke finde et eneste eksempel på. Jeg svarer folk i den tone, de
henvender sig til mig i, men hvis folk insisterer på at debaterer min person
i stedet for emnet, så giver jeg igen. Hverken mere eller mindre.

F.eks. kan man jo undre sig over, at man pludselig vender denne diskussion
til et spørgsmål om, hvor stort tryk en *lukket* beholder kan tåle, og
dermed tillægger mig udsagn, jeg aldrig har fremsat!

Morten taler om en *åben* beholder, hvor han vil presse vandet ud med
trykluft, og straks bliver det til, at jeg har skrevet eller tilrådt ham at
lukke alle lysninger og sætte tryk på hele tanken med lukkede åbninger

Jeg skriver jo netop i mit første indlæg:

"Pumperne kan ikke holde til det, men tanken burde da kunne. Hvis din
kompressor er en hobbymaskine, så afgiver den ikke større tryk end 8 bar, og
da den jo ikke er lukket, så burden den kunne holde."

Læg mærke til "ikke er lukket"...

Claus

Fra : pc

Dato : 23-10-04 07:49

> [...]
>at lukke alle lysninger og sætte tryk på hele tanken med >lukkede åbninger

Claus prøv lige at læs hvad han skriver

Morten skriver
> [...]
>udluftningsslange og skrue op for trykket indtil det løber ud af hanerne.
>Men hverken tanken, slangerne eller >fodpumperne er jo beregnet

Når han kobler til udluftnings slangen så er det lige pluselig
blevet til en lukket beholder og risikoen for at den revner
når han fylder tryk i er til stede.
Husk på at vandet vil virke som en prop fordi det skal igennem små åbninger.

<Claus skriver
[...]

<Læg mærke til "ikke er lukket"...

Hvordan vil du så skabe et tryk så vandet bliver trykket
ud.

Det jo svært at styre trykket så han risikere at få for
stort et tryk i beholderen og den revner det er jo kun
plastik. (ikke fordi det er dårligt)

Claus det er jo farren idet vi taler om ikke om den kan
eller ikke kan holde til trykket, og hvorfor så risikere noget.

Fra : Lars

Dato : 23-10-04 11:44

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> said in

> [...]
> tone, de henvender sig til mig i, men hvis folk insisterer på at
> debaterer min person i stedet for emnet, så giver jeg igen. Hverken

Det er denumdehyleme den fedeste løgn der er set på usenet siden 1932.

> F.eks. kan man jo undre sig over, at man pludselig vender denne
> diskussion til et spørgsmål om, hvor stort tryk en *lukket* beholder
> kan tåle, og dermed tillægger mig udsagn, jeg aldrig har fremsat!

Det er sjældent du husker hvad du har plabret op om alligevel. Jeg har ikke
undersøgt det konkrete tilfælde men det skulle ikke undre mig om du tager
fejl her også.

> [...]
> trykluft, og straks bliver det til, at jeg har skrevet eller tilrådt
> ham at lukke alle lysninger og sætte tryk på hele tanken med lukkede

Nå for søren. Her er der også brug for en nudansk ordbog.
Det plejer ellers ikke at være et problem i dine indlæg.

--
Lars

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 23-10-04 13:19

> [...]
> og
> da den jo ikke er lukket, så burden den kunne holde."

Hvordan er det lige man sætter tryk på en *åben* tank??
Hvorfor sker der ikke noget ved at sætte tryk på en *åben* tank med en 8
bars kompressor - hvad hvis det havde været en 200 bars kompressor??
Hvorfor kan pumperne ikke holde når du blæser luft ned i en *åben* tank??

Manden der spørger, afslører i hans spørgsmål at det der med tryk ikke lige
er hans stærke side. Du svare på sådan en måde at man får det indtryk, at
blot trykket er mindre end 8 bar, sker der ikke noget med tanken!!
Samme dag i en anden tråd, skriver du om en tank der blen flad ved et tryk
på mindre end 1 bar. DET HÆNGER IKKE SAMMEN.
At du senere i din argumentation med *sug og tryk* afslører at din viden på
dette punkt er begrænset .
Det var den rådville spørger jo aldrig blevet klar over, hvis der ingen
havde gjort ind mod dit råd.

Hvordan ville du havde haft det hvis manden var kommet til skade ved at
følge dit råd "CLAUS SIGER TANKEN HOLDER TIL 8 BAR". Ikke godt vel??
Da du tilsyneladende ikke selv kender begrænsningen på din viden, synes jeg
du skulle være glad for nogen fortæller når du er faret ud af tangenten.

JøN

Fra : pc

Dato : 23-10-04 14:02

Det er nemlig rigtigt Jørgen.

Fra : Morten H. Pedersen

Dato : 23-10-04 22:55

In article <417a5635$0$234$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, 104
@c.dkFJERNSPAM says...
> Det er nemlig rigtigt Jørgen.

Hej pc, Jørgen, Claus og andre

For at undgå at I ender med at flå indvoldende ud af hinanden
besluttede jeg at prøve det i praksis her i eftermiddags. Og
resulatet er stort set som forventet: vandet strømmede ud af
begge haner af hjertens lyst. Eneste problem er at det tryk,
der skal til, er så lavt at det er svært at styre med en
almindelig reduktionsventil (nok er jeg ikke professor i anvendt
fysik men jeg ved da hvad en reduktionsventil er for en dims.
En 8 bar kompressor kan jo heldigvis give mindre en 8 bar, ellers
ville min trykluftfugepistol da sprøjte helt over til naboen .
Jeg vil anslå det nødvendige tryk til ca. 0.2 bar og så små
tryk er hverken ventil eller manometer beregnet til. Ved marginalt
højere tryk begyndte tanken at bule ud på siderne. Jeg vurderede
derfor at det er for risikabelt uden overtryksventil i tanken,
og tømte tanken med en hævert som jeg plejer.

Hvis der skal drages en konklusion må det være at PC har helt
ret i sine betragtninger: risikoen for at skade tanken er
reel da der kun skal et meget lavt tryk til, og det er meget
svært at styre så lavt et tryk med almindeligt hobbyudstyr.
Omvendt vil jeg mene at med en overtryksventil i tanken og
reduktionsventil/manometer beregnet til lavt tryk er metoden
bestemt anvendeligt. Dette er en konklusion, ikke et spørgsmål,
så lad os stoppe tråden og blodsudgydelserne her.

Men tak for jeres indlæg, allesammen. Jeg var uden tvivl mere
forsigtig med trykket end jeg ville have været uden jeres råd.
Jeg er også overrasket over at der skulle så lavt tryk til.

mvh
Morten
Autoriseret vandtanktømmer

Fra : Torben E

Dato : 23-10-04 13:46

> [...]
> og
> da den jo ikke er lukket, så burden den kunne holde."

Trykket i tanken bliver 8 bar uanset om den er lukket eller
åben.

Vandet kan jo ikke bare opløses i den blå luft.

Torben E

Fra : AFN

Dato : 23-10-04 16:05

Hvem skulle dog tro at en vandtank kunne få så megen omtale

Anders

Fra : Morten H. Pedersen

Dato : 23-10-04 22:11

In article <hrued.9878$JG2.4517@news.get2net.dk>,
ftlf.bornholm@get2net.dk says...
> Hvem skulle dog tro at en vandtank kunne få så megen omtale
>
> Anders

Hej Anders

Ja, det må du nok sige! Det er da lige før jeg overvejer kun at drikke
sodavand fra nu af

mvh
Morten

Fra : Kurt Becher

Dato : 28-11-04 00:02

Morten H. Pedersen wrote:

> Ja, det må du nok sige! Det er da lige før jeg overvejer kun at drikke
> sodavand fra nu af
>
> mvh
> Morten

Eller ØL...!!!!!

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-10-04 23:49

> [...]

> Pas på Clauses 8 bars tryk i tanken. Claus fortæller i en anden tåd
> at han med mindre end 1 bars tryk har mast en brændstoftank flad, så

Du er ikke klar over, hvor meget en fødepumpe kan trække, kan jeg se!

Claus

Fra : Steffen Skov

Dato : 21-10-04 09:47

[...]

Hvorfor renser du ikke tanken om foråret INDEN båden kommer i vandet?
Det virker jo fint om efteråret.
Hilsen
Steffen

Fra : Morten H. Pedersen

Dato : 21-10-04 21:22

In article <41777adc$0$240$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
Xsskov@webspeed.dk says...

> [...]
>
> mvh
> Morten
>
> Hvorfor renser du ikke tanken om foråret INDEN båden kommer i vandet?

Hej Steffen

Om efteråret skal jeg bare have tanken tømt, dvs. at jeg er ligeglad
med om det løber igennem pumper og slange. Derfor bruger jeg bare
en stump slange fra tankens skruelåg (beregnet til rengøring) og ud
gennem en skroggennemføring. Men om foråret skal hele baduljen igennem
slanger, pumper og haner for at rense og skylle det igennem.

mvh
Morten

Fra : pc

Dato : 21-10-04 19:10

> pc skriblede og skrablede følgende:

> Fordi de fleste vandpumper har det ikke godt med tryk.

Hvad er det ligefor en vandpumpe det ikke kan tåle tryk

> [...]
> simpelthen sprække, når vand og luft udvider sig om sommeren. Der kan
> sagtens opstå et pænt tryk i sådan en beholder. Se bare på, hvor meget

Har du glemt at der er noget der heder udluftning ellers kan du jo ikke
tømme tanken uden at den bliver flad.

> Vandværksvand kommer ud med ca. 3 bar, så 8 bar er ikke voldsomt meget.

Nej ikke på en lille tank men en stor flad tank kan det gå galt.

> Kan den ikke hold til 8 bar, så er der nok noget galt...

Prøv du at komme 8 bar i en firkantet plastik tank der har lidt størelse
så skal du bare se, den begynder at blive rund og revner, det er set.

> Sikke noget sludder, tror du at hans tank hænger oppe i masten

Ha Ha....... jeg mener jo at afgangen på tanken som er tilsluttet pumpen og

vandhanen er det laveste sted.
Han ville jo suge vandet ud fra vandhanen.

> Langt de fleste tanke har afgangen monteret i toppen, ellers kan man jo
> ikke bruge en åben hane med pumpe...

Nu må jeg lige spørge, er det ikke det system hvor man har en tank som er
trykløs
og en slange fra tanken til en manuel fodpumpe og fra fodpumpen en slange
til vandhanen

> Du kender ved teorien om forbundne kar?

Hvad for en af dem

> Hvis han ikke kan få en ½ tomme slange ned, så er det klart. Men stort set
> alle de tanke, jeg har rodet med, har en meget større påfyldning
>
> De fleste har vel mindst en tomme eller større påfyldning.

Det er rigtigt , men hvorfor så lade hanen stå åben, der er jo luft ned
langs slangen og tilligemed en udluftning på tanken.

Fra : pc

Dato : 21-10-04 19:26

Den var til Claus

Fra : john

Dato : 19-10-04 19:17

"Morten H. Pedersen" <moanp@NoSpam@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
Hej alle

Jeg har tænkt på om det ikke er muligt at bruge kompressoren til at
tømme vandtanken i min båd.

Klip

Nu er jeg jo en doven hund, så jeg har en trevejsventil monteret på afgangen
fra vandtanken, og en magen til på kølevandsindtagssøventilen.

Når så skuden kommer på land, så sætter jeg en slange mellem vandtank og
motor kølevandsindtag, og lader lige så stille motoren står og køre en
tankfuld dejligt rent ferskvand igennem varmeveksler og udstødning.

Når tanken er ved at være tømt (naturligvis ikke helt tom!!!)- det varer en
god bajers tid, så tager jeg slangen af indtaget, og stikker den ned i en
dunk med kølervæske, som den så for lov til at suge igennem.

Så er varmeveksler og alt derefter frostsikret, og samtidig har motoren den
perfekte temperatur til olie og filterskift.

Resten af vandet fra tanken lader jeg løbe ud gennem søventilen medens jeg
suger brugt motorolie op, og skifter det og filter.

Keine hekserei ....

Hilsen John

Fra : Karsten L

Dato : 21-10-04 17:08

Jeg forstår på dine indlæg at du ikke har elektrisk vandpumpe
til at føre vandet til håndvask mm..
Hvorfor ikke blot montere en sådan, så kan du tappe vandet ud
via den alm. håndvask eller et andet afløb uden problemer.
Til hverdag er det også lidt nemmere.

--
Venlig hilsen
Karsten

Fra : pc

Dato : 21-10-04 18:37

Kan du ikke trække en slange ned til motorrummet og lade vandet stille og
rogligt løbe ud og så lade lænsepumpen gøre
arbejdet, og hvis den er automatisk så starter den jo selv.

Det med at stikke slanger ned i tanken er ikke særligt
godt for der kan komme mange grimme baktusser med
ned.

Fra : Morten H. Pedersen

Dato : 21-10-04 21:50

In article <4177f9e9$0$307$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, 104
@c.dkFJERNSPAM says...
> [...]
>
> Det med at stikke slanger ned i tanken er ikke særligt
> godt for der kan komme mange grimme baktusser med

Hej

Min lænsepumpe er manuel og derfor er jeg af gode grunde ikke
vild med den ide

mvh
Morten

Fra : Morten H. Pedersen

Dato : 21-10-04 21:34

In article <41776039$0$195$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, KarstenL@???
wingmargin.com says...

> [...]
> Hvorfor ikke blot montere en sådan, så kan du tappe vandet ud
> via den alm. håndvask eller et andet afløb uden problemer.

Hej Karsten

Lyder besnærende, ihvertfald når tanken skal rengøres. Jeg er bare
ikke ret vild med trykvand: pumpen larmer af H... til og forbruget
af stiger en del. Desuden er jeg svoren tilhænger af simple løsninger.
Den manuelle pumper virker også når batterierne er flade og skulle
en fodpumpe endeligt gå i stykker (har jeg aldrig oplevet endnu) så
har jeg to pumper/haner så jeg kan få vand fra den anden.

mvh
Morten

Fra : Karsten L

Dato : 22-10-04 14:00

Hej Morten,
En el. pumpe kan kun høres når den pumper vand og ellers ikke.
Personligt ville jeg ikke undvære mine pumper.
--
Venlig hilsen
Karsten

Fra : Morten H. Pedersen

Dato : 23-10-04 22:05

In article <417885c1$0$172$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, KarstenL@???
wingmargin.com says...
> Hej Morten,
> En el. pumpe kan kun høres når den pumper vand og ellers ikke.
> Personligt ville jeg ikke undvære mine pumper.

Hej Karsten

Næ, det er da rigtigt. Men så larmer de da også så hele bådhavnen
kan høre det. Jeg har to knægte som i givet fald skulle sove stort
set oven på pumpen, og jeg værdsætter deres nattesøvn en hel del

mvh
Morten