hvor mange fisk?
Fra : Alexia

Dato : 18-10-04 15:43

Hvor mange fisk må man ha i et 15 ltr. akvarie?

Fra : Aardvark

Dato : 18-10-04 15:53

"Alexia" <AlexiaFJERNDETTE@SLETDETTEstorring.dk> wrote in news:4173d683$0
$204$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> Hvor mange fisk må man ha i et 15 ltr. akvarie?

1 stk. på 2 cm ?

Undskyld mig, men...15 liters akvarie kan aller højest bruges til
opbevaring af kampfisk, intet andet.

/Aard

Fra : Alexia

Dato : 18-10-04 16:17

det er så fint med jer der er glade for jeres kæmpe akvareier hvor i kan
fylde fisk i... men hvis man lever i en lille lejlighed hvor man gerne vil
ha en fisk eller to i at bette akvarie, skal man straks hakkes ned på...

jeg vil nu gerne tages hensyn til.. osse selv om jeg ikke har et 300 ltrs
akvarie!

Fra : John Jensen

Dato : 18-10-04 16:25

"Alexia" <AlexiaFJERNDETTE@SLETDETTEstorring.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> jeg vil nu gerne tages hensyn til.. osse selv om jeg ikke har et 300 ltrs

Jeg tror nu ikke det var for at hakke på dig, men mange bruger en
tommelfinger regel der siger
10 liter vand pr. 1 cm fisk.
Men indrømmet 15 ltr. e'r altså ikke ret meget, vil sige du måske kan have
2-3 gubbier & et par små
planter deri, eller sådan noget lignende.!

/ John

Fra : Ole Larsen

Dato : 18-10-04 16:40

Alexia wrote:
> [...]
>
> jeg vil nu gerne tages hensyn til.. osse selv om jeg ikke har et 300 ltrs

Der er ingen grund til den fornærmede tone, synes jeg, idet jeg ikke
finder noget neg. i Aard´s mail.
Der er trods alt fiskene at tage hensyn til...osse selvom du ikke har et
300 ltrs akvarium.
Hvis du er meget omhyggelig med vandskifte (ca. 10 % 2x ugl?) kan du vel
have 4 øbarber eller dværg rasbora eller tilsvarende små. Jeg er ikke så
begejstret for guppier fordi der kommer yngel og så har du pludseligt
for mange.
--
Mvh, Ole Larsen - Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/muggler

Fra : Aardvark

Dato : 18-10-04 22:18

> [...]
> hakkes ned på...
>
> jeg vil nu gerne tages hensyn til.. osse selv om jeg ikke har et 300

Mit svar var på ingen måde nogen kritik, men 15 liter er alt for småt.
Mit råd, hvis du skal begynde i det små, er at skaffe et akvarie på
mellem 54 og 85 liter. Dér er der bedre chance for at bevare en naturlig
balance, samtidig med, at det ikke er så stort.
Hér tænker jeg også på din evt. kommende frustration over, at fiskene
dør hurtigt, hvilket de uvilkårligt ville komme til i et akvarium på 15
liter.

/Aard

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 18-10-04 16:45

Alexia wrote:
> Hvor mange fisk må man ha i et 15 ltr. akvarie?

En gammel tommelfinger regel siger 1cm udvokset fisk pr liter vand - så du
burde sagtens kunne have f.x. 5 guppy'er eller lign.....

De vil sikkert få en del unger - og hvis der så er en del planter, som de
kan gemme sig mellem, så vil en del af dem også overleve - og der kan med
tiden blive lidt trængsel, men så kan du altid forære en portion væk, når
der bliver for mange - den tid den fornøjelse

Mit første akvarie var også "kun" på 15-20 liter - og der havde jeg både
guppyer og platyer samtidig - og de trivedes fint..

Senere havde jeg et par kribensis i det - og de fik unger - og trivedes også
fint i det.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Malene Günther Gomez

Dato : 18-10-04 16:54

Jamen Alexia da, nu er det altså ikke for at være efter dig, som du var
efter mig, men er du ikke lidt nærtagende ???????? for det skal da ikke
meget til, før du er ude med kagerullen ......
En bekendt af mig anskaffede sig et så lille akvarium og satte 8 småfisk i.
Nu har han 2 tilbage og han har ellers opfyldt alle krav, ud over at sætte
for mange i.
Det samme skulle jo nødig ske for dig, så vær glad for et ærligt svar.
Smil fra Malene

Fra : Alexia

Dato : 18-10-04 17:44

tak for svaret malene.. og i andre for den sags skyld... men det er virkelig
den følelse man får herinde... man er ikke noget hvis man ikke har et kæmpe
akvarie... sådan har jeg det i hvert tilfælde..

Fra : Malene Günther Gomez

Dato : 18-10-04 18:03

Pjat Alexia, sådan skal du ikke opfatte det. Det er ikke altid man lige får
det svar man havde håbet på, det ved jeg alt om allerede, men de har hjulet
mig med det som var problemet. Men alle kan heller ikke være lige flinke. Du
skal bare blive ved med at spørge også selv om du har et lille
akvarium......
Smil fra Malene

Fra : Niels Christian Mohr

Dato : 18-10-04 18:48

Hej Alexia

Jeg er bange for at et 15 liters ikke er særligt stort, hvis det er dit
første akvarie vil jeg bestemt råde dig fra at bruge det. Jo mindre akvarie
jo lettere ryger den biologiske balance af H_til.
Hvis du nu vælger alligevel at køre videre så start med et guppy par (og et
platty par evt) og så lige en ancistrus til bunden. Du skal ihvertfald ikke
proppe akvariet da det er meget begrænset hvor mange fisk du kan have i og
igen balancen i akvariet kan utroligt let rykkes og du kan miste det hele.
Hvis du har mulighed (plads) og penge til det vil jeg som minimum anbefale
dig at starte op med et 54 liters. De fås til omkring 500 kr inklusiv alt
udstyr(som nye). Det er en glimrende investering og man kan da have et par
fisk i det :)
Hvis du så investerede i et 54 liters så kunne du jo bruge 15 liters
akvariet til yngel eller lign.
Jeg tror grunden til at så få har svaret på dit indlæg er at det er
virkeligt svært at finde en flok fisk der går 'godt' i et 15 liters akvarie.

Med Venlig Hilsen

Niels Christian Mohr

Fra : Ole Larsen

Dato : 18-10-04 19:12

Niels Christian Mohr wrote:
> [...]
> Hvis du nu vælger alligevel at køre videre så start med et guppy par (og et
> platty par evt) og så lige en ancistrus til bunden.

Hmmmmm. Ved du hvor stor en ancistrus bliver? Den vil dårligt kunne
vende i 15 L

Fra : Niels Christian Mohr

Dato : 18-10-04 20:00

Hej Ole

Du har helt ret, men min anbefaling er udfra følgende :

Jeg opdrætter ancistrus så jeg har en rimelig ide om hvor store de bliver,
men også hvor lang tid det tager før de når de ca 13 cm for en fuldvoksen
han.
Hvis akvariehobbyen fænger så vil jeg også mene at 15 liters akvariet bliver
skiftet ud inden, ellers har jeg aldrig hørt om nogen der ikke kunne komme
af med store ancistrus. I det fleste tilfælde sælges de for imellem 50-100
kr.
Men du har ret hvis man vælger at beholde 15 liters akvariet så bliver den
for stor , men jeg ved fra mig selv at hvis hobbyen fænger så yngler
akvarierne næsten hurtigere end fiskene :)

Med Venlig Hilsen

Niels Christian Mohr

Fra : Thomas Scherrer

Dato : 18-10-04 22:16

> men jeg ved fra mig selv at hvis hobbyen fænger så yngler
> akvarierne næsten hurtigere end fiskene :)

HAHA ja for F.. mit første blev udskiftet efter bare 4 dage !!
sådan kan det gå.

MVH Thomas Scherrer

Fra : Aardvark

Dato : 18-10-04 22:21

> "Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en meddelelse

Hér skal vi også lige tænke på, at yngel generel vokser i hurtigere,
hvis de har et større akvarium at gå i.
Ancistrus i et 15 liter, er..dyreplageri.
Hér må det lige indskydes, at jeg da selv kender problemet med
yngel...har pt...ehm..en del Jordspiser unger gående i et 85 liter
akvarium...de vokser ikke ret hurtigt..især ikke når der er mange :-/

/Aard

Fra : Ole Larsen

Dato : 19-10-04 03:39

Aardvark wrote:

> Hér skal vi også lige tænke på, at yngel generel vokser i hurtigere,
> hvis de har et større akvarium at gå i.

Læste for år siden en del om problemstillingen - om det var størrelsen
på akv., vandets renhed ( frihed for kvælstofholdige iltningsprodukter
som ammonium/ammoniak, nitrat,nitrit, mm. )eller om det var en
kombination, der var afgørende for væksthastigheden. Husker ikke
konklusionerne og jeg nævner det blot for at antyde at det måske ikke er
helt så enkelt.

Fra : Jesat

Dato : 19-10-04 06:56

Hm..
Hvad med et par "dværgsugemaller" otto et eller andet hedder de 1 anubias og
2 killi fisk så skulle den da være i vinkel

---

Fra : Alexia

Dato : 19-10-04 16:20

well.. jeg har akvariet, og jeg har fisk i den.. jeg skal jo ikke ha en
ancistrus som i nu snakker om... ville bare høre hvad folks holdning var..
men har haft fiskene i 2 måneder og det fungerer super, de har det godt og
de dør ikke...