Hvad er en grandkusine?
Fra : René Beyer

Dato : 18-10-04 09:12

Hej

Jeg har for nylig fået nye naboer, og konen i huset skulle efter min mors
mening være min grandkusine - min mor og naboens mor er nemlig kusiner.

Men er det nu også rigtigt - altså, at min nabo skulle være min grandkusine?

Jeg har søgt lidt på nettet og bl.a. fundet dette link med skematisk
opstilling af slægtskabsforhold:

http://www.saack.dk/slaegtskab.shtml

Hvis jeg læser dette skema korrekt, så er min nabo - min mors kusines
datter - ikke min grandkusine men min halvkusine...

Samme Saack har desuden en fin orbog på hans hjemmeside, og under h
(http://www.saack.dk/ord_h.shtml) står der også, at en halvkusine/-fætter er
det samme som forældres fætre og kusiners børn. Altså en bekræftelse i, at
min nabo er min halvkusine.

Men, men, men... I Saacks ordbog under g (http://www.saack.dk/ord_g.shtml)
ville jeg så også lige kigge efter grandkusine. Her står bl.a., at "Det
skulle være det samme som næstsøskendebørn". OK - i den skematiske
opstilling kan jeg se, at næstsøskendebørn er lig med halvkusiner/-fætre,
altså findes der tre forskellige betegnelser for disse personer, om end
grandkusine/-fætter ikke er officielt og fremgår af nogen ordbog. Det der så
forvirrer mig er, at Saack i samme forklaring videre skriver "dvs. dine
fætre og kusiners børn". Hmm. Nu er en halvkusine pludselig min EGEN kusines
datter og ikke min MORS kusines datter, som jeg ellers i starten havde
fundet ud af.

Jeg er også faldet over dette link:
http://www.familieadvokaten.dk/Breve-100/b100-192.html Her fremgår det, at
en grandkusine er min mors kusines datter. Her er der altså tale om en helt
tredie forklaring.

Forvirret? Ja, det er jeg i hvert fald Men man bruger måske samme
betegnelse (som så kan hedde tre forskellige ting) om disse tre forskellige
led af familien?

Håber I kan hjælpe mig - og min mor - med at identificere min nabo på den
korrekte måde.

På forhånd tak fra

René Beyer, Næstved

Fra : René Beyer

Dato : 18-10-04 10:51

Rettelse: I afsnittet med linket til familieadvokater skulle der i stedet
stå følgende:

Jeg er også faldet over dette link:
http://www.familieadvokaten.dk/Breve-100/b100-192.html Her fremgår det, at
en grandkusine er min mors kusine. Her er der altså tale om en helt
tredie forklaring.

mvh René

Fra : AC Jürgensen

Dato : 18-10-04 17:15

Ifølge Netleksikon, under grandonkel :

"Grand foran tante, onkel fætter eller kusine betegnede oprindeligt, at der
er tale om ens fars eller mors tante, onkel, fætter eller kusine. En
grandonkel/grandtante er altså ens fars/mors onkel eller tante. En
grandfætter eller grandkusine er så ens mors/fars fætter eller kusine.

Men i moderne sprogbrug bruges ordene grandfætter og grandkusine ofte om ens
mors/fars fætters/kusines børn, altså et niveau neden under. Dette svarer
til ens halvfætter/halvkusine.

I dag taler nogle også om deres grand-grandfætter eller grand-grandkusine.
Skal man acceptere denne sprogbrug, referer
grand-grandfætter/grand-grandkusine i den oprindelige betydning til den
samme person, som er ens mors grandkusine og ens mormors kusine.

Men i den nyere betydning, som nok er den almindelige, referer det til ens
fars/mors grandfætters/grandkusines barn, altså to niveauer under
bedstforælderens fætter/kusine."

Med venlig hilsen
AC Jürgensen
Jus@post.tele.dk