Er der sygdom i mit akvarie ????
Fra : Malene Günther Gomez

Dato : 17-10-04 11:40

Hej igen...
Først lige tak for en masse henvendelser og forslag.
Mine fisk er nu kommet i behandling med et middel som hedder Faunamor, mod
angreb af parasitter og fik første gang torsdag og filter pumpen blev
slukket, næste dag køre filter pumpen igen og lørdag fik de så igen Faunamor
og pumpen slukket. Idag lørdag køre pumpen så igen og i morgen skal jeg
hælde Faunamor i for sidste gang....
Spørgsmål : Hvornår begynder det at virke ? Hvis jeg ikke kanse nogen
forandring endnu, skal jeg så prøve noget andet ??
Tre af mine fisk er desværre allerede bukket under ...SUK...
Mvh. Malene

Fra : Niels Christian Mohr

Dato : 17-10-04 12:03

Hej Malene

Har du skiftevis tændt og slukket pumpen uden at rense den? Hvis ja så er
det en absolut sikker måde at slå fiskene ihjel på. Jeg går udfra at det
ikke er en almindelig luftpumpe men et udvendigt eller indvendigt filter.
Hvis pumpen har været slukket i mere end en time skal den TOTAL renses
ellers bombarderer du dine fisk med nitrit. Hvis du allerede har gjort det
et par gange så er det ikke så underligt at fiskene er begyndt at bukke
under.
For at rette op på det skal du først rense pumpen 100%. Herefter skifter du
30% vand hver dag de næste 5 dage, det skulle få bugt med
nitritten.Medicinen burde have virket så fiskene skulle begynde at udvise
godt helbred om et par dages tid.
I fremtiden så lad bare pumben køre, sørg dog for at der ikke er aktivt kul
i filteret når du medicinere. Aktivt kul fjerner medicinen temmeligt hurtigt
fra vandet.
Jeg er ked af at dyrehandleren ikke fortalte dig det med pumpen, det er en
klar fejl fra hans/hendes side, men når alt kommer til alt er det jo ikke
umuligt at rette op på igen :)
Al begyndelse er svær men det er nu alligevel en ordentlig ildåb du har fået
dig der.

Held og lykke med det

Niels Christian Mohr

Fra : John Jensen

Dato : 17-10-04 12:12

> [...]
> forandring endnu, skal jeg så prøve noget andet ??
> Tre af mine fisk er desværre allerede bukket under ...SUK...

Det er helt fint at du slukker pumpen når du medicinerer akvariet, - selvom
der er delte meninger om
man skal gøre det eller ej, jeg personligt har aldrig gjort det.

MEN i stedet for at stoppe pumpen vil jeg anbefale dig at lade den køre
cirkulation i en spand vand
da den ved stilstand udvikler sig til en "bakteriebombe" som du så pumper ud
i akvariet igen når du
starter den.

Jeg personligt ville lade pumpen køre og om en uges tid når du er færdig med
medicinen rense den
og evtl. tilsætte en gang filterstarter / bakterier.

Mvh.
John

Fra : Malene Günther Gomez

Dato : 17-10-04 16:55

Nu har jeg tømt akvariet for 1/3 vand, hældt nyt på og hældt nyt Faunamor i.
Filter pumpen har jeg først taget op og nu har jeg KOGT den næsten og gjort
den rent som var den ny. Den kommer først i imorgen og tirsdag når det skal
nyt medicin i igen, kommer den op og bliver renset med kogt vand igen. Min
stakkels flotte store sorte scalar ligger hele tiden på siden i overkanten.
Jeg puffer lidt til den så den svømmer rundt men der går ikke længe før den
ligger der igen. Den anden store marmorscalar fejler intet !!!!!!!!
Mine guldfisk fejler heller intet og heller ikke de to små slørhaler.
Mvh. Malene