Planters tilstand
Fra : Lars Lindenstrøm

Dato : 16-10-04 22:54

Hej nyhedsgruppe,
Jeg har nu efterhånden haft mit nyerhvervede og første akvarie i 1 lille
måned, men før her for en uge siden fik jeg mine planter. Jeg satte dem ned
i akvariet som var forsynet med varmelegeme, vand, pumpe og grus. Nu er jeg
så netop hjemvendt fra ferie. Mine planter har nu stået uberørt i en uge, og
jeg synes de er blevet noget mere triste og hængene end da jeg puttede dem
i. Bladene er falmet og de hænger noget med næbet og taber blade. Skal jeg
gøre noget specielt for planterne? Jeg har kun 1 rør, som er et Gro-lux
F30W/T8/GRO rør. Er det lys nok osv? Jeg vil meget gerne høre fra nogen som
kender en del til hvordan planterne skal behandles. På forhånd mange tak!

Fra : Niels Christian Mohr

Dato : 16-10-04 23:08

Hej Lars

Har du købt akvariet brugt? er lystofrøret over et år gammelt, hvis det er
skal det skiftes. Bruger du gødning? Hvordan kan det være du valgte grolux?
Jeg personligt har ingen erfaring med lige netop dette rør men der skrives
en del om det, blandt andet at du skulle være udviklet til drivhuse og ikke
akvarier og ikke er særligt egnet til planteakvarier. Der skulle være
adskillige der er bedre i handlen.
Jeg bruger selv tropica master grow i mine akvarier og sørger for at der
minimum er 1 watt per 2 liter vand med hensyn til lys. Det virker faktisk
rigtigt godt, jeg har ikke de store problemer med alger og mine planter
vokser som ukrudt. En fantastisk løsning skulle også være CO2, men jeg har
aldrig fået taget mig sammen til at spendere den halve formue det koster +
jeg er ikke helt glad for de eventelle sideeffekter som et CO2 anlæg giver
(lavere ph værdi blandt andet, duer ikke til mine malawi).
Det kan også være at planterne er blevet plantet forkert, for eksempel skal
du sørge for at rødderne ikke er for lange når du planter dem og du skal,
såvidt muligt, fjerne så meget af stenulden fra deres rødder. Rødder skal
også helst spredes lidt ud når du planter.
Jeg har skrevet lidt forskellige forslag, og jeg er langt fra nogen ekspert
i det her, der er masser med langt mere erfaring end jeg. Men jeg håber du
kan bruge ovenstående til at lede dig lidt på sporet til problemet.

Med Venlig Hilsen

Niels Christian Mohr

Fra : Lars Lindenstrøm

Dato : 17-10-04 11:02

Jeg købte akvariet brugt ja. Hvor gammelt røret er skal jeg ikke kunne sige.
Men det er sikkert over et år gammelt. Men jeg har fået en ide, lige over
mit akvarie sidder der en ledig lampefatning, kan man lave noget lys med
halogen, eller bare almindelige pærere?

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 17-10-04 11:09

Lars Lindenstrøm wrote:
> [...]
> en ide, lige over mit akvarie sidder der en ledig lampefatning, kan
> man lave noget lys med halogen, eller bare almindelige pærere?

Jo - det kan man da sagtens - men hvorfor ikke bare skifte røret ud med et
nyt ordentligt rør - det vil da være noget nemmere

Hvor stort er akvariet ?

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Lars Lindenstrøm

Dato : 17-10-04 12:00

Det ville naturligvis være nemmere, men jeg har leget med tanken om at lade
2 lampe hænge ned fra loftet, ville se skide godt ud. Men ved bare ikke
hvilken type lampe der er bedst egnet. Jeg vil gerne have et lyst akvarie,
med en lille snert af varme (eg. rød/gul). Det skal samtidigt være godt for
planterne som lige for tiden ikke ser helt friske ud. Akvariet er 160 Liter.

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 17-10-04 17:05

"Lars Lindenstrøm" <Lars@lindenstroem.dk> wrote in message
> [...]
> akvarie, med en lille snert af varme (eg. rød/gul). Det skal samtidigt
> være godt for planterne som lige for tiden ikke ser helt friske ud.

Et amazone rør giver dig den ønskede effekt. Så vidt jeg ved er Dennerle det
eneste firma, som laver dem (kan købes på www.avifauna.dk), men måske er der
andre som også gør.
--

Mvh Christian http://www.cmnielsen.dk
Nyeste Artikel : Crenicichla compressiceps.

Fra : Morten Guldager

Dato : 17-10-04 12:44

2004-10-16 Lars Lindenstrøm wrote
> [...]
> kender en del til hvordan planterne skal behandles. På forhånd mange tak!

Hæ, det går på præcis samme måde hos mig

Relevante data: (håber jeg)
- 80 liter
- 20 W "plante rør"
- cirka 20 små fisk.
- 9 timer lys dagligt
- 25% vand skiftet om ugen
- invendig filterpumpe
- 22 - 24 grader celcius (uopvarmet endnu)

Jeg bruger ikke gødning, og fiskene trives vist ok.

Det der "plante rør" er hvad min fiskepusher prakkede mig på for
cirka 6 måneder siden da jeg klagede over at mine planter ikke
rigtig klarer mosten. For 139 kroner kan jeg se.
Paphylsteret som røret blev købt i er grøn og lyder navnet "Cronos".
Og så står der er røret skulle være godt for akvarieplanter.

Men selv mindre lyskrævende planter har det ikke alt for godt.

Forslag til forbedringer?

Jeg var for nogle måneder siden ret plaget af trådalger, men de
forsvandt da jeg fordoblede mine vandskift samt skar 2 timer af
lygtetændingstiden.

/Morten

Fra : GungHo

Dato : 17-10-04 19:55

hej

prøv at tilsætte lidt skive snegle og master grow gødning efter
forskrift. Vent 2-3 uger

Så skal du bare se løjer

mvh

Ib Rene, Cairo

Fra : Morten Guldager

Dato : 17-10-04 20:31

2004-10-17 GungHo wrote

> prøv at tilsætte lidt skive snegle og master grow gødning efter
> forskrift. Vent 2-3 uger

Hmm, "skive snegle" hvad er det for mon nogle?

Jeg har en del spidse snegle, sådan nogle der ligner et snoet spir.
De største er vel 2 cm høje, og så er der ellers alle mulige
størelser nedefter.

Kan de bruges?

"Master grow" lyder som en slags gødning. Hvordan gøres det?
Nå, det står nok på pakken...

> Så skal du bare se løjer

Det skal prøves. Men hvordan med alger, mange siger jo at jeg
også gøder algerne hvis jeg putter sådan noget i tanken.

B.t.w. kunne du ikke lokkes til at svare under spørgsmålene?

/Morten

Fra : GungHo

Dato : 17-10-04 21:41

Jeg har lidt af hvert.

De flade skivesnegle synes jeg er bedst, men jeg har også de spidse.
Skivesnegle er små og synes ikke rigtigt i et større akvarie. Når der
er for mange på ruden tages de med en slags dejskraber om morgenen. De
sidder da alle nær ved overfladen. Det er samtidigt tegn på at det er
ved at knibe med ilt.

Husk at planter bruger ilt om natten.

De spidse fede snegle samler jeg som foder til pragtsmerlingerne, der
går i et andet akvarium. (det sataner. De åd alle mine snegle og så
gik det bar ad h. til med mine akvarier. Blå alger, talrige rør skift,
vandskift, nye planter etc etc etc. Som pragtsmerlingerne også kørte
ned som en plæneklipper. Se, de æder nemlig lysegrønne skud når der
ikke er flere snegle.

Snegle er for akvarie som regnorme for jord; kan ikke undværes
De bringer kvælstof til rødderne, bidrager med co2, men forbruger jo
også ilt og skider.

Det er en balance akt.

Så må man bare holde det i ave.

Du vil opleve at debatten med lysrør farve og type pludselig er
ligegyldig.Planter kan vænne sig til næsten alle lykilder. Selv en
arkitektlampe.

Spar på foder og fisk (når du køber ind husk at fisk vokser)
regelmæssigt vandskift
masser a planter
snegle og master grow

-og et godt filter

Garanteret success og good bye blå alger.

Master Grow er Tropica's akvariegødning. Det er dyrt, men it's a
winner...

Når jeg starter et akvarie sætter jeg altid 5-10 skive snegle i.
Efter 3 uger skyder alle vallisneria som ind i h...

Jeg har et 350 liter, et 250 liters, et 80 liters og lige startet et 6
kantet 70 liters (højt) for sjovs skyld. Eneste lyskilde en 100 watt
enerigisparepære warm white, filter, 8 neon, snegle og master grow
Anubias sætter blade. Valisneria har rodskud. Jeg kan kun være
tilfreds.

Jeg har lidt blå alger helt oppe ved overfladen i kanterne, men det er
tegn på at det kun er ved overfladen de kan få det frie kvælstof fra
luften de behøver. Det er tegn på at planterne er i vækst og omsætter
kvælstoffet. Jeg har lidt overfodring så det er lidt mange snegle nu
Lidt svært at dosere til 8 små neon. men det er bare at skrabe

Alt i alt drejer akvariehobbyen som om at acceptere snegle som en
nødvendig del af naturen. Lissom lidt gode alger hist und pist. Gå
ikke i panik fordi du ser en snegl snige sig hen over frontruden.

Oh ja, du kan med fordel tilsætte luft om natten indtil akvariet
kører. Planter bruger ilt om natten. Det gør dit filter i øvrigt også.

Og hvis du virkelig vil se plantevækst, tilsætter du co2 3-5 timer om
dagen. Så ser du ilten boble fra alle bladspidser. Men her skal du
passe på med at lysstyrken passer til mængden af co2. Du ved
fotosyntese....

For meget co2 er gift for fisk.

Held og lykke

mvh