PH værdi??
Fra : Jabbe\(4k\)

Dato : 16-10-04 19:18

Hejsa er det ikke Oxalsyre der sænker PH værdien???

Jeg ved det er noget krads noget og man skal være ekstremt forsigtig...

Jabbe

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 17-10-04 00:26

Jabbe(4k) wrote:
> Hejsa er det ikke Oxalsyre der sænker PH værdien???

En syre har lav pH og vil bidrage positivt til et fald i pHen i en given
blanding, f.eks. med vand.

> Jeg ved det er noget krads noget og man skal være ekstremt forsigtig...

Oxalsyre er udover at være en syre, heller ikke helt ugiftig.

Hvad har du specifikt gang i?

--
Steen Suder

Fra : Ole Larsen

Dato : 17-10-04 03:12

Steen Suder, privat wrote:

> En syre har lav pH og vil bidrage positivt til et fald i pHen i en given
> blanding, f.eks. med vand.

Man bør absolut sænke KH til nær 0 for man prøver at sænke pH. Dette er
så vigtigt, at jeg mener man har krav på erstatning HVIS:
man køber pH-sænker i akv. forretning og ikke bliver advaret herom (af
sælger/brugsanvisning) og fiskene dør inden for de næste 1-10 timer.

--
Mvh, Ole Larsen - Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/muggler

Fra : Ole Larsen

Dato : 17-10-04 09:35

Steen Suder, privat wrote:

> En syre har lav pH og vil bidrage positivt til et fald i pHen i en given
> blanding, f.eks. med vand.

Det fald i pH er i Dansk gennemstnitspostevand kun midlertidigt. I løbet
af timer ( afh. af graden af kontakt med omgivende luft )vil pH være
tilbage ved udgangspunktet.
Forklaring:
Tilsætning af syre (H+) til en vædske med høj bufferkapacitet p.gr.a KH
( som gennemsnits postevand i DK ) vil danne kulsyre der hurtigt
omdannes til vand og kultveilte. Sidste vil indgå i balance med
omgivende luft som den var før tilsætning af syre.

Fra : Jabbe\(4k\)

Dato : 17-10-04 12:52

> Oxalsyre er udover at være en syre, heller ikke helt ugiftig.
>
> Hvad har du specifikt gang i?

Det er fordi min PH værdi ligger lige lidt for højt, ihvertfald har jeg
ladet mig fortælle at Sværdplanter ikke optager næring hvis PH'en er over
7,5 eller under 6.5 og det jeg har kunne måle mig frem til er at PH'en
ligger på en 7.8....

Der er måske andre metodet til at sænke PH'en som er mere "naturlige"??,
selv er jeg jo heller ikke superglad for kemi i et akvarie, men hvis det er
den eneste løsning må man jo ty til den....

Jabbe

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 17-10-04 17:02

"Jabbe(4k)" <jabbe@get2net.dk> wrote in message

> [...]
> er
> den eneste løsning må man jo ty til den....

Du kan forsøge med langtrevlet spagnum. Hvor stor virkningen er,skal jeg
være usagt. Husk at den skal være ren (ikke beriget som man også kan købe).
Div. planteskoler har dem. Nogle dyrehandlere har det også til stærkt
opskruede priser.

--

Mvh Christian http://www.cmnielsen.dk
Nyeste Artikel : Crenicichla compressiceps.

Fra : Ole Larsen

Dato : 17-10-04 17:59

Christian M. Nielsen wrote:
> [...]
> være usagt. Husk at den skal være ren (ikke beriget som man også kan købe).
> Div. planteskoler har dem. Nogle dyrehandlere har det også til stærkt

Der er kun 1 (een) måde effektivt, varigt og praktisk realisabelt for
akvarister at sænke pH i hårdt Dansk postevand på (kun få omrader i
landet har blødt vand) og det er ved først at reducere væsentligt
syrebindingsevnen/bufferkapaciteten (hvorfor mon de hedder det ?) der
fejlagtigt i akvariehobbyen opgives som karbonathårdhed, KH.
Spaghnum forslår som en skrædder i helvede.

Men, Jabbe, af h.t. dine alm. sværdplanter skal du ikke bekymre dig. Det
er andre planter der kræver lavere pH. Læs evt. Christel Kasselman(n).

_Vil_ du have lavt pH, er det lettest at samle regnvand (hvis man har
muligheden) og sænke pH med spaghnum. Ellers er vejen Reverse Osmosis
eller ionbytter. Og det kræver virkelig ildhu at blive ved at "lave"
blødt vand igennem længere tid - har været igennem det. Små portioner
til eks leg for regnskovsfisk er en anden sag.