Vil WinMX være et modtræk ??
Fra : pm

Dato : 15-10-04 22:48

Hvis vi nu installerede winmx som er gratis, så kunne man hente diverse
filer fra hinanden, ganske lovligt.

En af de skraffe edb folk her kunne måske lave en lille manual hvordan man
pakker flere filer, men ellers så kan man omdøbe de hentede filer, de som
har password og adgang til AO
Eksempel Man henter en side fra Krummerup, fødsler og ser det er 1789. Filen
døbes Krummerup (alternativt sognenummeret) f 1789. Og lægges i et særligt
bibliotek
Når man åbner sin pc, så kan andre søge i dette bibliotek og hente filen ned
på ganske få min.

Minus er tidshorisonten for alle filer på WinMX er lang

Fordelen er, at filen er markeret med årstal og hændelse. Der laves en
entydig markering for sogn hændelse og årstal

Jeg har vist allerede ca 200 sider fra Sønder Dalby og omliggende sogne
liggende

Preben Müller

Fra : Arne Feldborg

Dato : 16-10-04 00:22

"pm" <ps98@tzeliamail.dk> skrev Fri, 15 Oct 2004 23:47:45 +0200

>Hvis vi nu installerede winmx som er gratis, så kunne man hente diverse
>filer fra hinanden, ganske lovligt.

Ikke for at gøre dig ked af det, men glem det. Det vil skabe et hav af
problemer og fejlkonfigurationer.

Nogle systemer vil ikke svare korrekt eller måske slet ikke svare (men
det er jo dog til at leve med), mens andre systemer vil være vidt åbne
for download af alt hvad der ligger på harddisken, for virusangreb og
det der er værre.

Hvis noget i den retning skulle kunne virke, så er det noget med en
sponsoreret central-server hvortil man kan sende de filer man hver især
har hentet, og hvor andre så kan hente dem.

Altså opbygningen af et komplet Mirror til AO.

Og så kunne man jo ærlig talt ligeså godt bruge sponsoratet til at
forære AO / LAV noget mere båndbredde.?

--
mvh, A:\Feldborg

Folketællinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : pm

Dato : 16-10-04 00:28

OK Arne
Tak for svaret.. du er jo en af eksperterne, så ideen er hermed skrinlagt

Preben Müller

Fra : John Friis Løndal

Dato : 16-10-04 10:30

Jeg kan godt se mange fordele i din ide, men her er en anden:

Deling af generalogi data er et svært område, fordi formaterne er
meget forskellige. Billeder, tekster, skanninger forskellige database
programmer osv.
Lundins Gedcomp service er guld værd, men begrænsningen er det snævre
gedcomp format.

Jeg har også mange billeder og privat dokumenter liggende som andre
sikkert kunne have glæde af, hvis de altså kunne finde dem, eller blot
viste de eksisterede.

Det jeg tænker på er en fil-delings tjeneste (P2P) som Kazaae eller
Limewire, hvor man kan søge på hinandens harddiske når pc'eren er
tændt. Man kan selv styr hvilke skuffer der skal være tilgængelige, og
om det er muligt at søge i selve fil indholdet, eller blot fil-navne.
Kombineret med noget lignede googles nye søge værktøj, vil alle med
generalogiske data have et uforpligtende forum, uafhængigt af format
og data kvalitet.

Mvh
John
www.honor.dk

Fra : pm

Dato : 16-10-04 18:03

Det var også sådan jeg havde tænkt mig WinMX løsningen brugt. Men man skal
nok lige gøre sig den regel, at alle downloadede filer, blot ved at klikke
på folderen, gennemlæses af et virusprogram inden åbning. Der er ubefæstede
sjæle som mener det er sjovt at sende vira.

Der er 100.000 eller flere på verdensplan som udveksler filer ad den vej og
mange med den beskrevne kontrol.

Den praktiske løsning og en nødvendig manual ka jeg ikke lige overskue, men
er lidt overrasket over Arnes svar på mit ideoplæg. Men Arne Feldborg er,
alt andet lige, en rigtig edb mand og tager gerne hans ord for granded,,men
lidt skepsis er der efterladt i hans holdning-)

Preben Müller

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 16-10-04 19:28

Scripsit pm:

> [...]
> Men Arne Feldborg er, alt andet lige, en rigtig edb mand og tager
> gerne hans ord for granded,,men lidt skepsis er der efterladt i

For indscannede kirkebøger synes jeg p2p er oplagt fordi mange vil
have interesse i at have hele kirkebøger samlet lokalt mens andre vil
have forbigående behov for opslag i samme kirkebøger. Samme andre vil
til gengæld ofte have interesse i at have en komplet samling af
bestemte andre sogne. Alt hvad der mangler er at enes om et givet p2p
og en indekseringsstandard. Jeg er bestemt ikke ekspert på området men
har hørt meget godt om BitTorrent.

Lars Erik Bryld

Fra : Arne Feldborg

Dato : 17-10-04 01:14

"pm" <ps98@tzeliamail.dk> skrev Sat, 16 Oct 2004 19:02:52 +0200

>Den praktiske løsning og en nødvendig manual ka jeg ikke lige overskue, men
>er lidt overrasket over Arnes svar på mit ideoplæg.

Jammen det er da muligt at jeg har været for afvisende, så lad mig lige
uddybe det lidt. Så kan andre evt. kommentere det.?

Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om at der findes adskillige værktøjer der
sagtens kan gøre det du skitserer - og at det givetvis også kunne gøre
det muligt at udveksle kilder og iagttagelser på en mere direkte måde
end det sker idag.

På den ande side føler jeg mig overbevist om at det kun vil være en
ganske lille del af den potentille brugerskare der vil ønske at lade
andre komme direkte ind på deres harddisk.

Nogle (formentlig størsteparten) vil afvise fordi de ikke kan overskue
konsekvenserne.

Andre vil gå med på Read-Only basis fordi de slet ikke er interesserede
i at dele deres viden med andre - men gerne selv vil bruge andres viden
i deres egen forskning.

Atter andre vil egentlig gerne være med, men kan af den ene eller den
anden grund ikke få systemet sat rigtigt op. Og efterlader så et system
der i bedste fald ikke virker efter hensigten - og i værste fald et
system der står pivåben.

Hertil kommer så at størstedelen af de folk der har et reelt ønske om at
dele deres materiale med andre allerede har egne hjemmesider og / eller
er aktive i diverse nyhedsgrupper etc.

Og endelig må man jo ikke være blind for at begrebet "fuldt lovligt",
som har været anvendt her, absolut skal tages med et vist forbehold.

Fra : pm

Dato : 17-10-04 10:54

Arne Feldborg
Har læst dit oventående indlæg og er da enig med dig, over en bank. Kan godt
huske for år tilbage hvor det var lidt støj omkring det at hente fra andre,
og så selv stå som autor...

Måske kan denne "raslen med sabel" få AO med andre, til at se der er "røre i
andedammen" og besinder sig med hensyn til adgangsbegrænsningerne

Måske kan andre i systemet se, eller overveje, om AO er det rigtige sted at
placere fremtidige opgaver ( forventer der vil komme mange flere opgaver
fremover)

Men værst ville det vel være om AO lukkede helt ned og holdt sig til
offentliggørelse når det hele var kopieret.

Mon ikke der sidder en og anden edb-nørd og pønser på en løsning ??? Det
tror jeg ikke kan være anderledes med de forhold som AO nu har lagt op til

Preben Müller