Aimpoint
Fra : FST

Dato : 15-10-04 20:19

Hej

Vi er et par stykker som kom til at diskutere, om det er lovligt at bruge
rødpunktssigte på et haglgevær.(til jagt forståes...)
Jeg synes ikke umiddelbart jeg kan finde noget om det i lovgivningen:
http://www.retsinfo.dk/_LINK_A360209767/53&ACCN/A19970011429

Men der kan jo være noget jeg har overset...!

Mvh. FST

Fra : ERIK PRESTMO

Dato : 16-10-04 20:51

Ulovlig??

INgenting forundrer meg lenger over ivrige danske lovgivere, så det er meget
mulig!

På den annen side, (det finnes) danske skyttere og jegere som er, om mulig,
ENDA ivrigere på å skape unødvendige forbud enn myndigheterne, så her skal
du se noen ser en sjanse!

Uansett kommer de sedvanlige "spoilsports" til å hoppe på og slynge av seg
noen snusfornuftige "bevis" for at slikt er ulovlig, de ønsker ingen
fremgang, og sitter i sitt hull og rister i beven over at mon naboen finner
ut at de driver JAKT!

Et rødpunktsikte egner seg fortrinlig til hagle!

Og slett ikke bare til jakt. En kamerat har en Remington 1100 med
magasinforlenger og 10 skudds kapasitet, og rødpunkt, og skyter Praktisk
Hagle. Rødpunktet ligner for øvrig et luftmåls-sikte fra det militære, med
dot og sirkel, det er lett og legge inn forsprang på duer og ryper!

Et rødpunktsikte er jo en KIKKERT med 0 ganger forstørrelse, det benyttes
ikke kunstig lys som kan forstyrre viltet, lyset er og forblir INNE i
rødpunktet. Det skal bli interessant å se hvilken regel man klarer å finne
for å forby dette!

Et lasersikte derimot, er visstnok totalforbudt også i Norge, sammen med
restlysforsterker..... Det er da også redskap som passer best for RAMBO,
dvs på filmlærretet......

--
ErikP

Ladebokens hjemmesider:
http://ladeboken.tripod.com/index.htm
Spesialfeltprogrammet:
http://spesialfelt.tripod.com/index.htm
FST <flje@get2net.dk> skrev i news:upVbd.1219$GE1.1125@news.get2net.dk

Fra : Lars Haugaard

Dato : 17-10-04 16:02

Jeg mener ikke at rødpunktssigter ala aimpoint på nogen måde kan være
ulovligt at montere på et haglgevær. Så er der da et par stykker eller ti
jeg kender der vil have problemer, da de har sådanne monteret på deres
drilling - hvor "hagldelen" jo unægtelig udgør en vis del...

Lyspunktssigter med laser er jo så en hel anden sag så vidt jeg ved.

Bedste hilsner

Lars Haugaard

www.haugaard.org

Fra : Morten Holst

Dato : 18-10-04 13:45

Jeg mener at Lars har ret.
Rødpunktsigte/aimpoint er lovlig.
Lovgivningen siger at man ikke må belyse vildet som en laser jo gør.

Morten Holst