Bundkort. Hvad mener i om dette
Fra : Schumacher

Dato : 15-10-04 19:31

Hej

Jeg har fundet dette bundkort og processor på EDBpriser. Nogle der har
erfaringer med disse, eller er der noget der er bedre til prisen.
Processor:
Bundkort:

Thomas

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 17-10-04 09:52

"Schumacher" <gokke@hotmailXXX.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har fundet dette bundkort og processor på EDBpriser. Nogle der har
> erfaringer med disse, eller er der noget der er bedre til prisen.
> Processor:
> Bundkort:

Først vil jeg sige at jeg stadig står ved det bud jeg gav dig i
grafikkort-gruppen, med en XP 3200+ og et nForce2 Ultra bundkort, så der var
flere penge til grafik (R9800 Pro eller GeF 6800.) Hvis dit focus er spil,
burde det bringe dig ganske langt.

Dernæst vil jeg sige, at til samme penge som det du har kigget på (faktisk
en smule billigere), så ville jeg absolut foreslå et Athlon64-system. Et bud
kunne være disse:
CPU:
Bundkort:
eller evt.

Dels burde det være lidt hurtigere, dels får du bedre muligheder for at
opgradere.
Intel har jo lige meddelt at P4 alligevel ikke kommer op på 4 GHz, mens du
allerede nu ville kunne sætte en Athlon64 4000+ i de nævnte bundkort.
(hvilket dog IMHO ikke er pengene værd før de falder en del i pris.)

Er der en særlig grund til at du vil have P4?

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Schumacher

Dato : 17-10-04 12:48

> [...]
> (hvilket dog IMHO ikke er pengene værd før de falder en del i pris.)
>
> Er der en særlig grund til at du vil have P4?

På papiret ser det ud som om Pentium er hurtigere, men jeg tror det er mig
der læser forkert

Det kan godt være det er mig der er forkert på den, men når jeg kigger på
det link på processoren, Så står der dette "AMD Athlon 64 2 GHz / 128 KB L1
Cache" og jeg har en 2 GHz i forvejen. Den hedder godt nok 3200+. Den jeg
har nu er en 2400+ og kører som sagt 2 GHz.

Er det mig der læser specifikationerne forkert??
Jeg kan se på den test der er på EDBpriser at den er hurtigere end en
Pentium 4. Ikke meget, men dog hurtigere.

Er der nogen der kan forklare forskellen på AMD og Intels måde at sætte
størrelsen på deres processorer. (2400+ feks.)

Thomas

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 17-10-04 13:14

> På papiret ser det ud som om Pentium er hurtigere, men jeg tror det er mig
> der læser forkert

Det er det

> [...]
> Jeg kan se på den test der er på EDBpriser at den er hurtigere end en
> Pentium 4. Ikke meget, men dog hurtigere.

Det ér lidt forvirrende hvis man ikke har fulgt med.
Se nedenfor.

> Er der nogen der kan forklare forskellen på AMD og Intels måde at sætte
> størrelsen på deres processorer. (2400+ feks.)

Det er sådan, at Athlon og P4 kom frem, valgte AMD og Intel at gå hver deres
vej:
AMD satsede på korte pipelines (ca. lig med kort forsinkelse i de interne
beregninger) og rå regnekraft, á la det PIII også brugte, bare mere
effektivt.

Intel satsede på MHz (der ville se godt ud over for kunderne) men måtte lave
lange pipelines (dvs. lange interne forsinkelser) for at opnå dette.

Denne forskel medfører at Athlon er mere effektiv pr clockslag end P4, og
derfor ikke behøver at køre lige så hurtigt som en P4.

For at modvirke et dårligt salg pga. de lavere MHz, måtte AMD så indføre
PR-ratingen, officielt som sammenligning med sine egne processorer, men i
praksis et godt mål for hvor hurtigt en Athlon kører i forhold til en P4.

Det er den korte version

Som det er nu, er PR-ratingen for Athlon XP, lidt høj i forhold til de P4
man kan få nu, men stadig nogenlunde i orden.
PR-rating for Athlon64 er derimod lidt høj, de er altså generelt lidt
hurtigere end de P4 man sammenligner med.

Og igen, du kan ikke kigge på MHz alene, de siger reelt ikke længere ret
meget om hvor hurtig processoren er.

Så det eneste du egentlig kan gøre, er at læse de tests der er rundt
omkring, for at få besked om hvordan de forskellige processorer kører i
forhold til hinanden.
Og husk så også at medtænke hvilke typer bundkort, hastighed på ram m.m.

Men som det ser ud nu, mener jeg du får en del mere ydelse for pengene med
et AMD system, end et Intel.

I øvrigt, når du allerede har en XP2400+, kan det evt. være nok i første
omgang at købe et nForce2 MB, hvis du har hurtige ram.
Hos mig gjorde det stor forskel da jeg skiftede til det, og satte FSB til
200 MHz (PC3200 ram), fra et SIS 735 med FSB 133 MHz (PC2100 ram).

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 17-10-04 13:26

"Henrik Stavnshøj" <hesta@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> PR-rating for Athlon64 er derimod lidt høj, de er altså generelt lidt
> hurtigere end de P4 man sammenligner med.

Sludder, jeg mener selvfølgelig at PR-ratingen for Athlon liggger lidt for
højt i forhold til de nuværende P4, mens PR-ratingen for Athlon64 ligger
lidt for lavt.

VH
Henrik

Fra : Schumacher

Dato : 17-10-04 13:30

> [...]
> Hos mig gjorde det stor forskel da jeg skiftede til det, og satte FSB til
> 200 MHz (PC3200 ram), fra et SIS 735 med FSB 133 MHz (PC2100 ram).

Så blev jeg det klogere

På nær lige det sidste du skrev. Der stod jeg helt af .-)

Hvad er FSB??

Jeg har 1024 MB ram. PC2700

Efter lidt søgen fandt jeg ud af at nForce er et bundkort. og jeg kan se
at minprocessor passer på det.

Thomas

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 17-10-04 13:41

> Så blev jeg det klogere

Det var godt

> På nær lige det sidste du skrev. Der stod jeg helt af .-)
>
> Hvad er FSB??

Front Side Bus.
Det er den hastighed processoren taler med resten af system med.
Man kan sætte RAM-hastigheden forskelligt fra denne, så du f.eks. kører FSB
på 200 MHz, men kun kører rammen med 166 MHz.
Men i praksis er det bedst hvis de følges ad, det får man den største
hastighed ud af.

> Jeg har 1024 MB ram. PC2700

Ok. Det vil sige at du kan køre dem sikkert med 166 MHz.
Måske, men kun måske, vil de kun overclockes, dvs. sættes tiul at køre
hurtigere.
Men det finder man kun ud af ved at forsøge sig frem, og teste resultatet.

> Efter lidt søgen fandt jeg ud af at nForce er et bundkort. og jeg kan
> se at minprocessor passer på det.

Det er nemlig rigtigt
Desuden er nForce2 det hurtigste chipset til Athlon processorer.
Den hurtigste udgave kan så køre rammene som Dual, dvs. hvis du har to
stænger ens ram, kan du vinde lidt hastighed dér også.

Hvilket bundkort har du i øvrigt nu?

/Henrik

Fra : Schumacher

Dato : 17-10-04 14:27

> [...]
> Den hurtigste udgave kan så køre rammene som Dual, dvs. hvis du har to
> stænger ens ram, kan du vinde lidt hastighed dér også.

Thomas

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 17-10-04 17:36

Et ECS L7VTA

Så er spørgsmålet om du overhovedet behøver at opgradere dét.

Måske det var bedre at opgradere processoren til en XP3200+
(eller en XP2400+ Mobile, hvis du er frisk på overclocking),
og så køb det grafikkort du snakkede om i grafikgruppen.

Så tror jeg faktisk du er rigeligt godt kørende et stykke tid.

Så kan du købe dig en Athlon64, eller hvad der nu er hot, når det sæt bliver
for langsomt engang

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Schumacher

Dato : 17-10-04 18:21

> [...]
>
> Venlig hilsen
> Henrik
>Overclocking er ikke noget jeg ved den mindste smule om.
Men du mener at det er nok at skifte processoren. Det gør jo det hele lidt
billigere.
Er det denne du mener. http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=37217

Thomas

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 18-10-04 12:08

> Overclocking er ikke noget jeg ved den mindste smule om.
> Men du mener at det er nok at skifte processoren. Det gør jo det hele lidt
> [...]

Ja, noget i den retning.

Du kan evt. købe en XP3000+ i stedet, den er en del billigere.
Og forskellen i hastighed vil stort set ikke være til at mærke.

Og/eller du kan med fordel vælge at købe en OEM processor, og så en løs
køler, f.eks. en WhisperRock IV, der sparer man nogle penge, foruden at
WhisperRock'en er ret støjsvag.

Her de to samlet hos SHG, f.eks.:
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=320375 899,-
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=320417 109,-

Samlet pris 1008,- + forsendelse 48,- = 1056 kr, mod de 1584 kr for
processoren på dit link.
Vil du have en XP3200+ tager de 1049,- dvs. 150 kr oveni.

God fornøjelse med det.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Schumacher

Dato : 18-10-04 17:22

> [...]
> processoren på dit link.
> Vil du have en XP3200+ tager de 1049,- dvs. 150 kr oveni.

Så spørger jeg nok lidt dumt (Igen) OEM. Er det en processor uden køler??
Her fundet ud af at PIB er en processor med køler.
Det var ellers noget billigere det du har fundet ved SHG. Der er så ikke
manual med kan jeg se, men den der er et link til, er vel også god nok.
Er der nogle faldgruber når man skal montere sådan en djævel??

Thomas

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 18-10-04 18:04

> Så spørger jeg nok lidt dumt (Igen) OEM. Er det en processor uden køler??
> Her fundet ud af at PIB er en processor med køler.

Ja, den er uden køler, så du skal montere den selv.
Men det skal du faktisk også ved dem med køler, den ligger nemlig bare løst
ved siden af

> Det var ellers noget billigere det du har fundet ved SHG. Der er så ikke
> manual med kan jeg se, men den der er et link til, er vel også god nok.

Det er den, men AMD's manual kan du såmænd downloade hos SHG:
http://www.shg.dk/files/pdf/AMD_installation.pdf

Og ja, der er noget at spare når man selv finder tingene

> Er der nogle faldgruber når man skal montere sådan en djævel??

Der er for så vidt disse:

Du skal sikre dig, at det indhak der er i kølerens underside, passer med den
forhøjning der er på soklen på bundkortet. Ellers kan den ligge skævt, dels
med risiko for at knække cpu'ens hjørner, dels så den ikke får ordentlig
kontakt, med risiko for at cpu'en brænder af.

Derefter skal du have presset køleren _helt_ lige ned, igen så du ikke får
knækket noget af cpu'en.

Det gør du ved først at sætte kølerens clips på i den ene side, derefter
lægge den forsigtigt på den fire gummipuder der er på cpu'en sokkelplade, og
så presse clipsen i den anden side på plads. Du må ikke presse køleren ned
med fingrene.

Bliv i øvrigt ikke forbavset over det tryk du skal lægge på clipsen, den er
beregnet til at trykke køleren hårdt ned.

I øvrigt, en tredie ting er at du skal huske at tage beskyttelsestapen af
under køleren, inden du monterer den.
Men det er jo også vist i kølerens installationsvejledning.

Det lyder måske indviklet, men det er faktisk ikke så svært igen, bare man
tager gelinde på tingene, og kigger nøje efter at alt sidder som det skal,
inden man presser køleren på.

Så er der bare tilbage også at huske at sætte strømstikket på

/Henrik

Fra : Schumacher

Dato : 18-10-04 19:52

> [...]
>
> Så er der bare tilbage også at huske at sætte strømstikket på
>
> /Henrik
>Så er det bare at kaste sig ræbende ud i det.
En af mine venner har købt nyt bundkort og processor, som jeg har lovet at
hjælpe med at montere i morgen. Så har jeg den at øve mig på, inden jeg skal
prøve på min egen

Der kommer et indlæg når jeg har fået fat i en processor. Så må vi se om jeg
skal hæve armene over hovedet af glæde, eller tørre øjnene.

Thomas