Stort problem med blågrøn alge
Fra : Jakob Johannessen

Dato : 15-10-04 14:37

Hejsa

Jeg har store problemer med blågrøn alger i mit akvarium, for et halvt års
tid siden begyndte de at komme, uden at jeg kunne stoppe dem. Efter råd
herfra skiftede jeg halvdelen af vandet hver anden dag, uden at det hjalp. I
lørdags dækkede jeg så akvariet til med sort plastik for at prøve at fjerne
lyset, i formiddags blev plastikken så fjernet, og akvariet så pænt ud. Jeg
fjernede de største klumper med alger der lå rundt omkring, og det så
faktisk helt pænt ud. Nu fem timer senere er algerne så igen begyndt at
sprede sig, og jeg frygter (og tror) at det igen er på vej til at blive
slemt!

Er der en eller anden som har et andet godt råd til hvad jeg kan gøre for at
stoppe algerne?

I akvariet, som er på 240 l. er der to lysstofrør fra Triton som er tændt i
tolv timer om dagen. Der er Cabomba carolineana, Anubias nana, Echinodorus
bleheri, Microsorum pteropus og Elodea canadensis. Af fisk er der neonfisk,
pragtsmerlinger, pansermaller og en scalare. De får mad cirka hver anden
dag, som er spist indenfor fem minutter.

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-04 05:10

"Jakob Johannessen" <whisky@*FJERN*post4.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> der neonfisk, pragtsmerlinger, pansermaller og en scalare. De får mad
> cirka hver anden dag, som er spist indenfor fem minutter.

Hej Jacob

Du har alt for meget lys på. Prøv at halvere tiden evt. et lysstofrør.
Du kan evt. sætte en timer på, så du har automatisk lysstyring på.
Fra naturens side får værken fisk eller planter den lysmængde.
I dagstimerne er der ikke grund til af have lys tændt.

Som du selv beskriver har du løsningen til problemet.

Typisk fejl ved fodring er at man tager dåsen og fodre med den.
Tag hellere kun det foder der kan være mellem to fingrespidser.
Fiskene kan godt gå flere end to dage adgangen uden mad.
Fra naturens side er de planktonspiser, og spiser kun det der findes i
naturen.

Du kan evt. flytte dit akvarie hen til væggen hvor dine vinduer er, da
lysindfaldet ikke
står direkte på akvariet.

Jeg håder det løser nogle af dine problemer.
Ellers må du igang en gennemgående renovering af akvariet.
En god ting er at gemme sit vand hvis det ikke fejler noget. (Filtrer det
gennem ren gulvpumpen og over i nogle
beholdre). Vand er dyrt hvis dit vand er behandlet.

Held og lykke

Henrik

Fra : Keyser Soze

Dato : 16-10-04 13:38

On Sat, 16 Oct 2004 06:10:11 +0200, "Henrik Olsen" <.> wrote:

>"Jakob Johannessen" <whisky@*FJERN*post4.tele.dk> skrev i en meddelelse

De må da være kronisk sultne?

> [...]
>Du kan evt. sætte en timer på, så du har automatisk lysstyring på.
>Fra naturens side får værken fisk eller planter den lysmængde.

Sikken noget vrøvl!
Har man bare en gang oplevet tropisk solintensitet, behøves ingen
lysmåler for at vide, at denne påstand er ren tågesnak.

>I dagstimerne er der ikke grund til af have lys tændt.

Øh... Følger du dette råd, er dine planter snart en saga blot.

> [...]
>Fiskene kan godt gå flere end to dage adgangen uden mad.
>Fra naturens side er de planktonspiser, og spiser kun det der findes i

Vrøvleriet bliver værre og værre!
Dine fisk er ikke planktonspisere. Selvfølgelig har hr. Henrik Olsen
ret i, at fisk kun spiser det, der findes i naturen. Hvad skulle de
ellers? Pizzaudbringning er svært, da de ikke har en telefon.

> [...]
>gennem ren gulvpumpen og over i nogle
>beholdre). Vand er dyrt hvis dit vand er behandlet.

Igen, følger du Hr. Henrik Olsens råd, skal det nok for alvor gå galt!

>Held og lykke
>
>Henrik

Hvor tit skifter du vand? Du skal hver uge skifte mellem 1/3 og 1/4 af
vandet. Smid det ud, vand blomster med det eller... Det skal ikke
genbruges som akvarievand! Selvfølgelig kan vand renses totalt, men
det vil ligge helt uden for dine muligheder.
I begyndelsen kan du skifte det 2 gange om ugen og når algeproblemet
er væk så 1 gang om ugen. Resten af din tid som akvarist.
Glem alle underlige vandbehandlingsmidler de skæpper kun i
dyrehandlerens kasse.

Som udgangspunkt bør du fodre dine fisk dagligt, små portioner så de
spiser op. Hellere 2 gange end 1 stor.

Din belysningstid er ok og da lysintensiteten fra solen er vildt meget
større end den fra 2 tritonrør selv på en overskyet dag, er dette helt
fint.
Påstand herfra: Næsten alle akvarier er underbelyste, hvis ikke folk
ligefrem holder hulefisk.

Hvorfor det så ikke hjalp, da du efter råd herfra skiftede vand hver
anden dag fatter jeg ikke. Har du eventuelt nogle trærødder eller
lignende af en kedelig kvalitet? Nogle du har fundet på en skovtur
eller tilsvarende?

Jeg har ofte, i nystartede akvarier, haft blågrønalger, men har altid
kunnet knække dem efter ovenstående opskrift. Let endda.

At komme algerne (og de egentlige planter) til livs ved at fjerne alt
lys er klart muligt, men det er symptombehandling og fjerner ikke
årssagen til algernes tilstedeværelse. Der er ingen anden udvej end at
fjerne det overskud af næringsstoffer, som er grundlaget for
algevæksten. Jeg ville aldrig gribe til daglige 50% vandskift, blandt
andet grundet dovenskab. Det er også for meget for fiskene. Algerne
skal kunne fjernes via vandskift i et mere normalt omfang.
Måske kunne de daglige, voldsomme vandskift ligefrem forhindre
akvariet i at komme i en eller anden form for nødvendig balance?

Held og lykke

Keyser Soze

Fra : GungHo

Dato : 17-10-04 19:12

hej

Dine planter er ikke i vækst.
Tilsæt snegle og Master Grow.

Snegle er for akvarier hvad regnorme er for jord; kan ikke undværes.
Hvis du har snegle spisende fisk; sælg dem

Hvis det virkelig skal kicke ass, tilsæt CO2.

mvh

Ib Rene, Cairo

Fra : Trolle

Dato : 17-10-04 20:14

On Sun, 17 Oct 2004 20:11:55 +0200, GungHo <jbn@has.dk> wrote:

>hej

>Hvis det virkelig skal kicke ass, tilsæt CO2.

En nem måde at få co2 på er at fise ned og købe 1,5 l. danskvand,
uden citrus eller lign., så tilsætte lidt af gangen.

Fra : Ole Larsen

Dato : 18-10-04 03:13

Trolle wrote:

> En nem måde at få co2 på er at fise ned og købe 1,5 l. danskvand,
> uden citrus eller lign., så tilsætte lidt af gangen.

Og hvor længe tror du virkningen holder ? 1/2t, 1t, 5t ??
Husk på at vandets indhold af gasser er i dynamisk balance med omgivende
luft
--
Mvh, Ole Larsen - Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/muggler

Fra : museklik

Dato : 17-10-04 22:51

Stol du tryg på det Keyser Soze han skriver, han ved hvad han snakker om
kan jeg se
Det eneste jeg har at tilføje er med hensyn til lysmængden, der vil jeg
forresten også give ham ret, det kan næsten ikke lade sig gøre at give
for meget lys. Lyset på en dag hvor solen skinner i danmark, svarer til
1000 watt pr. m2 og så kan i jo selv regne ud resten ud

m.v.h.
Per

http://www.kandu.dk/

Fra : T.F. Pedersen

Dato : 30-10-04 21:22

"Jakob Johannessen" <whisky@*FJERN*post4.tele.dk> wrote in message news:<416fd29f$0$169$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> Er der en eller anden som har et andet godt råd til hvad jeg kan gøre for at
> stoppe algerne?

Nedsæt lyset til 7 timer pr. dag. Giv dem kun fodder som de kan spise
i løbet af 5 minutter, giv dem evt. 2-3 gange pr. dag. istedet for 1
gang pr. dag. Skift 1/3-1/2 vand pr. uge i en periode til algerne er
væk. For mig varede det ca. 2 måneder til alt var normalt. En ide er
også at købe rejer, men de vigtigste ting er undgå overfodring / lys.

Jeg kan se på de andre indlæg at folk har været i troperne, men kast
blot et blik på en dansk dam og se så mængden af f.eks. trådalger,
stor lys mængde avler alger, og de næres kun hvis der er for meget
næring i vandet.

Håber det går, hav tålmodighed