Hidsig forb.
Fra : Søren Sømand

Dato : 15-10-04 11:45

Hej NG.
tjek lige:
http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=19631
Er der nogler herinde der tør give et bud på en pris?
Pris nu eller i 2005/2006 hvor det skulle komme?
Mvh.
Sømanden

Fra : Michael Christensen

Dato : 15-10-04 12:00

"Søren Sømand" <DetFaaDuIkke@vide.dk> wrote in message
> [...]
> Er der nogler herinde der tør give et bud på en pris?
> Pris nu eller i 2005/2006 hvor det skulle komme?

Hvis man skal sammenligne lidt, så har man i Sverige længe kunnet få
bredbånd på 26mbit/s til 398,- SEK pr. måned.
Link: http://www.bostream.com/controller.php?action=private

Man kunne håbe at Cybercity ville lancere en 50 mbit/s forbindelse til
omkring det dobbelte (altså ca. 700,- kr. pr måned), og ikke ret meget
mere end det. Det skal jo helst være en hver-mands-eje at have sådan
en forbindelse hvis visionerne om hvad bredbåndet kan benyttes til
skal slå igennem, og eftersom de ikke skal ud og grave for at ligge
fiber, men kan benytte sig af eksisterende kobber, så må deres
omkostninger forventes at være begrænsede.

mvh
Michael

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 15-10-04 13:17

"Michael Christensen" <answer@to_newsgroup_please.com> wrote in message

> [...]
> fiber, men kan benytte sig af eksisterende kobber, så må deres
> omkostninger forventes at være begrænsede.

Ah nu skal vi lige klappe hesten.
Udstyr der kan tage forbindelsen af den kaliber er ikke under gives væk.
For slet ikke at tænke på det interne net - det skal også have en rimelig
seriøs størelse for at kunne klare mosten.
Prøv at se bare med en 5-6 folk med deres emule og alt andet mulig andet P2P
trafik kan genererre af båndbrede. Det vil bestemt ikke være småting.

Idag koster en 8mbit adsl jo immervæk også en slant - jeg tror der går noget
tid før 50megabit kommer med i penge der er til at betale.

/Dennis

Fra : Søren Sømand

Dato : 15-10-04 15:37

Mit egen gæt er at de vil starte med 10 til 25Mbit og vil sammenligne med de
"normale" adsl'er i første omgang, så de kom til at ligge i nærheden af
100,- pr. 1 Mbit, altså 1000,- til 2500,- og så satse på løsninger til
erhverv. Men man kunne jo håbe at der kom flere på marked så der kom noget
komkurrence der også.

Fra : Michael Christensen

Dato : 20-10-04 10:30

> [...]
til
> erhverv. Men man kunne jo håbe at der kom flere på marked så der kom

Det er stadig en urealistisk høj pris. Bredbåndet er ikke kun tiltænkt
virksomheder, men hele befolkningen. Bredbåndsbolaget i Sverige har
lige lanceret en 100 mbit/s løsning til hjemmebrugere til under 600
SEK / måned (oprettelse koster under 500 SEK).

Link: http://www.bredbandsbolaget.com/se/content.jsp?t=2&s=3&m=302

Det danske bredbåndsmarkede er teknologisk bagud,... rigtigt meget
bagud endda.

mvh
Michael

Fra : Dan Molberg

Dato : 20-10-04 11:15

Michael Christensen wrote:
> [...]
>
> Link: http://www.bredbandsbolaget.com/se/content.jsp?t=2&s=3&m=302
>
> Det danske bredbåndsmarkede er teknologisk bagud,... rigtigt meget
Visse steder ja, her på Islands Brygge er der vist ikke nogle der klager...
der er selv Bredbandsbolaget for dyrt.
--
MVH Dan Molberg
http://beyond.repair.dk/

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 20-10-04 11:18

Michael Christensen skrev:

> [...]
>lige lanceret en 100 mbit/s løsning til hjemmebrugere til under 600
>SEK / måned (oprettelse koster under 500 SEK).

Bredbandsbolaget er lige så udskældt i Sverige som tilsvarende
firmaer er herhjemme.

I SVT 1s forbrugermagasin Plus på mandag d. 25.10 kl. 21bliver de
undersøgt/omtalt.
--
Knud

Fra : Peter Knutsen

Dato : 20-10-04 18:54

Knud Gert Ellentoft wrote:
> Bredbandsbolaget er lige så udskældt i Sverige som tilsvarende
> firmaer er herhjemme.
[...]

Hvad er det, de helt konkret er udskældt for?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 21-10-04 06:20

Peter Knutsen skrev:

>Hvad er det, de helt konkret er udskældt for?

Er blot, hvad jeg har hørt, bl.a. hastigheden holder ikke det
lovede.

Men se Plus på mandag, det virker som et mere seriøst program end
f.eks. Kontant.
--
Knud

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 20-10-04 11:29

Michael Christensen <answer@to_newsgroup_please.com> writes:
> [...]
>lige lanceret en 100 mbit/s løsning til hjemmebrugere til under 600
>SEK / måned (oprettelse koster under 500 SEK).

Det er ikke helt så simpelt igen. Som jeg skrev for et par dage
siden i dk.edb.internet.udbydere:

(snip)

Alternativt skal man se på, hvorfor priserne er så meget
anderledes i nabolandene. Især for Sverige handler det om,
at man har lavet mange flere boligforeningsnet end her.

Men hvordan er prisen på dem regnet ud? Hvis man har delt
udgifterne op i etablering, fællesdrift og netadgang, er
det jo klart, at prisen ser ud på en helt anden måde end
en ADSL-linje i Danmark.

Man kan forestille sig følgende tredeling:

Boligforeningen poster 10 millioner i at kable en større
forening, sætte egen telefoncentral op og lave hovedstation
til TV. Det finansieres, og hver lejlighed betaler 500 kr
om måneden for denne engangsudgift de næste 10 år.

Fiberen bruges til tre ting: telefoni, TV og Internet.
Etableringen finansieres, og drift af fiberen deles også
i tre. Beboerne "tvinges" til at betale 2/3 af udgiften,
da det går til telefoni og TV, som alle beboere får. Det
betaler de måske 300 kr for.

Den sidste tredjedel samt udgiften til selve netadgangen
betales af dem, der ønsker adgang til nettet. Det ender
måske med kun at være 200 kr om måneden for 10 Mbps.

Men betyder det så, at den reelle pris for de 10 Mbps er
200 kr om måneden? Nej, den er 500+300+200 = 1.000 kr om
måneden. Men heller ikke dét er den reelle pris.

Boligforeningen har jo forpligtet sig de næste 10 år. Så
skal man sammenligne med ADSL, skal man finde en pris hos
TDC, hvor man skriver under på at få leveret ADSL i 10 år
uden mulighed for opsigelse.

Alternativt skal man tage boligforeningens pris og dividere
den med antallet af lejligheder. Så ender man måske med en
pris (inkl. forrentning) på måske 50.000 kr pr. husstand +
driftudgifter.

Fordelt på et halvt år kan man så sige, at prisen er de
50.000 kr + 6 * månedsafgift (300+200) = 53.000 kr.

Ergo er prisen på en svensk 10 Mbps-forbindelse 8.800 kr pr.
måned, hvis den leveres under samme forudsætninger som her i
landet.

(snip)

Mvh.
   Klaus.

Fra : Svend

Dato : 21-10-04 11:26

Klaus Ellegaard wrote:
> Michael Christensen <answer@to_newsgroup_please.com> writes:
>

> Ergo er prisen på en svensk 10 Mbps-forbindelse 8.800 kr pr.
> måned, hvis den leveres under samme forudsætninger som her i
> landet.

(Snip)

Jeg kan ikke genkende det billede du tegner, i min forening skal vi
betale 7200 kr. incl. moms pr lejlighed(33), dem som gerne vil have en
10 mbit skal betale 317 kr. på måned. Dem som ikke vil have telefon, tv
eller internet betaler ikke noget.

Vi må ikke tage andre leverandører ind de første 4 år. Men vi binder os
ikke til nogen abn.

> (snip)
>
> Mvh.
>    Klaus.

Mvh.
--
Svend

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 21-10-04 15:20

Svend <web@tiscali.dk> writes:
> [...]
>betale 7200 kr. incl. moms pr lejlighed(33), dem som gerne vil have en
>10 mbit skal betale 317 kr. på måned. Dem som ikke vil have telefon, tv

Har du husket at begrænse alle investeringer til højst 6 måneder?

Mvh.
   Klaus.

Fra : Peter Anskjær

Dato : 15-10-04 18:23

"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> skrev i en
meddelelse news:416fbfc2$0$205$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
> noget
> tid før 50megabit kommer med i penge der er til at betale.

Cybercity siger selv at de vil lave udskiftningen af udstyr løbende, så i
stedet for at købe normalt adsl udstyr vil de købe adsl2 udstyr ved
udskiftning, udgiften skulle derfor ikke være mere end normalt. At udstyret
måske koster mere i indkøb end normalt adsl-udstyr, det ved jeg ikke noget
om, men ifølge Cybercity skulle udgiften være den samme.

Ang. trafik, så er det jo ikke nødvendigvis sådan at der bliver genereret 10
gange så meget trafik ved overgangen fra 2Mbit til 25Mbit, derfor behøver
prisen jo ikke være 25 gange så høj.

Mvh
Peter

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 16-10-04 00:02

"Søren Sømand" <DetFaaDuIkke@vide.dk> crashed Echelon writing

> http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=19631

Hmm Comon prøver vidst at sige 1,5 mbit upload på ADSL2, men whitepaper jeg
har læst siger kun 256kbit ekstra i upload.

ADSL har da 768kbit som max idag? Så det vil da kun give max 1mbit?!

--
Bjarke Andersen

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 16-10-04 15:11

OP TIL 1024 Kbit/s jvf. http://www.struer.net/default.asp?catid=494#a4

--
Michael
Husker du dit IMEI-nummer hvis mobilen bliver stjålet?

Fra : Martin Andersen

Dato : 16-10-04 17:46

Fed graf der giver ADSL2 og ADSL2+ download hastigheder som funktion af
tusind fod:
http://www.dslreports.com/r0/download/654348~a9ffff360840599046e01c0e8a703cd0/ADSL2.PNG

Martin.

Fra : Flemming Joensson

Dato : 17-10-04 15:12

Martin Andersen <martin@al-data.dk> wrote in

> Fed graf der giver ADSL2 og ADSL2+ download hastigheder som funktion
> af tusind fod:
> http://www.dslreports.com/r0/download/654348~a9ffff360840599046e01c0e8a
> 703cd0/ADSL2.PNG

Og som man kan se på den, mødes det teoretiske max for ADSL2 og ADSL2+ ved
en afstand på lige lidt over 2km - og 4mbit er den maksimale hastighed
faldet til ved allerede 3,6km. Så man skal nok ikke forvente det helt vilde
til næste år, med mindre man bor rimelig tæt på en central.

Findes der egentlig noget sted hvor man kan slå op hvor langt der er fra
ens hjem til den central man er koblet på?

/Flemming

--
For at skrive til mig skal 'invalid' i min adresse udskiftes med 'org'

Fra : Simon Haugaard Peder~

Dato : 17-10-04 19:24

Flemming Joensson <flemming@joensson.invalid> wrote in

> Findes der egentlig noget sted hvor man kan slå op hvor langt der er
> fra ens hjem til den central man er koblet på?

Så vidt jeg husker kan du slå centralens adresse op på telestyrelsens
hjemmeside.

Jeg har dog sparet dig lidt besvær og kan sige at du bor 3800m fra
centralen hvis man vælger hurtigste vej på krak. Man kan så som regel smide
et par hundrede meter ekstra kabelafstand oveni.

--
Mvh. Simon Haugaard Pedersen

Fra : Flemming Joensson

Dato : 18-10-04 01:31

Simon Haugaard Pedersen <spam@email.dk> wrote in

> Så vidt jeg husker kan du slå centralens adresse op på telestyrelsens
> hjemmeside.

Ok

> Jeg har dog sparet dig lidt besvær og kan sige at du bor 3800m fra
> centralen hvis man vælger hurtigste vej på krak. Man kan så som regel
> smide et par hundrede meter ekstra kabelafstand oveni.

Ok, så bliver der ikke ret meget over 4Mbit hertil foreløbig kan jeg regne
ud...Tak for informationerne.

Mvh.
Flemming

--
For at skrive til mig skal 'invalid' i min adresse udskiftes med 'org'

Fra : Steen Enevoldsen

Dato : 09-11-04 23:16

Bjarke Andersen <usenet@*spammer*bjoeg.dk> wrote in message news:<Xns9584A780830bjoegdk@130.225.247.90>...
> [...]
> har læst siger kun 256kbit ekstra i upload.
>
> ADSL har da 768kbit som max idag? Så det vil da kun give max 1mbit?!

Hej Bjarke,

Der er ikke defineret et strikt maximum for US bit rate i ITU-T
G992.1, eller ANSI T1.413. Minimum er defineret til 640 kbps og
maksimum er teoretisk omkring 1.4 Mbps, men i praksis omkring 1024
kbps.

ADSL2 eller ITU-T G992.3 indeholder bl.a. annex M, som definerer et
mode of operation hvor både subcarriers for ADSL2 annex A (over POTS)
og ADSL2 annex B (Over ISDN) benyttes til upstream. Dette giver i
praksis en upstream performance på op til ca. 3 Mbps.

"Almindelig" ADSL2 annex A giver i praksis 1-1.3 Mbps upstream
performance. Og iøvrigt ikke mere end ca. 13 Mbps downstream.

--
Mvh Steen,
xDSL research & standardisation Engineer

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 18-10-04 21:41

Drenge.. man kan få hvad man vil hvis man har pengene til det, har set et
sted (mener det var hos Sonofon) ..at de kunne levere op over 600Mbit
forbindelse til firmaer(de færeste private kunder har nok de penge det
kræver)..
men hæng mig ik lige op på hvem det var ved, leder med lys og lygte..
skriver lige når/hvis jeg finder det igen..

DN

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 18-10-04 22:20

FANDT DET...
Tele2 bla. kan levere op til 622Mbit/s til den rigtige pris... Hvem byder...
hehe

DN

Fra : Peter Anskjær

Dato : 19-10-04 09:19

"Daniel Nielsen" <Xeri15@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> FANDT DET...
> Tele2 bla. kan levere op til 622Mbit/s til den rigtige pris... Hvem
> byder...
> hehe

Men der er jo en markant forskel, med ADSL2 og ADSL2+ bliver forbindelserne
på sigt til at betale da det bliver den nye standard, ellers kan man jo bare
bosætte sig i et serverskab hos dix og få 2*1Gbit/s hvis det eneste det
kommer an på er båndbredden.

Mvh
Peter

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 19-10-04 09:19

On 2004-10-19, Peter Anskjær <peter@_fjern_dette_nskjaer.dk> wrote:

> ellers kan man jo bare bosætte sig i et serverskab hos dix og få
> 2*1Gbit/s hvis det eneste det kommer an på er båndbredden.

Hvem forventer du vil peere med dig, hvis det er det du gør?

--
Andreas Plesner Jacobsen | Beneath this stone lies Murphy,

Fra : Peter Anskjær

Dato : 19-10-04 10:34

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse

> Hvem forventer du vil peere med dig, hvis det er det du gør?

Det var mest af alt for at sætte det lidt i perspektiv, jeg er ikke klar
over om man kunne få nogle af de mindre udbydere der er tilsluttet dix til
at peere, hvis prisen er rigtig kunne man sikkert godt.

Mvh
Peter

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 19-10-04 10:35

On 2004-10-19, Peter Anskjær <peter@_fjern_dette_nskjaer.dk> wrote:

> Det var mest af alt for at sætte det lidt i perspektiv, jeg er ikke klar
> over om man kunne få nogle af de mindre udbydere der er tilsluttet dix til
> at peere, hvis prisen er rigtig kunne man sikkert godt.

Hvis du bare vil købe trafik, hvorfor så overhovedet blande DIX ind i
det?

--
Andreas Plesner Jacobsen | Wharbat darbid yarbou sarbay?

Fra : Peter Anskjær

Dato : 19-10-04 10:41

> On 2004-10-19, Peter Anskjær <peter@_fjern_dette_nskjaer.dk> wrote:
>>>

> Hvis du bare vil købe trafik, hvorfor så overhovedet blande DIX ind i
> det?

Endnu engang, for at sætte det hele lidt på spidsen. Jeg syntes ikke de
622Mbit/s forbindelse havde meget med adsl2 at gøre, derfor blandede jeg dix
ind i det da det ligesom de 622Mbit/s heller ikke har meget med private at
gøre.

Mvh
Peter

Fra : Sonny T. Larsen

Dato : 19-10-04 10:18

On Tue, 19 Oct 2004 10:18:39 +0200, Peter Anskjær wrote:

> [...]
> bosætte sig i et serverskab hos dix og få 2*1Gbit/s hvis det eneste det

Hvorfor skulle det kræve, at man placerer det på DIX?

--
/Sonny - #include <std.disclaimer.h>

"I don't have an attitude problem, you have a perception problem."

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 19-10-04 10:34

On 2004-10-19, Sonny T. Larsen <sonny@unix.dk> wrote:

> Hvorfor skulle det kræve, at man placerer det på DIX?

*I* DIX :)
DIX er ikke et sted.

--
Andreas Plesner Jacobsen | does your DRESSING ROOM have enough ASPARAGUS?

Fra : Sonny T. Larsen

Dato : 19-10-04 21:41

On Tue, 19 Oct 2004 09:34:02 +0000 (UTC), Andreas Plesner Jacobsen wrote:

> DIX er ikke et sted.

PÅ DIX - oven på switchen ;)

Men du har naturligvis ret.

Fra : Peter Anskjær

Dato : 19-10-04 10:36

"Sonny T. Larsen" <sonny@unix.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor skulle det kræve, at man placerer det på DIX?

Det er vel ikke et krav, men DIX er vel et dejligt centralt sted med godt
hul igennem til alle steder.
Igen, det var mest af alt skrevet for at sætte ting lidt på spidsen, ikke
som et seriøst forslag. Mærkeligt der ikke er nogle der har skrevet at det
er for trængt at bo i et serverskab!

Mvh
Peter

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 19-10-04 10:36

On 2004-10-19, Peter Anskjær <peter@_fjern_dette_nskjaer.dk> wrote:

> Det er vel ikke et krav, men DIX er vel et dejligt centralt sted med godt
> hul igennem til alle steder.

Nej, DIX er (langt fra) centralt.

--
Andreas Plesner Jacobsen | What we Are is God's gift to us.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 19-10-04 09:22

On 2004-10-18, Daniel Nielsen <Xeri15@yahoo.com> wrote:

> Tele2 bla. kan levere op til 622Mbit/s til den rigtige pris...

Det tror jeg nu de fleste danske ISPer kan - også mere båndbredde end
622Mbps

--
Andreas Plesner Jacobsen | Roses are red;