forespørgsel i flere tabeller på en gang..~
Fra : Simon Moore Højer

Dato : 14-10-04 21:17

Hej NG

Er det muligt at hente info ud fra min mySQL database ud fra kriterier i
flere tabeller?

EKS:
Jeg skal sende en mail til de personer i tabellen 'login' som også
optræder i tabellen 'arbejdsgren'.

Mailadressen ligger i tabellen 'login' i kollonen 'email' og navnet på
personen ligger i tabellen 'login' i kollonen 'Fornavn' og 'Efternavn',
mens det i tabellen 'arbejdsgren' ligger i kollonen 'hovedansvarlig'.

Hvis det har nogen betydning så koder jeg i ASP.

--
Simon Moore Højer

At programmere er at dykke ned i det hav af muligheder,
alle tiders hurtigst ekspanderende teknologi tilbyder.
Citat: Jakob Kristiansen (Start på visual basic 6.0)

www.viborgip.dk

Fra : Troels Arvin

Dato : 14-10-04 21:34

On Thu, 14 Oct 2004 22:17:15 +0200, Simon Moore Højer wrote:

> Er det muligt at hente info ud fra min mySQL database ud fra kriterier i
> flere tabeller?

Det lyder som at du skal bruge et INNER JOIN.

I dit INNER JOIN's ON-klausul skal du da rode lidt med, at login.fornavn
concat'ed med login.efternavn skal være lig arbejdsgren.hovedansvarlig.

Fra : Simon Moore Højer

Dato : 14-10-04 21:53

> Det lyder som at du skal bruge et INNER JOIN.

???

Har du evt. en URL til et sted hvor jeg kan læse om dette (gerne på
dansk dog ikke et krav)?

Fra : Troels Arvin

Dato : 14-10-04 22:37

On Thu, 14 Oct 2004 22:52:50 +0200, Simon Moore Højer wrote:

> ???
>
> Har du evt. en URL til et sted hvor jeg kan læse om dette (gerne på
> dansk dog ikke et krav)?

Der er selvsagt mange på web'et; konsultér fx. en søgemaskine.

Et eksempel på en tutorial:
http://www.w3schools.com/sql/sql_join.asp

Fra : Jesper Sommer

Dato : 19-10-04 15:57

Hej Simon.

Jeg tror det Troels mener er, at INNER JOIN og forespørgsler med
kriterier fra flere tabeller, er en ret alm. ting i SQL. Jeg vil
anbefale en bog om grundlæggende SQL til at starte med (bare du holder
dig fra billige hæfter til 49 kr om MS ACCESS *g*)

Følgende er ikke så pædagogisk, men de kan måske hjælpe:

* MySQL Reference Manual (online manual til MSQL)
* http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/index.html

* Introduction to SQL (ikke super go' men gratis)
* http://www.w3schools.com/sql/sql_intro.asp

Venligst

- Jesper

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 12-01-05 21:57

Har modtaget en datamængde i SAS cport format som jeg gerne vil
importere i MySQL...

Nogle der har en god ide, gerne med link til en passende ODBC / JDBC
driver....

<mlr>