Hvor længe skal en Dådyr kølle på ca. 6kg ~
Fra : Carsten P

Dato : 14-10-04 18:20

Hej

Så er den gal igen fik angivet tilberednings tiden i foråret men efter
flytning er der bare ingen ting der er hvor de burde være

Jeg har en Dådyr kølle på ca. 6Kg incl. ben.

Jeg vil udbene den.

Jeg havde tænkt at gøre følgende:

Udbene den.
Snøre den.
Krydere den.
Spæk den.

I ovnen ved 220-225c i 15-20 minutter.
Skrue ned på 160-170c, tilsætte væske og laden den stå i 2½-3 timer. (nærmet
2½time)

Lade den hvile 15-20 minutter, sovsen skal jo tilbredes.

Er jeg helt ved siden af ????

Vh Carsten

Fra : Peder Porse

Dato : 14-10-04 19:21

Jeg ville nu tage den ud efter ca. 2 timer og lade den hvile under
staniol, viskestykke og fx. en flamingokasse i ½ time og så i ovnen igen
ved 225 grader resten af tiden.

Men den er jo stor - har din ovn kapacitet til det?
pp

Fra : Carsten P

Dato : 14-10-04 20:30

Hej

Lyder som en god idé og ja min ovn kan lige klare den når den er udbenet.

Vh Carsten

Fra : Stig Thomsen

Dato : 14-10-04 20:33

De gange jeg har tilberedt sådan en, har det været med langtidsstegning. Det
vil sige max 140 grader, indtil kødet har opnået en temperatur på MAX 66
grader (brug stegetermometer) . Hvis kødet når op over 70 grader, bliver det
efter min mening for tørt.

Som du selv skriver, spæk, krydderier. Gerne enebær + laurbærblade + lidt
soya + 1 teske sukker + røde løg + salt + peber og til sidst rødvin som
væde.

Med appetitlig hilsen

Stig Thomsen

Fra : Claudio Adam

Dato : 15-10-04 16:44

Carsten P <c.d.paulsen@nospammail.dk> skrev:
> [...]
>flytning er der bare ingen ting der er
>hvor de burde være
>
>Jeg har en Dådyr kølle på ca. 6Kg incl. ben.

Goddag godag,

Jeg tænker ca. 1. time pr kilo kød vil være passende,
- hvordan med eksempelvis portvins marinering, der skal man bare
komme i-hu at den brænder nemmere, så ved 140/150 celsius uden
blæser i ovn som andre haver nævnt.

Ellers kan grydestegning under låg ved ligeledes svag varme,
joh være en herrlig ting,
og til tider være lettere at styre.

hilsen, Adam

--

www.sitecenter. dk/dannebrog

Fra : Carsten P

Dato : 16-10-04 22:52

"Carsten P" <c.d.paulsen@nospammail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (nærmet 2½time)
>
> Lade den hvile 15-20 minutter, sovsen skal jo tilbredes.

Opfølgning

Jeg tilberedte den som beskrevet, den blev bare fjong alle "foråd" sig. Den
var måske lige på kanten den afgav en del saft men den smagte himelske ( dog
uden at have smagt himlen).

Vh Carsten