hvem er nede med MFC?
Fra : aslak

Dato : 13-05-01 23:01

Af frygt for at starte en krig stiller jeg mit spm. : Er MFC godt eller
skidt ?

Jeg kan nok forestille mig nogle tvetydige svar men det jeg vil vide lidt om
er også hvilke fordele / ulemper der er ved MFC. Jeg bruger det selv til
næsten alle opgaver under Win, og det letter mange ting. Men jeg har set
flere 'deltagere' på denne NG udtale sig negativt om MFC - og nu vil jeg
gerne se nogle argumenter for eller imod!!

Håber du vil bidrage,
Rasmus

Fra : Lars Blaabjerg

Dato : 14-05-01 07:08

"aslak" <familienkjaer@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> flere 'deltagere' på denne NG udtale sig negativt om MFC - og nu vil jeg
> gerne se nogle argumenter for eller imod!!

Hvis det letter din opgave, så brug det, det er godt til små dialog- eller
doc/view- programmer! Du vil på et tidspunkt løbe imod en mur når MFC ikke
kan netop det du vil. Da vil du opleve at det er en større hindring end
hjælp fordi alt grundlæggende i dit program er pakket ind i makroer og
wrapper-classes der begrænser fleksibiliteten i win32.
Derudover skal jeg lige nævne at jeg er stødt på flere deciderede fejl i MFC
der har TVUNGET mig til at bruge ren win32.
Har brugt det en del, er efterhånden vokset fra det.
/Lars

Fra : Martin Schultz

Dato : 14-05-01 11:19

On Mon, 14 May 2001 00:00:49 +0200, "aslak"
> [...]

>flere 'deltagere' på denne NG udtale sig negativt om MFC - og nu vil jeg
>gerne se nogle argumenter for eller imod!!
Fra mt synspunkt er det for tæt på selve win32 APIen(nogle vil nok
opfatte det som en fordel.) Der er en del fejl i det.
Personligt fortrækker jeg VCL eller QT.

Fra : Frank Hahn

Dato : 14-05-01 13:11

"Martin Schultz" <doctor_m@REMOVE.THIS.cryogen.com> wrote in message

> Fra mt synspunkt er det for tæt på selve win32 APIen(nogle vil nok
> opfatte det som en fordel.) Der er en del fejl i det.
> Personligt fortrækker jeg VCL eller QT.

Ulemper:
1) Svært at bruge (lære at bruge), dvs. hvis man ikke lige kan nøjes med
"default"-brugen (hvilket man ofte ikke kan).
2) Svært at vedligeholde, da koden hen ad vejen kommer til at bestå af
hacks.

Fordele:
1) God understøttelse gennem ClassWizard i MS Visual Studio
2) Når man har været igennem indlæringskurven, så bliver det nemt at lave
nye
brugerflader.

Bare lige nogle ting
/Frank