PHP/MySQL hastighedsovervejelser
Fra : Frowning Freezer

Dato : 14-10-04 10:19

Hejsa

Jeg laver database-drevne website systemer i PHP og MySQL og idet jeg
er i øjeblikket er igang med et stort projekt er hastighed gået hen og
blevet en større og større faktor. Derfor er jeg interesseret i at
vide hvilke principper jeg skal gå ud fra for at lave de mest optimale
queries i MySQL - altså f.eks. hvornår er det bedst at bruge joins
frem for at lave flere opslag? Og hvor mange joins vil det være
"sundt" at lave i en query. Og hvor meget skal jeg bruge arrays til at
hjælpe i disse situationer. Jeg oplever at nogle queries går
uhyggeligt hurtigt, mens andre synes at slæbe sig afsted - selvom jeg
mener at have gjort det på en fornuftig måde.

Findes der ikke nogle gode artikler et sted som kan give mig nogle
gode generelle retningslinier, så jeg ikke selv behøver sidde og teste
mig frem hele tiden?

Jeg ville blive kanonglad for enten gode råd eller bare links til
sådanne artikler.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-10-04 10:48

On Thu, 14 Oct 2004 11:18:59 +0200, Frowning Freezer wrote:

> Jeg ville blive kanonglad for enten gode råd eller bare links til
> sådanne artikler.
Stored procedures:
http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/Stored_Procedures.html
http://builder.com.com/5100-6388-5178706.html

Query optimering:
http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/Estimating_performance.html
http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/Controlling_optimizer.html
http://builder.com.com/5100-6388-5211728.html

Hardcopy:
http://highperformancemysql.com/

Tools:
http://sourceforge.net/projects/osdldbt

Der skulle vist være lidt at gå i gang med

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Get my public GnuPG keys:
mir <at> datanom <dot> net
http://keyserver.veridis.com:11371/pks/lookup?op=get&search=0xE501F51C
mir <at> miras <dot> org
A tall, dark stranger will have more fun than you.

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 14-10-04 12:05

On Thu, 14 Oct 2004 11:47:42 +0200, Michael Rasmussen wrote:

> Query optimering:
> http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/Estimating_performance.html
> http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/Controlling_optimizer.html
> http://builder.com.com/5100-6388-5211728.html

Nu har jeg ikke gidet læse de tre links igennem... men jeg vil da lige se
en ting alligevel:

explain select * from table1 natural join table2;

giver en fin lille oversigt over hvilke nøgler, der er brugt i
database-opslaget - og det giver VÆSENTLIGE performance-forbedringer,
hvis man join'er over felter der er nøgler frem for felter der ikke er
nøgler (taler af erfaring :).

Mvh.
/Thomas

PS. Jeg skal nok kigge på dine links nu, Michael :)

Fra : Frowning Freezer

Dato : 14-10-04 15:25

Tak skal du have Michael - nu er jeg kanonglad :)